Érdekel

Štefan Polgári

Managing Director, Ecommerce Bridge

Egy rosszul beállított affiliate kampány csak plusz költségeket teremt

4 perc olvasási idő

A ShopCamp 2019 konferencián elhangzott egy nagyon érdekes dolog, mégpedig, hogy amikor a Kytary.cz webshop leállította az affiliate kampányát, semmi sem történt. Miért? Hogyan lehetséges ez? Egy rosszul beállított affiliate kampánynál valóban megtörténhet, hogy csak költségeket termel. De akkor hogyan állítsuk be helyesen úgy, hogy nyereséget hozzon és teljesítse a kitűzött stratégiai célokat? Hogyan kellene beállítani, és hogyan csináljuk mi ezt a Dognet affiliate hálózatban?

A „flat” jutalék hátránya

A kampány problémája valószínűleg az volt, hogy csak kupon- és cashback oldalakat használtak. Ezek gyakran a konverzió felé vezető út végén találhatók. Mivel minden partner számára azonos jutalékot – a vásárlás értékének 3 százaléka – határoztak meg, két dolog történt:

  1. A tartalomgyártó partnereknek (magazinok, blogok, ajánló oldalak, katalógusok) ez kevés volt.
  2. A kupon- és cashback oldalak viszont érdekesnek találták.

Ha egy kampányban „flat” jutalékot használunk, és nem törődünk az analitikával, akkor megtörténhet, hogy a kampánnyal egyszerűen csak a kupon- és cashback oldalak fognak foglalkozni. Az egyszerűség és az általánosíthatóság kedvéért ez ugyan megbocsátható, ha ez a kitűzött stratégiai célunk, de a nagy webáruházaknál, mint amilyen a kytary.cz is, a flat jutaléknak nincs értelme.

Induló és közepes nagyságú webshopok elméletileg még dolgozhatnak flat jutalékkal, de a nagyobb, ismertebb neveknél ezt már nem ajánljuk.

Mindennek az igazságosság az alapja

Nem minden partner hozzáadott értéke azonos a konverzió felé vezető úton. Természetesen nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy a tartalomgyártó partnerek folyamatosan új forgalmat (traffic) hoznak és a cashback/kupon projektek csak a konverziós út végén hoznak látogatókat. Semmiképpen sem. Célzott népszerűsítéssel és aktivitással új vásárlókat hozhatnak a kupon- és cashback oldalak is.

Ha általánosítani akarunk, akkor azt mondhatjuk, hogy a tartalomgyártó partnerek több új forgalmat hoznak, mint bármilyen más partner. Mindezt a tapasztalatainkra és az elemzéseinkre támaszkodva mondjuk, amelyeket az affiliate hálózatban az elmúlt több mint 6 évben szereztünk.

Ezért is javasoljuk, hogy a tartalomgyártó partnereknek jobb feltételeket kínáljanak, mint például a kupon- vagy cashback oldalaknak. Ezt követően pedig lehet értékelni, hogy hogyan alakulnak az együttműködések, és melyik partnernek milyen valós hozzáadott értéke van. Ilyen igazságos alapra építjük például a Bonipo kuponoldalt, ami csak valódi akciókat és engedélyezett kuponokat gyűjt össze.

Hogyan állítsuk be az induláshoz?

  1. Ha tudsz, ajánlj 10 százalékot a tartalomgyártó partnereknek.
  2. A cashback oldalaknak ajánlj 6 százalékot.
  3. A kuponoldalaknak 4 százalékot.

Egy jól működő és megbízható affiliate hálózat segít neked a jó beállítással, nem csak vár, míg magadtól rájössz, mert mire magadtól rájössz, már elmegy a kedved a hálózattól és az egész affiliate marketingtől.

Hogyan tovább a kuponokkal és cashbackekkel?

  1. Próbaként válassz ki 2-3 kupon- és cashback oldalt.
  2. „Kuponként” ne általános engedményt kínálj, hanem up-sell kedvezményt.
  3. Ha valamilyen nagy webshopod van, kérj extra megjelenési lehetőséget, amiért részt vehetnek a kampányban.
  4. Értékeld ki az eredményeket.

A kuponoldalak és ezek hozzáadott értéke

Gyakran elhangzik az a vélemény, amely szerint a kuponos projektekkel nem éri meg dolgozni. Ez ebben a formában biztosan nem igaz. Egy szempontból kivételes helyzetben vannak, amelyet gyakran elfelejtenek: az embereket pont a vásárlói út végén tudják megszólítani, és elérhetik azt, amire a webshopnak szüksége van – hogy még többet vásároljanak.

