Érdekel
2. June 2020

Štefan Polgári

Managing Director, Ecommerce Bridge
2. June 2020

Őszintén és szívből a SEO-ról és keresőoptimalizálásról

11 perc olvasási idő

Tizenkét éve foglalkozom online marketinggel. SEO-val kezdtem. Linkbuildinggel dolgoztam, figyeltem a pozíciók alakulását. Nem sokkal később saját projekteken kezdtem el dolgozni. Mit tanultam ebből? Hogy a SEO egyáltalán nem atomfizika. Annál inkább egy egészen logikus szakterület. A marketingmenedzser vagy -igazgató szempontjából a stratégia eszköze. Az, hogy valaki téged „megtalál” az interneten, egy nagyon összetett dolog. A SEO-t nem lehet „bekapcsolni”. Sajnos, kisebb vállalatok esetében pedig nem lehet teljes mértékben delegálni sem.

Ha ettől a cikktől útmutatást vársz a SEO-hoz, vagy esetleg hasonló okosságot, mint 10 tény arról, hogyan kerülj az első helyre a keresőben”, azt itt nem találod meg.  Ez egy marketingszakember vallomása, – az enyém –, akinek a vérében van a SEO, és el akarom mondani, hogy működik az egész.

Eleve vesztes harc a motiválatlanoknak

Őszintén, az veszett fejsze nyele, ha nincs a cégben senki, aki ezt élvezni fogja. Mi is az az „ez”? A SEO manapság a tartalomról szól – és igazából mindig is erről szólt. A minőségi, strukturált, és jól formázott tartalomról.

Ha nincs a cégedben senki, aki szívesen ír, készít videókat, fotóz vagy legalább elő tudja készíteni az anyagot a cikkíráshoz, inkább ne is törődjetek SEO-val. Indíts helyette inkább egy alap PPC kampányt pár euróból havonta, és meg is vagy.

Manapság a SEO inkább arról szól, hogy a cég motivált-e minőségi tartalmat készíteni.

Delegálni szeretnéd? Nos, mégis hogy tudnád delegálni a munkatársad szakértelmét egy ügynökség junior szövegírójának? Senkit sem szeretnék megbántani, ugyanolyan nehezen tudnád ezt a tudást egy senior freelance szövegíróra átruházni. Egyszerűen sokkal jobb tartalmat tudnak létrehozni azok az emberek, akik egyébként is a szakterületen dolgoznak. Olyan információkat és hozzáadott értéket tudnak nyújtani, ami máshogy nem elérhető.

Hogy tanítanád meg egy külsősnek, hogy a te nagyformátumú nyomtatód a legjobb? Hogy tudna jó cikket írni a térkőről, ha szegény még azt se tudja, hogy éppen rajta áll?

Ne készíts tartalmat csak azért, mert ez most trend. Bele kell tenned a szíved, és egy szakértőt, aki tudja, miről beszél.

Régebben léteztek különféle rövidítők, trükkök, black hat stratégiák, amelyek segítségével a minőségi tartalom nélküli weboldalt is jól lehetett pozicionálni. Ma már azonban a Google technikai szempontból teljesen máshol tart, és a „régi jó SEO” módszerek már nem működnek. Aki azt állítja, hogy igen, hazudik … vagy nem tudja, hogy hazudik.

Weboldalad tartalma olyan, mint egy jó könyv

A minőségi tartalom a weboldaladon olyan, mint egy jó könyv. Ebben talán egyetértünk. Vagyis bízom benne.

Mi alapján tudhatod, hogy egy könyv jó?

  1. Az emberek végigolvassák, mert jó és olvasmányos. Vonzó és érdekfeszítő. Választ ad arra, amit vár az olvasó.
  2. Különféle dolgozatok és publikációk utalnak rá. Gyakran idézik és említik meg.
  3. Szakértők is ajánlják.
  4. Beszélnek róla, mert kiváló minőségű információkat tartalmaz.

És ennek mi köze van a weboldaladhoz, ahol a cégedet mutatod be, legyen szó csempézésről, bio kozmetikumok árulásáról vagy éppen egy budapesti autószervizről?

Mi alapján rangsorolja a kereső a weboldalakat?

  1. A weboldalon kiváló tartalom van, amelyet az emberek szeretnek. Jól van megírva, érdekfeszítő, professzionális. A lehető legjobban ki kell elégítenie az igényt/meg kell válaszolni a kérdést, amelyre az olvasó a keresőben keresi a választ.
  2. Más weboldalak is mutatnak rá linkekkel, mert szeretnék az olvasók figyelmét felhívni arra, hogy ott is egy kiváló információforrás elérhető, és gyakran idéznek is belőle.
  3. A témában publikáló bloggerek, szerkesztők, influencerek megosztják saját felületeiken.
  4. Az emberek megosztják a tartalmat a közösségi médiában, beszélnek róla.

Emlékeztet ez valamire? És úgy gondolod, hogy ha egy igazán jól könyvet szeretnél megírni, kiadnád azt egy külsősnek? Ideális esetben annak, aki néhány ezer forintért ír egy cikket? Nos, lehet, de inkább azt mondom, hogy nem.

A sikeres SEO és a jó helyezés elérésének a titka a hozzáadott érték és az igazán kiváló tartalom. Ha J. K Rowling kiadta volna a Harry Potter megírását valakinek pénzért cserében, ilyen sikeres lehetett volna? Nehezen. Pont ő, az írónő volt az, aki garantálta a hozzáadott értéket.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

A kulcsszók varázslata

Minden cégnek megvan a saját területe, amelyben működik. Ehhez a területhez kulcsszavak kapcsolódnak, amelyeken keresztül az emberek ezen a területen keresnek. Olyan ez, mint amikor az utcán sétálunk, és szeretnénk valamit enni.

  • Éhesek vagyunk. Indiaira van gusztusunk, és épp egy lakótelep környékén járunk.
  • Mit fogunk kérdezni vélhetően a turisztikai központ infovonalán?
  • Valószínűleg ezt: „Hol találok indiai éttermet ezen a lakótelepen?”
  • Az indiai étterem ott van, de mindenképp fel kell tüntetniük, hogy ez egy indiai étterem, és jól is kell főzniük. Ezután a turisztikai infovonalon is ajánlani fogják nekünk.
  • Ha rosszul van megjelölve, a konyhájuk nem jó, és nem fogja senki sem ajánlani, az infocentrum listájára sem fog felkerülni.

Semmi új, ugye? Nos, pontosan így működnek a kulcsszavak és a keresés is.

Egy vállalatnak fontos, hogy a weboldalán található minőségi tartalom kapcsolódjon a területéhez, valamint a kulcsszavakhoz, amelyek kifejezik a működési területüket.

Tudnunk kell, hogy az emberek mire keresnek rá a vállalkozásunk témájával kapcsolatban. Honnét tudhatjuk ezt? Nos, van itt egy trükk, ami kb. 10 másodpercbe telik, és nem kerül semmibe.

  1. Nyissuk meg a Google-t.
  2. Adjuk meg a keresőben a fő kulcsszót – például parfümök, műanyag ablakok, csempék, vagyis a fő termékcsoportunkat vagy kategóriát.
  3. Görgessünk egészen a lap aljára, és ott megtaláljuk azokat a varázslatos kulcsszavakat, amelyek kapcsolódnak a keresésünkhöz.
  4. Felfedezzük a világegyetemet, és azt, hogy a megadott kulcsszóval együtt mire keresnek rá az emberek leggyakrabban.

 

 

Mit tudtunk meg?

  1. Hogy az emberek a női top 10 parfümöket keresik
  2. Női parfümök
  3. Férfi parfümök
  4. Bolthoz kapcsolódóan keresnek parfümöt

A női parfümök top 10-re kattintva láthatjuk, hogy rangsorolásokról van szó, mert ugye, a férfiak nem tudják, hogy melyek a legjobb, legnépszerűbb parfümök most. De keresik a legcsábítóbb, legtartósabb és fűszeres illatú parfümöt is.

