
Csak az Egyesült Királyságban 2024-ben 2,6 millió távvásárlási csalást jelentettek, ami 22%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és mintegy 400 millió fontnyi veszteséget eredményezett – ami 11%-os növekedést jelent. Tekintettel a fizetési infrastruktúrák és csalási taktikák hasonlóságára Európa-szerte, ez a mintázat valószínűleg egy szélesebb körű uniós kihívást tükröz. Ezt alátámasztja a Tietoevry Banking 2025-ös jelentése, amely több mint 3,7 milliárd európai tranzakciót elemzett, és 2024-ben a digitális fizetési csalási kísérletek 43%-os növekedését állapította meg 2023-hoz képest, amelyet nagyrészt a kifinomult social engineering és az AI-alapú csalások hajtanak. A szociális manipulációs csalások 156%-kal, az adathalász támadások pedig 77%-kal nőttek, ami megnehezíti a csalások felderítését és megelőzését. A bűnözők gyakran használnak összetett social engineeringet, hogy a fogyasztókat a bankok által a tranzakciók hitelesítésére küldött egyszeri jelszavak (OTP) felfedésére csábítsák. Ezekkel a kódokkal a csalók megkerülik a biztonsági intézkedéseket, hogy jogosulatlan vásárlásokat hajtsanak végre, vagy lopott kártyákat kapcsoljanak digitális pénztárcákhoz. A kiskereskedőknél és harmadik feleknél bekövetkezett adatvédelmi incidensek tovább súlyosbítják a problémát, mivel a bűnözők hatalmas kártyaadat-gyűjteményekhez jutnak, amelyek még hónapokkal vagy évekkel a betörés után is felhasználhatók maradnak.
Érdekes módon az engedélyezett push payment (APP) csalások, amelyek során az áldozatokat ráveszik a fizetések engedélyezésére, az Egyesült Királyságban 2%-kal, 450 millió fontra csökkentek
, ami
a fogyasztók hatékony felvilágosítására és a csalások felderítésére irányuló erőfeszítéseknek köszönhető.
Az EU e-kereskedelmi ökoszisztémája számára ezek a fejlemények azt sugallják, hogy összehangolt megközelítésre van szükség a bankok, kiskereskedők, fizetési szolgáltatók és szabályozó hatóságok bevonásával. A legfontosabb intézkedések közé tartozik a személyazonosság ellenőrzésének megerősítése, a kedvezményezettek valós idejű ellenőrzésének bevezetése és a fogyasztók oktatása a fejlődő social engineering taktikákról. Az európai online vásárlás növekedésével a távvásárlási csalások elleni azonnali fellépés elengedhetetlen a fogyasztók védelme és a digitális kereskedelembe vetett bizalom megőrzése érdekében.