Vegyünk egy példát:

  1. Az ügyfél vásárol, és a vásárlás végén meglátja a „Kupon” mezőt.
  2. Beírja a Google-be, hogy „kupon webshop.hu”, látja az eredményeket, és rá is klikkel az első kuponoldalra, amit talál.
  3. Eljut egy független kuponoldalra.
  4. A kosarában jelenleg 10 000 Ft értékű vásárlása van, de az átlagos kosárérték a webáruházban 15 000 Ft.
  5. Ha jól beállított affiliate kampány fut, akkor a kuponoldalon megjelenik egy ilyen kupon: „1500 Ft értékű kupon 20 000 Ft feletti vásárlás esetén”.
  6. A vásárló már klikkel is a kuponra, hogy megszerezze, és egyszerűen bedobál még néhány terméket a kosarába, hogy jogosult legyen az 1500 Ft kedvezményre.

A webshop nagyobb megrendelést könyvelhet el, a kuponoldal pedig valós hozzáadott értéket teremtett. Természetesen alaposan át kell számolni a költségeket, és figyelembe kell venni a webáruház stratégiai céljait.

Hogyan segítheti a kupon az online boltot az affiliate kampányon keresztül:

  1. Bizonyos érték felett ingyenes szállítás.
  2. Ajándék a vásárláshoz.
  3. Vagy konkrét összegben, vagy százalékában meghatározott kedvezmény.
  4. Gyorsabb intézkedés.

A kuponoldalaknak gyakran akár százezres e-mail cím adatbázisuk, erős közösségi médiájuk, push értesítéseik, és persze nem utolsó sorban óriási látogatottságuk van. Ezáltal az up-sell kuponokat azok felé is kommunikálhatják, akik éppen nem vásárolnak.

A cashback (pénzvisszatérítés) más kategória, mint a kuponoldalak

A cashbacket gyakran egy kalapba teszik a kuponoldalakkal, ami azért nem teljesen pontos. Nincs akkora hozzáadott értékük, mint a tartalomgyártó partnereknek, de van azért néhány előnyük.

  1. Aktívan dolgoznak a célközönséggel.
  2. Nem a vásárlói út végén csípik el az embereket.
  3. Hűségalapú rendszerként működnek, ahol az ember vissza is kap valamit.
  4. Árérzékeny célközönséget szólítanak meg.
  5. A felhasználók gyakran aszerint vásárolnak, hogy van-e a webshopnak cashbackje, tekintet nélkül az árra magára.
  6. A vásárlás után a felhasználó boldogabb, mert látja a cashback összegét, amit ténylegesen visszakap, ezáltal pedig a webáruház hozzáadott értéket kap.

Az online cashback oldalak, mint például a Refundo vagy a Bonusway pont úgy működnek, mint a bankok és biztosítók „bónuszprogramjai”, vagy a kártyás hűségalapú rendszerek. Még odáig is elmennék, hogy az online hűségalapú rendszereknek jobbak a lehetőségei. Miért? Aktívan megszólítják a látogatókat és dolgoznak velük. Egy „offline” program sehol nem gyűjti össze a felhasználóit, és nem dolgozik velük. És ha igen, akkor is csak kis mértékben, és a partnereket csak egy erős anyamárkán keresztül szerzi.

Az affiliate hálózat hozzáadott értéke

Így a végére csak megjegyezném, hogy nagyon figyelj oda arra, kivel intézed az affiliate kampányodat. Egy affiliate hálózatnak törődnie kellene az ügyféllel, és kommunikálnia kell vele. Az nem jó, ha ez a szerződés aláírása után megszűnik. A hálózatnak proaktívnak kellene lennie, magától előállnia megoldásokkal, ötletekkel, fejlődési lehetőségekkel, mert ez nem csak egy technikai megoldás, amely „lecsíp” a bevételedből. Nézz utána, hogy milyen csapat áll mögötte, milyen szakemberei vannak, ki fog veled foglalkozni és milyen területen. Egyszerűen csak nézz utána jó alaposan, és ne csak a felszínes információkra hagyatkozz, amelyeket a weboldalukon láttál.

Az affiliate kampány és az együttműködés egy hálózattal nem egyéjszakás kaland. Mindkét fél hosszútávú elköteleződése. Ne dőlj be a mézes-mázas beszédnek, hanem nézz utána a partnerednek. Pont úgy, mint a való életben tennéd.

A cikk szerzője

Štefan Polgári

Managing Director, Ecommerce Bridge

Az Ecommerce Bridge projekt alapítója és vezetője. Több mint 10 éve foglalkozik online marketinggel, és Ecommerce Bridge-en kívül vezeti a Dognet affiliate hálózatot is.

A cikk támogatója

Helyi affiliate hálózat vagyunk, teljes mértékben ismerjük és értjük a helyi piacot. Jelenleg 569 kampányunk van, és 4032 partnerrel dolgozunk együtt. 2013 óta 1 157 282 konverziót közvetítettünk, amely 54 000 000 eurós forgalmat jelent. Partnereinknek ezidáig 3 602 735 euró jutalékot fizettünk ki.