 

 

Természetesen, különféle eszközöket is használhatunk kulcsszóelemzésre. De az egész alapja, amelyet meg kell értenünk, szerencsére nagyon egyszerű. Gyakorlatilag a keresőből találjuk meg a kulcsszavakat, amelyeket az emberek keresnek, és ezeknek kell szerepelniük a weboldalunkon a minőségi tartalommal együtt. Pont. Kész. Ez az a tudomány.

Egyszerűen válasszunk ki 5-10 fő kulcsszót, amelyekre fókuszálunk a weboldalunk tartalmának előállítása során.

Aztán persze ott vannak a haladó eszközök/dolgok, mint például a konkurencia kulcsszókutatás (mennyire nehéz érvényesülni adott szavakkal), vagy épp a kulcsszavak mélyebb elemzése. Ezek főként webáruházaknak érdekesek, amelyek több 100 vagy 1000 termékkel rendelkeznek. De egy egyszerűbb vállalkozás esetében bőven elég ez az ingyenes megoldás is.

Miért is lenne az én tartalmam az első találati oldalon?

Tehát a kulcsszó megvan. Például a fentebb említett „női parfümök top 10”. Azt szeretnénk, hogy a weboldalunk az első oldalon, lehetőleg az első helyen legyen. Mit teszünk? Végigkattintjuk az első 10 találatot. Mit találunk ott?

1. Webáruházakat, amelyek egyszerűen felsorolják a top 10 parfümjeiket

 

2. Webáruházakat, amelyek felsorolják a parfümöket, és plusz szöveget is találunk mellette

 

3. Webáruházakat, amelyeken hosszú szöveg és néhány mintapélda szerepel

4. Affiliate weboldalak, amelyek jól szerkesztett, extra hosszú szöveggel rendelkeznek

Fuh, jól eltöltöttem az időt, ezek az affiliate weboldalak igazán jól fel vannak építve. De hogy keltsük fel az érdeklődést? És nem a Google érdeklődésére gondolok, hanem az olvasók érdeklődésére, és ezen keresztül a Google-re.

Olyan tartalmat kell létrehozni, amely legalább annyira jó, mint bármelyik az első 10 találat közül. És még ezen felül nem árt, ha kitalálunk valami pluszt.

Nos, például erre a weboldalra ellátogat egy férfi, aki női parfümöt keres. Honnét tudja, hogy melyiket válassza? Ki kell neki találni valamilyen segítséget. Biztosan használni fogjuk azt, amit a többiek is: megpróbáljuk leírni, hogy milyen típusú nőhöz illik az adott parfüm, mellékelünk pár szép fotót, a parfüm összetételét és hasonlókat.

Ötlet, mint hozzáadott érték nem csak a SEO miatt

A férfi tudja, hogy öltözködik a nő – tegyünk a cikkbe fotókat, és ajánljunk az adott stílusú öltözékekhez parfümöket. Egy tigrismintás leggings-t viselő hölgynek valószínűleg más lesz az ízlése, mint egy decensen elegáns, kosztümös hölgynek.

Próbáljuk meg így társítani hozzájuk a parfümöt. Mivel ezzel dolgoztok, ez nem lesz nehéz.

Annak, hogy a vásárló így pont eltalálja majd az illatot, pontosan annyi az esélye, mintha egy száraz szöveg alapján választana. Ez csak egy kis segítség a tanácstalan férfinak, aki nem tudja … nos, egyszerűen nem tudja. Belép az oldaladra, látja, hogy nagyjából így néz ki a párja, és ez alapján vásárol. Nem keresgél tovább. Miért is keresgélne?

És ez a lényeg. Létrehozni a lehető legjobb tartalmat az adott kulcsszóra. És ezt a hozzáadott értéket csak egy profi képes kitalálni.

