4 perc olvasási idő

Ki a KKE régió 50 legnagyobb e-kereskedelmi exportőre?

A Growww Digital, Közép- és Kelet-Európa vezető digitális marketingügynöksége, amelynek székhelye Magyarországon található, évente összeállítja Közép- és Kelet-Európa legnagyobb e-kereskedelmi exportőreinek listáját. Idén közzétették Top 50-es listájukat, amely egyedülálló módon közvetlen kapcsolatban áll a piac meghatározó szereplőivel, és az évek óta tartó bevételi trendeket és növekedési ütemeket mutatja be.

Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
Ki a KKE régió 50 legnagyobb e-kereskedelmi exportőre?
Forrás: Depositphotos

A lista célja, hogy képet adjon a legjelentősebb online kiskereskedőkről, akiknek székhelye Közép- és Kelet-Európában van, és a régió más országaiban is működnek. Láthatjuk forgalmi adataikat, az éves növekedést és elolvashatjuk profiljukat, hogy képet kapjunk arról, hogyan fejlődtek a különböző szektorok legnagyobb szereplői, és mit értek el az elmúlt években.

Statisztikák a közép- és kelet-európai 50 legnagyobb e-kereskedelmi exportőr listájáról

A közép- és kelet-európai gazdasági környezet 2022 februárja óta jelentős változásokon ment keresztül az ukrajnai háború és az eszkalálódó infláció miatt. Ezek a sokkok megzavarták a kereskedelmet, megnövelték a költségeket és bizonytalanságot teremtettek a piacon az egész régióban. Ennek tehát közvetlen következménye van: ha megnézzük a közép- és kelet-európai top 50 exportőrt, azt mondhatjuk, hogy összességében drámai visszaesés következett be a növekedési rátákban. Míg 2021-ben az 50 legnagyobb online exportőr éves átlagos árbevétel-növekedése 48% volt, addig 2022-ben 10%-ra esett vissza.

Teljesítménybeli különbségek

A gazdasági akadályok közepette teljesítménybeli különbségek figyelhetők meg a különböző e-kereskedelmi szereplők között. Néhányuknak sikerült hatékonyan leküzdeniük ezeket a nehézségeket, és fenntartották növekedési pályájukat, bár lassabb ütemben, mint a Covid-években.A lengyel Allegro csoport, amely több mint 11 milliárd eurós bruttó áruértékkel (GMV) és 23%-os éves növekedéssel büszkélkedhet. Érdemes megjegyezni, hogy az Allegro belépése a cseh piacra kihívást jelentett, mivel ezen a piacon nem volt hagyománya a kiszervezett piactéri modellnek. A több ezer lengyel üzleti partner bevezetésének ötlete, akik mindössze 1-2 hét alatt tudnak szállítani, jelentős ügyfélélmény-problémákhoz vezetett.Másrészt a top 50 e-kereskedő mintegy ötöde negatív éves növekedési eredményeketért el a 21/22-es időszak kapcsán, köztük a Dedoles (ruházati termékek), az Inspio (otthon és dekoráció) és az Artmie (művészeti és kézműves termékek). Megjegyzés: A Dedoles, amely 2020-ban és 2021-ben kiváló növekedést ért el, 2022-ben nem tudta fenntartani ezt a lendületet, és 35%-kal csökkent éves szinten. A top 50-es listát ide kattintva tekintheti meg. Ha már az ágazatoknál tartunk, nincs összefüggés a különböző e-kereskedelmi áruházak teljesítménye és az ágazatok között, amelyekhez tartoznak. Ez arra enged következtetni, hogy a siker vagy kudarc az egyes vállalkozások megközelítésén és azon múlott, hogyan reagáltak a kihívásokra. Érdekes lehet, hogy a zöld mozgalmon belül a Furbify, egy kizárólag felújított számítógépes hardvereket értékesítő vállalat figyelemre méltóan növekedett, és még mindig jelentős növekedési potenciállal rendelkezik.

