
A lista célja, hogy képet adjon a legjelentősebb online kiskereskedőkről, akiknek székhelye Közép- és Kelet-Európában van, és a régió más országaiban is működnek. Láthatjuk forgalmi adataikat, az éves növekedést és elolvashatjuk profiljukat, hogy képet kapjunk arról, hogyan fejlődtek a különböző szektorok legnagyobb szereplői, és mit értek el az elmúlt években.
Statisztikák a közép- és kelet-európai 50 legnagyobb e-kereskedelmi exportőr listájáról
A közép- és kelet-európai gazdasági környezet 2022 februárja óta jelentős változásokon ment keresztül az ukrajnai háború és az eszkalálódó infláció miatt. Ezek a sokkok megzavarták a kereskedelmet, megnövelték a költségeket és bizonytalanságot teremtettek a piacon az egész régióban. Ennek tehát közvetlen következménye van: ha megnézzük a közép- és kelet-európai top 50 exportőrt, azt mondhatjuk, hogy összességében drámai visszaesés következett be a növekedési rátákban. Míg 2021-ben az 50 legnagyobb online exportőr éves átlagos árbevétel-növekedése 48% volt, addig 2022-ben 10%-ra esett vissza.
Teljesítménybeli különbségek
A gazdasági akadályok közepette teljesítménybeli különbségek figyelhetők meg a különböző e-kereskedelmi szereplők között. Néhányuknak sikerült hatékonyan leküzdeniük ezeket a nehézségeket, és fenntartották növekedési pályájukat, bár lassabb ütemben, mint a Covid-években.A lengyel Allegro csoport, amely több mint 11 milliárd eurós bruttó áruértékkel (GMV) és 23%-os éves növekedéssel büszkélkedhet. Érdemes megjegyezni, hogy az Allegro belépése a cseh piacra kihívást jelentett, mivel ezen a piacon nem volt hagyománya a kiszervezett piactéri modellnek. A több ezer lengyel üzleti partner bevezetésének ötlete, akik mindössze 1-2 hét alatt tudnak szállítani, jelentős ügyfélélmény-problémákhoz vezetett.Másrészt a top 50 e-kereskedő mintegy ötöde negatív éves növekedési eredményeketért el a 21/22-es időszak kapcsán, köztük a Dedoles (ruházati termékek), az Inspio (otthon és dekoráció) és az Artmie (művészeti és kézműves termékek). Megjegyzés: A Dedoles, amely 2020-ban és 2021-ben kiváló növekedést ért el, 2022-ben nem tudta fenntartani ezt a lendületet, és 35%-kal csökkent éves szinten. A top 50-es listát ide kattintva tekintheti meg. Ha már az ágazatoknál tartunk, nincs összefüggés a különböző e-kereskedelmi áruházak teljesítménye és az ágazatok között, amelyekhez tartoznak. Ez arra enged következtetni, hogy a siker vagy kudarc az egyes vállalkozások megközelítésén és azon múlott, hogyan reagáltak a kihívásokra. Érdekes lehet, hogy a zöld mozgalmon belül a Furbify, egy kizárólag felújított számítógépes hardvereket értékesítő vállalat figyelemre méltóan növekedett, és még mindig jelentős növekedési potenciállal rendelkezik.

Source: Growwwdigital.com
Stratégiai változások
A Growww Digital úgy véli, hogy ilyen körülmények között az a bölcs lépés, ha olyan nyereségességre összpontosító növekedési stratégiát követnek, amely segít az e-kereskedelmi vállalatoknak egyensúlyt teremteni a növekedés és a pénzügyi stabilitás között. A domináns piacszerzési stratégia, amely egykor logikus megközelítésnek számított a COVID-19 járvány által felgyorsított e-kereskedelmi környezetben, a háború kitörésével és a 2022-es inflációval problémákba ütközött.A vásárlóerő eróziója és a globális gyártáshoz, kereskedelemhez és logisztikához kapcsolódó növekvő költségek aláásták ezt a stratégiát. 2022-re a bevételek növekedési pályája eltért egymástól, ami arra kényszeríti az e-kereskedelmi vállalkozásokat, hogy áttérjenek egy olyan nyereséges növekedési stratégiára, amely a növekedést és a nyereségességet egyaránt hangsúlyozza.
„Hatalmas hátszél volt, és mindenki szuperhősnek érezhette magát. De ennek is megvolt a hátulütője, mert ez csak erős szél volt a vitorlákban. Most evezni és kormányozni kell.” Szabó László, ügyvezető partner, Growww Digital
Szabó szerint a nyereséges növekedés két fő útja a hatékonyság növelése és a bevétel növelése.A bevétel növekedését a „3D-s bővítés” megközelítéssel lehet elérni:
- Értékesítési csatornák bővítése (pl. piacterek használatával).
- Földrajzi terjeszkedés (behatolás a külföldi piacokra)
- A termékportfólió diverzifikálása vagy bővítése
Egyértelmű, hogy a piacnyitás tendenciája lelassult, ami elmozdulást jelent a korábbi növekedésorientált modelltől. Több vállalat most a növekedés mellett a nyereségességet is előtérbe helyezi, és alkalmazkodik a változó gazdasági dinamikához. Tekintse meg a Growww Digital Top 50 közép- és kelet-európai e-kereskedelmi exportőr listáját, hogy megismerje a szereplőket és az elmúlt évek teljesítményét.A Top 50-es lista megtekintéséhez kattintson ide.