A tartalom, mint egy olvasmányos szakdolgozat

Egy dolog tartalmat írni, és teljesen más megszerkeszteni, hogy olvasmányos legyen. Mint egy szakdolgozat. Mire figyeljünk?

  1. Címsorok, címsorok, címsorok – használjuk a H1, H2, H3… címsorokat. Logikusan, mint egy normális szöveg esetében, ahogy a szakdolgozatban is tennénk.
  2. Gyors olvasás – az emberek gyakran csak átfutják a címsorokat. Legyen ott elég, ne csak egy darab. Az alcímek nagyon fontosak. Négy másodpercnyi “szkennelésből” tudnunk kell a címek és alcímek alapján, hogy miről szól az anyag, és mit várhat tőle az olvasó.
  3. Bekezdések – ne legyenek nagy szövegrészek. Azokat nem túl jó olvasni. Pár mondatos részekre osszuk fel őket.
  4. Jelöljük ki azt, ami fontos – emeljünk ki bolddal pár szót. Miért? Mert ezzel megjelöljük a fontos részeket. Fontos, hogy az olvasó a címek és 4-5 kiemelt kulcsszó elolvasásából megértse, miről szól a szöveg.

Ne féljük headline boxokat használni. Mint amilyen ez is, például. 🙂

Ez az a hely, ahol a legjobb dolgokat tüntessük fel mondanivalónkból. Az ilyen kiemeléseket az emberek egyaránt elolvassák, klasszikus lassú, és gyors, áttekintő olvasás során is.

Néhány tanács tartalomgyártáshoz, amely SEO céljainkat is teljesíti

  1. Egyszerűen nézzük meg, hogy mire keresnek rá az emberek, és készítsünk ehhez egy szuper tartalmat.
  2. Ne másoljunk! Egyrészt, mert nem etikus, törvénytelen, másrészt pedig hatástalan, mert a Google képes kiszűrni a duplicitásokat.
  3. Tegyük bele “szívünk-lelkünk” a tartalomgyártásba. Ne csak azért írjunk, hogy legyen, hanem azért, hogy valamit adjunk általa az embereknek.
  4. Legtöbb esetben a web címsora behúzza a cikk címét. Ami a meta címben szerepel (meta tag title) nagyban befolyásolja, hogy milyen helyezést érünk el a keresőben. Szerepeljen benne a kulcsszó, de persze emellett olyan formában kell megírni, hogy az emberek kattintsanak rá. Olvassuk el ezt, hasznos: How to write meta title tags for SEO (with good and bad examples)
  5. A képekhez adjunk hozzá ún. ALT tageket. Mi ez? Ez az alternatív (alt) szöveges leírása annak, ami a képeken szerepel. Nem csak a vakoknak és gyengénlátóknak jön jól, akik különféle speciális programokkal tekintik át a weboldalt. A Google is figyeli, hogy jobban megértse, mi található a fotón, és ezzel együtt azt is, hogy miről szól az adott szöveg, amely mellett szerepel. Lejjebb egy példát találtok az Alzáról, és a HTML kódjában található alt tagről, amelyet a Google figyel.

Multimédia és tartalmi SEO

Röviden összefoglalva, a tartalomhoz adjunk hozzá bátran saját fotókat, videókat, hangfelvételeket. Bármi jó SEO szempontból, ami újdonság és a témában készítettük. Ha a cikkhez képadatbankból töltünk fel képeket, vagy a gyártó által készített termékfotókat használjuk, a Google számára az nem lesz új, már ismeri őket. De ha befotózzuk a terméket, vagy készítünk egy saját videót róla, az már újdonság lesz, és mind az emberek, mind a kereső szempontjából hozzáadott értéket hoztunk létre.

Ne féljünk mobillal fotózni vagy videózni. Az emberek a valóságra kíváncsiak. És az bizony nem a fotóstúdiókban vagy a Photoshopban bújik.

A videókat a YouTube-ra töltsük fel, ne felejtsünk el leírást adni hozzá, amely tartalmazza a kulcsszavunkat. Esetleg a tageknél is megadhatjuk a kulcsszavakat. Ez után pedig „embedeljük” a videót a cikkbe.

Ne féljünk a linkbuildingtől

A linképítés nem ijesztő. Ahogy az elején is elhangzott, minél több minőségi backlink mutat az oldalunkra, annál jobb. Ugyanúgy, ahogy a könyvek esetében is.

Első sorban a minőségről és a relevanciáról van szó. Felejtsük el azt, hogy veszünk 100 linket 50 euróért. Ezzel a módszerrel legfeljebb büntetést kapunk a Google-től.

A mennyiség és minőség közötti kompromisszumról van szó. Azok az idők, amikor elég volt linkeket vásárolni, már régen elmúltak.

Belső linképítés

Ugyanúgy, amennyire fontos, hogy külső weboldalak mutassanak tartalmunkra, elengedhetetlen, hogy saját weboldalunkon belül is „átlinkeljünk” a saját tartalmainkra. Tehát, ha egy új tartalmat készítünk, nyugodtan helyezzünk el benne linket egy korábbi, már meglévő tartalmunkra. Esetleg, ha valamilyen új tartalmat publikálunk, gondoljuk végig azt is, hogy a régi cikkek közül melyek azok, ahova bszúrhatjuk az új tartalom linkjét.

Példák minden esetre:

  1. A műanyag ablakokról készítünk cikket.
  2. Tudjuk, hogy már írtunk egy cikket a szigetelésről, ahol megemlítettük az ablakokat is – már mehet is oda a link.
  3. Az ablakokról szóló cikkben írunk a tetőről – a tető szigeteléséről már írtunk egy korábbi cikkben – hopp, már mehet is az új cikkbe a régi cikkre mutató link.
  4. Ezzel a régi és új tartalmat is támogatjuk.

Belső átlinkeléssel nem csak a Google-nek segítetek, hanem főként az olvasónak, aki az adott cikkről el tud jutni egy következőre, amely által jobban megértheti a témát. Persze, ezt sem szabad túlzásba vinni, 2-3 link egy rövidebb cikkben bőven elég.

Külső linkbuilding

A Google, mint az első böngésző, még a 90-es években rájött arra, hogy a weboldalak minőség és relevancia szerinti rangsorolását azok alapján a linkek alapján is lehet végezni, amelyek a tartalomra mutatnak. Nem csak a weboldal tartalma alapján. Abból a feltételezésből indultak ki, hogy ha a weboldalra más, erős oldalak mutatnak, a tartalom vélhetően jó. És ez így van máig is.

Ezért fontos releváns és erős linkeket szerezni. Ha a tartalmunkra kérdéses tartalommal rendelkező 100 kisebb weboldal mutat, inkább árthat, mint segítene. Ha azonban csak két, de jelentős weboldal mutat ránk egy-egy linkkel, hatalmas löketet adhat az oldalunknak.

Ahogy az a könyvekkel is van. Ha a könyvünkre sok egyszerű ember hivatkozik, nem olyan hatékony, mintha az adott terület egy szakértője ajánlja. Még ha csak egy!

Hogy tudunk külső linkeket szerezni?

A legjobb az, ha igazán jó tartalmat hozzunk létre, amelyre az emberek maguktól fognak hivatkozni. Ez azonban extra igényes, de persze, nem is lehetetlen. De segíteni is tudjuk:

