Az új rendeletek biztosítják, hogy a fogyasztók könnyebben hozzáférjenek egyes eszközök, köztük az elektronika és a háztartási készülékek kedvező árú javításához. A gyártóknak első alkalommal akár 10 évig a törvényes jótállás lejárta után is biztosítaniuk kell a javítási lehetőségeket, ezáltal jelentősen javítva a fogyasztóvédelmet.
Az e-kereskedelmi marketinggel foglalkozó vállalkozások számára ez azt jelenti, hogy biztosítani kell, hogy a fogyasztók egyszerűen hozzáférjenek a javítási információkhoz, és megfelelően be kell mutatniuk ezeket a választási lehetőségeket.
Az új irányelv 2024. július 30-án lép hatályba. Az uniós tagállamoknak három évük lesz arra, hogy átültessék nemzeti jogukba.
Pótelemek független javítóműhelyek számára
Az új szabályozás egyik fő jellemzője, hogy a gyártóknak ésszerűen kell beárazniuk a szerszámokat és pótalkatrészeket a független javítóműhelyek számára. Ezzel egyidejűleg megnyílik a piac a független javítóműhelyek előtt, és új üzleti kilátásokat teremt a pótalkatrész-értékesítésre és javítási szolgáltatásokra összpontosító e-kereskedelmi marketingrendszerek számára.
Az új irányelvek tiltják az olyan szoftverpolitikákat és szerződéses korlátozásokat, amelyek akadályozhatják a független javítóműhelyeket. Bár kevés kizárás van a szellemi tulajdonjogok védelme érdekében, ez a korlátozás jelentős első lépés a méltányosabb javítási piac felé.
Ha a vásárló a javítást választja a csere helyett, a törvényes garancia tizenkét hónapig tart. Ez az intézkedés elő fogja mozdítani a javításokat, és segíteni fog az e-hulladék keletkezésének csökkentésében.
A javítási ágazat támogatása
A javítási szolgáltatások hozzáadottérték-adójának csökkentése az egyik olyan pénzügyi ösztönző, amelyet az uniós tagállamok sürgetnek a javítások előmozdítására. Ez új munkahelyeket teremthet, és bővítheti a vállalatok számára elérhető javítási termékek és szolgáltatások körét.
Az Európai Bizottság online portált kíván létrehozni, amely részletes tájékoztatást nyújt a javítási lehetőségekről és a kapcsolódó költségekről. A cél a javítási szolgáltatások láthatóságának és nyitottságának növelése annak érdekében, hogy segítsék az ügyfeleket a döntéshozatali folyamatban.