
A „flat” jutalék hátránya
A kampány problémája valószínűleg az volt, hogy csak kupon- és cashback oldalakat használtak. Ezek gyakran a konverzió felé vezető út végén találhatók. Mivel minden partner számára azonos jutalékot – a vásárlás értékének 3 százaléka – határoztak meg, két dolog történt:
- A tartalomgyártó partnereknek (magazinok, blogok, ajánló oldalak, katalógusok) ez kevés volt.
- A kupon- és cashback oldalak viszont érdekesnek találták.
Ha egy kampányban „flat” jutalékot használunk, és nem törődünk az analitikával, akkor megtörténhet, hogy a kampánnyal egyszerűen csak a kupon- és cashback oldalak fognak foglalkozni. Az egyszerűség és az általánosíthatóság kedvéért ez ugyan megbocsátható, ha ez a kitűzött stratégiai célunk, de a nagy webáruházaknál, mint amilyen a kytary.cz is, a flat jutaléknak nincs értelme.
Induló és közepes nagyságú webshopok elméletileg még dolgozhatnak flat jutalékkal, de a nagyobb, ismertebb neveknél ezt már nem ajánljuk.
Mindennek az igazságosság az alapja
Nem minden partner hozzáadott értéke azonos a konverzió felé vezető úton. Természetesen nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy a tartalomgyártó partnerek folyamatosan új forgalmat (traffic) hoznak és a cashback/kupon projektek csak a konverziós út végén hoznak látogatókat. Semmiképpen sem. Célzott népszerűsítéssel és aktivitással új vásárlókat hozhatnak a kupon- és cashback oldalak is.
Ha általánosítani akarunk, akkor azt mondhatjuk, hogy a tartalomgyártó partnerek több új forgalmat hoznak, mint bármilyen más partner. Mindezt a tapasztalatainkra és az elemzéseinkre támaszkodva mondjuk, amelyeket az affiliate hálózatban az elmúlt több mint 6 évben szereztünk.
Ezért is javasoljuk, hogy a tartalomgyártó partnereknek jobb feltételeket kínáljanak, mint például a kupon- vagy cashback oldalaknak. Ezt követően pedig lehet értékelni, hogy hogyan alakulnak az együttműködések, és melyik partnernek milyen valós hozzáadott értéke van. Ilyen igazságos alapra építjük például a Bonipo kuponoldalt, ami csak valódi akciókat és engedélyezett kuponokat gyűjt össze.
Hogyan állítsuk be az induláshoz?
- Ha tudsz, ajánlj 10 százalékot a tartalomgyártó partnereknek.
- A cashback oldalaknak ajánlj 6 százalékot.
- A kuponoldalaknak 4 százalékot.
Egy jól működő és megbízható affiliate hálózat segít neked a jó beállítással, nem csak vár, míg magadtól rájössz, mert mire magadtól rájössz, már elmegy a kedved a hálózattól és az egész affiliate marketingtől.
Hogyan tovább a kuponokkal és cashbackekkel?
- Próbaként válassz ki 2-3 kupon- és cashback oldalt.
- „Kuponként” ne általános engedményt kínálj, hanem up-sell kedvezményt.
- Ha valamilyen nagy webshopod van, kérj extra megjelenési lehetőséget, amiért részt vehetnek a kampányban.
- Értékeld ki az eredményeket.
A kuponoldalak és ezek hozzáadott értéke
Gyakran elhangzik az a vélemény, amely szerint a kuponos projektekkel nem éri meg dolgozni. Ez ebben a formában biztosan nem igaz. Egy szempontból kivételes helyzetben vannak, amelyet gyakran elfelejtenek: az embereket pont a vásárlói út végén tudják megszólítani, és elérhetik azt, amire a webshopnak szüksége van – hogy még többet vásároljanak.
Vegyünk egy példát:
- Az ügyfél vásárol, és a vásárlás végén meglátja a „Kupon” mezőt.
- Beírja a Google-be, hogy „kupon webshop.hu”, látja az eredményeket, és rá is klikkel az első kuponoldalra, amit talál.