  • Weboldalunk regisztrálhatjuk akár 5-10 katalógusba is.
  • Legyünk aktívak a közösségben és szerezzünk linkeket ismerőseinknél, akik szintén aktívan publikálnak. Kérjük meg őket, hogy említsenek meg, és hivatkozzanak a tartalmunkra.
  • Írjunk más weboldalakra vendégposztokat vagy guest contentet. Szólítsunk meg más weboldalakat azzal, hogy készítünk számukra egy igazán jó cikket egy bizonyos témára, ingyen. Az adott web publikálja a cikket, a mi „jutalmunk” pedig az lesz, hogy a weboldalról egy ügyesen elhelyezett link fog mutatni a saját oldalunkra.
  • Keressünk a témához kapcsolódó cikkeket más weboldalakon. Ha van lehetőség hozzászólást közzétenni alattuk, akkor olvassuk el a cikket, és írjunk hozzá véleményt. Vagy egészítsük ki, és adjuk hozzá a saját cikkünk linkjét, amely szintén az adott témával foglalkozik. Ne csak a linket helyezzük el kommentben, mert azt a szerző ki fogja törölni. Fontos, hogy az általa készített cikket tovább gazdagítsuk, és a linknek illeszkednie kell hozzá. Ne spammeljünk! Kommenteljünk, beszélgessünk a témáról, és itt-ott szúrjunk be egy-egy linket a saját tartalmunkra, de csak is olyat, amely hasznos lehet az olvasóknak.
  • Vásároljunk linkeket, ha máshogy nem megy. Ha szükségünk van arra, hogy „átnyomjunk” erős kulcsszavakat, nincs más lehetőség, mint vásárolni. De csakis a saját szakterületünkön működő erős, autoritatív weboldalokon.

Technikai SEO

Megemlíteném még, hogy ez a cikk kezdőknek szól. Ha nagy webáruházzal rendelkezünk, több ezer termékkel, más súlycsoportban játszunk. Igen, itt is a minőségi tartalmon van a hangsúly, de ún. technikai SEO-ról van szó.

Röviden, arról van szó, hogy van a weboldal „programozva”, hogyan generál META tageket, hogy működik a szűrés, hogy épül fel az URL, hogy működik a keresés … nem egyszerű dolgok. Ezt már a könyves példámon keresztül nem tudom elmagyarázni. 🙂 A lényeg, hogy technikailag és a struktúrát illetően megfelelően legyen felépítve a weboldalunk.

Kisebb weboldalak esetében erre oda tudunk mi magunk is figyelni, mivel minden aloldalt de facto mi készítünk. Hatalmas webshopok esetében be kell biztosítanunk, hogy már a weboldal kigenerálásakor rendben működjön, és megfelelően legyenek beállítva a SEO paraméterek.

A hard-core technikai SEO esetében már elgondolkoznék azon, hogy szakértő segítségét kérjem. De semmiképp se tartalomgyártást várjunk tőle. A szakértő megmondja, mit és hogyan állítsunk be, meglátja az apró részleteket, segíteni tud a beállításokkal és javításokkal úgy, hogy technikailag leginkább megfeleljünk a Google-nek és a felhasználóknak egyaránt. A megfelelően kigenerált cím, felirat, ALT kép, a weboldal sebessége vagy épp a navigáció mind fontos a felhasználó szempontjából, és éppen ezért a Google szempontjából is.

SEO három mondatban a végére

A keresőoptimalizálás tartalomkészítési stratégia, amely során kiderítjük, hogy az emberek mire keresnek rá, mi érdekli őket, és elkészítjük nekik a lehető legjobb tartalmat, amely kapcsolódik a keresett kulcsszavaikhoz.

Haha, igazából egy mondat is elég lett rá. Nem marad más hátra, mint megköszönni, hogy elolvastad a cikket, és sok sikert kívánni a SEO-hoz és a weboldal keresőoptimalizálásához.

A cikk szerzője

Štefan Polgári

Managing Director, Ecommerce Bridge

Az Ecommerce Bridge projekt alapítója és vezetője. Több mint 10 éve foglalkozik online marketinggel, és Ecommerce Bridge-en kívül vezeti a Dognet affiliate hálózatot is.

A cikk támogatója

Helyi affiliate hálózat vagyunk, teljes mértékben ismerjük és értjük a helyi piacot. Jelenleg 569 kampányunk van, és 4032 partnerrel dolgozunk együtt. 2013 óta 1 157 282 konverziót közvetítettünk, amely 54 000 000 eurós forgalmat jelent. Partnereinknek ezidáig 3 602 735 euró jutalékot fizettünk ki.