
A számokról és a módszertanról
Az adatok tartalmazzák hálózatunk összes kampányát az összes piacon. Nagyjából 60%-uk szlovák webáruház, 30%-uk cseh, a többi pedig többségében magyarországi webshop. Mivel ezek a piacok nagyon közel vannak egymáshoz, úgy döntöttem, hogy inkább az adatmennyiséget részesítem előnyben, mint a piaci specifikációt.
Az összeállítás készítésénél azon konverziók számát vettem figyelembe, amelyek az affiliate kampányokon keresztül érkeztek, tehát nem a webshopok teljes számairól van szó. A valóságtól való eltérés +/- 10%.
A százalékos csökkenés vagy növekedés átlagának kiszámításához a 2020-as év első 30 napjának átlagát vettem kiindulásként, tehát még a krízis előtti időszakot.
Csak hogy mindenki számára egyértelmű legyen, a hét legerősebb napja a hétfő, időnként a vasárnap. A vásárlások száma folyamatosan csökken a leggyengébb naphoz, a szombathoz közeledve. Vasárnap a szám elkezd növekedni, és hétfőn maximalizálódik. Természetesen, ez a klasszikus hetekre vonatkozik, állami ünnepek, iskolai szünetek nélkül.
Négy szegmenst figyeltem
- Egészség
- Otthon és lakberendezés
- Divat
- Elektrotechnika
Egészség szegmens csúcsa
Az egészség szegmens továbbra is vezetett múlt héten. Néhány napon keresztül a hálózat konverziónak több mint 50%-a ebből a szegmensből származott. Annak ellenére, hogy a többi szegmens „javult” a hétvégén, az egészségügy szegmens erőteljes dominanciája várható a következő napokban is. Tekintettel arra azonban, hogy talán hamarosan újra kinyithatnak az üzletek, és a gyógyszertárak készletezése is javulni fog, a szegmens valószínűleg fokozatosan normalizálódik. Persze, a járvány kapcsán kialakult helyzet napról napra, sőt, óráról órára változik, így a feltételezett alakulás is változhat ennek függvényében.
Vasárnap ismét az otthon és lakberendezés jegyében
Kisebb ingadozás után a lakberendezés és otthon szegmens március 22-én, vasárnap visszatért. Azt az előző hetekben is megfigyelhettük, hogy vasárnap „az egészséggel nem foglalkozunk”. Vajon ez egy jel, hogy a szegmensek visszatérnek a normális kerékvágásban? Valószínűleg nem, ennek oka, hogy hétvégén az emberek elhalasztják a nagyobb bevásárlásokat.
A divat és szépségápolás még mindig jelentősen az átlag alatt
Más szegmensek újjáéledése ellenére a divat és a szépségápolás stagnál. Logikus – az emberek elegendő ruhával és kozmetikummal rendelkeznek.
Mi lesz a folytatás? A világjárvány azt mutatja, hogy az online munka és az online vásárlás biztonságosabb mód, mint ahogy ez a múltban volt. Mindenki tudta, hogy az online a jövő, de azt is, hogy ilyen közel van? Szorítsunk azért, hogy minden jól végződjön. Mindenekelőtt: maradjunk otthon! És mondjunk köszönetet a logisztikai társaságoknak és a futároknak. Ha valamit kiszállítanak nekünk, adjunk nekik egy kis ajándékot. Csokit, kekszet, bármit. Manapság nem könnyű a helyzetük, és az e-kereskedelem nekik köszönhetően működik.