- Eljut egy független kuponoldalra.
- A kosarában jelenleg 10 000 Ft értékű vásárlása van, de az átlagos kosárérték a webáruházban 15 000 Ft.
- Ha jól beállított affiliate kampány fut, akkor a kuponoldalon megjelenik egy ilyen kupon: „1500 Ft értékű kupon 20 000 Ft feletti vásárlás esetén”.
- A vásárló már klikkel is a kuponra, hogy megszerezze, és egyszerűen bedobál még néhány terméket a kosarába, hogy jogosult legyen az 1500 Ft kedvezményre.
A webshop nagyobb megrendelést könyvelhet el, a kuponoldal pedig valós hozzáadott értéket teremtett. Természetesen alaposan át kell számolni a költségeket, és figyelembe kell venni a webáruház stratégiai céljait.
Hogyan segítheti a kupon az online boltot az affiliate kampányon keresztül:
- Bizonyos érték felett ingyenes szállítás.
- Ajándék a vásárláshoz.
- Vagy konkrét összegben, vagy százalékában meghatározott kedvezmény.
- Gyorsabb intézkedés.
A kuponoldalaknak gyakran akár százezres e-mail cím adatbázisuk, erős közösségi médiájuk, push értesítéseik, és persze nem utolsó sorban óriási látogatottságuk van. Ezáltal az up-sell kuponokat azok felé is kommunikálhatják, akik éppen nem vásárolnak.
A cashback (pénzvisszatérítés) más kategória, mint a kuponoldalak
A cashbacket gyakran egy kalapba teszik a kuponoldalakkal, ami azért nem teljesen pontos. Nincs akkora hozzáadott értékük, mint a tartalomgyártó partnereknek, de van azért néhány előnyük.
- Aktívan dolgoznak a célközönséggel.
- Nem a vásárlói út végén csípik el az embereket.
- Hűségalapú rendszerként működnek, ahol az ember vissza is kap valamit.
- Árérzékeny célközönséget szólítanak meg.
- A felhasználók gyakran aszerint vásárolnak, hogy van-e a webshopnak cashbackje, tekintet nélkül az árra magára.
- A vásárlás után a felhasználó boldogabb, mert látja a cashback összegét, amit ténylegesen visszakap, ezáltal pedig a webáruház hozzáadott értéket kap.
Az online cashback oldalak, mint például a Refundo vagy a Bonusway pont úgy működnek, mint a bankok és biztosítók „bónuszprogramjai”, vagy a kártyás hűségalapú rendszerek. Még odáig is elmennék, hogy az online hűségalapú rendszereknek jobbak a lehetőségei. Miért? Aktívan megszólítják a látogatókat és dolgoznak velük. Egy „offline” program sehol nem gyűjti össze a felhasználóit, és nem dolgozik velük. És ha igen, akkor is csak kis mértékben, és a partnereket csak egy erős anyamárkán keresztül szerzi.
Az affiliate hálózat hozzáadott értéke
Így a végére csak megjegyezném, hogy nagyon figyelj oda arra, kivel intézed az affiliate kampányodat. Egy affiliate hálózatnak törődnie kellene az ügyféllel, és kommunikálnia kell vele. Az nem jó, ha ez a szerződés aláírása után megszűnik. A hálózatnak proaktívnak kellene lennie, magától előállnia megoldásokkal, ötletekkel, fejlődési lehetőségekkel, mert ez nem csak egy technikai megoldás, amely „lecsíp” a bevételedből. Nézz utána, hogy milyen csapat áll mögötte, milyen szakemberei vannak, ki fog veled foglalkozni és milyen területen. Egyszerűen csak nézz utána jó alaposan, és ne csak a felszínes információkra hagyatkozz, amelyeket a weboldalukon láttál.
Az affiliate kampány és az együttműködés egy hálózattal nem egyéjszakás kaland. Mindkét fél hosszútávú elköteleződése. Ne dőlj be a mézes-mázas beszédnek, hanem nézz utána a partnerednek. Pont úgy, mint a való életben tennéd.