Source: Growwwdigital.com

Stratégiai változások

A Growww Digital úgy véli, hogy ilyen körülmények között az a bölcs lépés, ha olyan nyereségességre összpontosító növekedési stratégiát követnek, amely segít az e-kereskedelmi vállalatoknak egyensúlyt teremteni a növekedés és a pénzügyi stabilitás között. A domináns piacszerzési stratégia, amely egykor logikus megközelítésnek számított a COVID-19 járvány által felgyorsított e-kereskedelmi környezetben, a háború kitörésével és a 2022-es inflációval problémákba ütközött.A vásárlóerő eróziója és a globális gyártáshoz, kereskedelemhez és logisztikához kapcsolódó növekvő költségek aláásták ezt a stratégiát. 2022-re a bevételek növekedési pályája eltért egymástól, ami arra kényszeríti az e-kereskedelmi vállalkozásokat, hogy áttérjenek egy olyan nyereséges növekedési stratégiára, amely a növekedést és a nyereségességet egyaránt hangsúlyozza.

„Hatalmas hátszél volt, és mindenki szuperhősnek érezhette magát. De ennek is megvolt a hátulütője, mert ez csak erős szél volt a vitorlákban. Most evezni és kormányozni kell.” Szabó László, ügyvezető partner, Growww Digital

Szabó szerint a nyereséges növekedés két fő útja a hatékonyság növelése és a bevétel növelése.A bevétel növekedését a „3D-s bővítés” megközelítéssel lehet elérni:

  • Értékesítési csatornák bővítése (pl. piacterek használatával).
  • Földrajzi terjeszkedés (behatolás a külföldi piacokra)
  • A termékportfólió diverzifikálása vagy bővítése

Egyértelmű, hogy a piacnyitás tendenciája lelassult, ami elmozdulást jelent a korábbi növekedésorientált modelltől. Több vállalat most a növekedés mellett a nyereségességet is előtérbe helyezi, és alkalmazkodik a változó gazdasági dinamikához. Tekintse meg a Growww Digital Top 50 közép- és kelet-európai e-kereskedelmi exportőr listáját, hogy megismerje a szereplőket és az elmúlt évek teljesítményét.A Top 50-es lista megtekintéséhez kattintson ide.

Cikk megosztása
Hasonló cikkek
Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád
5 perc olvasási idő

Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád

Néhány évvel ezelőtt egy online bolt elindítása azt jelentette, hogy egy hónapot töltöttem egy fejlesztővel, és néhány ezer dollárt dobtam előre. Ma? Egy délután alatt működőképes üzlet lehet, és gyakorlatilag semmibe sem kerül az indítás. Ha gondolkodott azon, hogy saját online vállalkozást indítson, de a technológiai dolgok vagy az indítási költségek visszatartottak, akkor jó hírem […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
A globális e-kereskedelem átlépi az 5 billió dollárt. Mi változik 2026-ban?
3 perc olvasási idő

A globális e-kereskedelem átlépi az 5 billió dollárt. Mi változik 2026-ban?

Az online vásárlás történelmet írt – az ECDB szerint először lépte át az évi 5 billió dolláros határt. Míg a növekedés stabil 8,6%-ra lassul, a nyertesek és vesztesek térképe drámaian változik. Shein és Temu veszít lendületéből, míg az élelmiszerboltok e-kereskedelme kétszámjegyű ütemben fejlődik.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Az ünnepi vásárlás most nyáron kezdődik és 3 hónapig tart – derül ki a kutatásokból
6 perc olvasási idő

Az ünnepi vásárlás most nyáron kezdődik és 3 hónapig tart – derül ki a kutatásokból

Az Amazon Ads marketingútmutatót adott ki a 2025-ös ünnepi szezonra. Az eredmények radikális változást mutatnak a vásárlási magatartásban: a vásárlók 14%-a nyáron kezd vásárolni, 31%-a pedig a Cyber Monday után fejezi be a vásárlást. Az ár és a minőségi tartalom fontosabb, mint valaha.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU