3 perc olvasási idő

Franciaország 40 millió eurós bírságot szab ki a Sheinre hamis árképzés miatt

Afrance24.com szerint Franciaország most rekordösszegű, 40 millió eurós bírsággal sújtotta a Shein gyorsáruipari óriáscéget, amiért megtévesztette a vásárlókat a kedvezményekkel és a környezetvédelmi állításokkal kapcsolatban. A vizsgálat megállapította, hogy a vállalat manipulálta az árakat, hogy a hamis leárazásokat valódi ajánlatoknak tüntesse fel.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
Franciaország 40 millió eurós bírságot szab ki a Sheinre hamis árképzés miatt
Forrás: Depositphotos: Photo by MingPhoto(edited in Canva Pro)

.

Az ármanipulációs rendszer

A francia versenyhatóság közel egy éven át vizsgálta a Shein árképzési gyakorlatát, és eléggé elmarasztaló bizonyítékokat talált. A vállalat közvetlenül az árcsökkentés előtt emelte az árakat, hogy a hatalmas árengedmények illúzióját keltse. A számok mindent elárulnak. Az ellenőrzött hirdetett árengedmények 11%-a valójában áremelés volt. Az esetek 57%-ában a Shein „akciói” egyáltalán nem kínáltak árcsökkentést. További 19%-ban a meghirdetettnél jóval kisebb árcsökkenés történt.

„A nagy árengedményekkel és állandó akciókkal járó gyakorlatok azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy nagyszerű üzletet kötnek” – közölte a francia DGCCRF versenyhivatal.

A Kínában alapított kiskereskedő nem küzdött a büntetés ellen, a párizsi ügyészség támogatásával elfogadta a 40 millió eurós bírságot. A Shein közölte, hogy a 2024. márciusi vizsgálatról való tudomásszerzéstől számított két hónapon belül korrekciós intézkedéseket hajtott végre. A vállalat azt állította, hogy „nagyon komolyan” veszi a jogi kötelezettségeket Franciaországban, és továbbra is elkötelezett az átláthatóság mellett. A folyamatos viták ellenére a Shein robbanásszerű növekedést ért el Franciaországban, mióta 2015-ben elindult ott. A vállalat piaci részesedése a hazai ruházati és lábbeli piacon a 2021-es 2%-ról tavaly 3%-ra ugrott – jelentős növekedés egy széttöredezett piacon. Ez a növekedés még akkor is bekövetkezett, amikor a Sheint kritikák érik a környezetszennyezés, a tisztességtelen verseny és a rossz munkakörülmények miatt a teljes ellátási láncban. A bírság Franciaország legújabb lépése a fast fashion gyakorlatok ellen. A francia szenátus nemrégiben fogadta el a kifejezetten a fast fashion iparágat célzó jogszabályt, ami azt mutatja, hogy a szabályozó hatóságok keményebben lépnek fel az„ultragyors divat” üzleti modellekkelszemben.A Shein az egész ultragyors divatágazat kritikájának villámhárítójává vált, amely soha nem látott sebességgel és méretben állít elő olcsó ruhákat.

Mit jelent ez az e-kereskedelem számára

Ez a büntetés egyértelmű üzenet, hogy az európai szabályozó hatóságok nem tűrik a megtévesztő árképzési gyakorlatokat, még a nagy nemzetközi platformok esetében sem. A 40 millió eurós bírság elég jelentős ahhoz, hogy más, Franciaországban működő e-kereskedelmi vállalatok figyelmét is felkeltse. A vizsgálat hamis árengedményekre vonatkozó megállapításai befolyásolhatják más kiskereskedők promóciós stratégiáinak felépítését. Ha a meghirdetett kedvezmények 11%-a valójában áremelés, az inkább szisztematikus manipulációra utal, mint elszigetelt esetekre. A fogyasztók számára a vizsgálat megerősíti az aggodalmakat, hogy a „csodálatos ajánlatok” valóban ajánlatnak minősülnek-e egyáltalán. Az áraknak a kiárusítás előtti, mesterséges árengedményeket előidéző emelése nem új keletű gyakorlat, de a szabályozó hatóságok egyre komolyabban veszik. A 40 millió eurós büntetés jelentős üzenet lehet, de nem világos, hogy érdemben megváltoztatja-e a Shein üzleti gyakorlatát, vagy lelassítja-e európai terjeszkedését. A vállalat növekedése arra utal, hogy a fogyasztókat továbbra is vonzzák az alacsony árak, még a folyamatos viták közepette is. A francia hatóságok megmutatták, hogy hajlandóak fellépni a nagy nemzetközi e-kereskedelmi platformokkal szemben a megtévesztő gyakorlatok miatt. Más európai szabályozó hatóságok is követhetik a példát, mivel a fast fashion a környezetvédelmi és etikai aggályok ellenére is tovább növekszik.

Cikk megosztása
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Hasonló cikkek
Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád
5 perc olvasási idő

Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád

Néhány évvel ezelőtt egy online bolt elindítása azt jelentette, hogy egy hónapot töltöttem egy fejlesztővel, és néhány ezer dollárt dobtam előre. Ma? Egy délután alatt működőképes üzlet lehet, és gyakorlatilag semmibe sem kerül az indítás. Ha gondolkodott azon, hogy saját online vállalkozást indítson, de a technológiai dolgok vagy az indítási költségek visszatartottak, akkor jó hírem […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
A globális e-kereskedelem átlépi az 5 billió dollárt. Mi változik 2026-ban?
3 perc olvasási idő

A globális e-kereskedelem átlépi az 5 billió dollárt. Mi változik 2026-ban?

Az online vásárlás történelmet írt – az ECDB szerint először lépte át az évi 5 billió dolláros határt. Míg a növekedés stabil 8,6%-ra lassul, a nyertesek és vesztesek térképe drámaian változik. Shein és Temu veszít lendületéből, míg az élelmiszerboltok e-kereskedelme kétszámjegyű ütemben fejlődik.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Az ünnepi vásárlás most nyáron kezdődik és 3 hónapig tart – derül ki a kutatásokból
6 perc olvasási idő

Az ünnepi vásárlás most nyáron kezdődik és 3 hónapig tart – derül ki a kutatásokból

Az Amazon Ads marketingútmutatót adott ki a 2025-ös ünnepi szezonra. Az eredmények radikális változást mutatnak a vásárlási magatartásban: a vásárlók 14%-a nyáron kezd vásárolni, 31%-a pedig a Cyber Monday után fejezi be a vásárlást. Az ár és a minőségi tartalom fontosabb, mint valaha.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU