
.
Mi a stratégiai marketingtervezés?
Gondolkodott már azon, hogy miért fogy minden új iPhone olyan jól? Vagy miért lesz minden új Red Bull-íz olyan gyorsan népszerű? Nagyrészt a tervezés a hibás. A stratégiai marketingtervezés a vállalat hosszú távú jövőképének megvalósítására összpontosít, aktívan összehangolva a marketingtevékenységeket azzal. És mivel tervezésről van szó, a lehető legkonkrétabb inputokkal dolgozunk (piacelemzési eredmények, konkrétan meghatározott vállalati célok, KPI-k kidolgozása stb.) A marketingstratégia (lásd WIKI) az átfogó márkastratégia és annak DNS-ének része. Meghatározza, hogy a márka mit és miért akar elérni. A stratégiai marketingtervezés egy ezt követő folyamat, amely megmondja, hogyan tudjuk ezt a stratégiát konkrét, mérhető tervvé alakítani. A stratégiával ellentétben mi már SMART üzleti célokat használunk, foglalkozunk konkrét eszközökkel, mint például a tartalommarketing, de a teljes marketingmixszel is.
Mi a célja a stratégiai marketingtervezésnek?
Vegyük például a Dove márkát és a „Dove igazi szépségét”. A márka annyira jól ismeri potenciális vásárlóit, hogy azonosított egy érzékeny érzelmi témát – a nők alacsony önbecsülését, amelyet az irreális „szépségnormák” okoznak. Kommunikációjukat valódi nőkre alapozták, egy erős ötlettel indultak, és azt hosszú távon kommunikálták – nem csak egyetlen kampányként.
Ugyanakkor olyan kutatásokat is szponzorálnak, amelyek illeszkednek az elképzelésükhöz. Ez azt jelenti, hogy ott vannak jelen, ahol a vásárlóik vannak, és a kommunikáción keresztül önbizalmat adnak nekik.

Source: Medium.com
Biztosították a következőket 👇
- a kommunikáció nem csak egy termékre épül
- a témának köszönhetően lehetővé tették a nők számára, hogy azonosuljanak a vállalat értékével
- hosszú távon fenntartható kommunikációs koncepciót hoztak létre
- minden csatornán keresztül kommunikálták ezt a témát
Ennek köszönhetően 👇
- 2004 és 2014 között a kampánynak köszönhetően 1,5 milliárd USD-vel növelték az eladásaikat (2,5 milliárdról 4 milliárdra)
- a márka értéke 2,5 milliárd USD-ről 6,5 milliárd USD-re nőtt ez idő alatt
- rendkívül erős kötődést teremtettek a vásárlók és a márka között
- az értékek kommunikációjának köszönhetően időtálló témával rendelkeznek – a márka még ma is ezt a témát kommunikálja, és még mindig nagyon aktuális (több mint 20 évvel a bevezetése óta!).
- számos díjat nyertek (ami ingyenesen adott nekik további kampányelérést)
- több mint 60 országot vontak be a kutatási kampányba
Úgy hangzik, mintha varázslatos lenne? Ez csak egy példa a sok közül. A stratégiai marketingtervezést alkalmazó cégek közé tartozik az Apple, a Red Bull, a Zara, a Starbucks, az Ikea és még sokan mások. A jó hír az, hogy a tervezés kisebb léptékben is elvégezhető – milliárdos költségvetések nélkül és helyi piacon.
A stratégiai marketingterv létrehozásának lépései
Most már tudjuk, hogy a marketingtervezés fontos. Több száz százalékkal javíthatja a márka eredményeit, 60%-kal növelheti a ROI-t, és olyan kommunikációs tematikát hozhat létre, amely évtizedekig releváns lesz, a márka hosszú távú irányára és céljaira helyezve a hangsúlyt. De hogyan készítsünk stratégiai tervet, ha nem egy milliárdos vállalat vagyunk? Tegyük fel, hogy van egy kisebb cégünk, amely megfizethető árú bútorokat árul. Stratégiai céljai között szerepel, hogy a piac első számú választása legyen a fiatal családok számára. Az UVP-nk lehetne például: „Megkönnyítjük az együttélés megkezdését – minőségi bútorok tisztességes áron, fiatal pároknak tervezve”. Készítsünk stratégiai marketingtervet cégünk számára a közeljövőre.
Lépés: 1️⃣: Határozzuk meg a marketingcélokat
Határozzunk meg mérhető célokat. Minél konkrétabbak, annál jobb. A SMART üzleti célok használata mindig biztosra vehető.Példa ╰┈➤
A mi esetünkben a stratégiának megfelelően (a fiatal családok számára szeretnénk az 1. helyezett lenni), számokban ez azt jelentheti, hogy a következő 15 hónapban 30%-kal kell növelnünk a 25-35 éves vásárlók számát a közösségi médián keresztül.
Lépés: 2️⃣: Piackutatás végzése
Ha már megvannak a céljaink, azonosítjuk a vásárlói igényeket, aggodalmakat és az aktuális trendeket, valamint áttekintjük a versenytársakat. Ezek az adatok segítenek céljaink elérésében.Példa ╰┈➤
Ha a 25-35 évesek célcsoportját szeretnénk aktivizálni a közösségi média segítségével, tudnunk kell, milyen kérdéseket oldanak meg ezek az emberek, miért érdemes nálunk vásárolniuk, és mivel tudjuk őket érdekelni. Megnézhetjük tehát, hogy mit vásárol tőlünk leggyakrabban a célcsoportunk, milyen témákra reagálnak a leginkább. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk az általános társadalmi eseményeket, és az ő életükhöz kell igazítanunk a kommunikációnkat.
Lépés: 3️⃣: A célközönség azonosítása
A célközönség azonosítása kulcsfontosságú. Ahhoz, hogy aktivizálni tudjunk egy adott vásárlói csoportot, a lehető legtöbbet kell tudnunk róluk. Tudjon meg minél többet a célcsoportjáról. Alapvetően négy csoportra oszthatjuk:
- Demográfiai adatok – életkor, nem, jövedelmi csoport
- Pszichológiai tényezők – életmód, értékek
- Vásárlói magatartás – vásárlási szokások és hűségtényező
- Helyszín – a helyi szolgáltatások és működés szempontjából lényeges

Source: Depositphotos
Példa ╰┈➤
Ha együtt élő fiatalok egy csoportját szeretnénk aktivizálni, meg kell vizsgálnunk e párok átlagos jövedelmét, és meg kell válaszolnunk a következő kérdéseket.
- A párban általában ki dönt a bútorvásárlásról?
- Konzervatívabb párokat vagy dizájnrajongó párokat szeretnénk elérni?
- Megfelelő árat kínálunk számukra?
- Fontos számukra, hogy gyorsan vásároljanak, vagy vásárlás előtt konzultálnak egy AI asszisztenssel?
- Szükségük van arra, hogy vásárlás előtt az üzletben lássák az árut, vagy inkább a gyors kiszállítást részesítik előnyben?
Lépés: 4️⃣: Egyedülálló értékjavaslat kidolgozása
Határozza meg nagyon világosan, hogy miben jobb az emberek ezen csoportja számára – milyen problémát old meg számukra? Itt nincs helye a szerénységnek. Mondja ki világosan, és ezzel megkönnyíti a vásárlói számára a választást.Fejlessze ki egyedi értéktételét (UVP), amely megmagyarázza, hogy a vásárlónak miért érdemes Önt választania.
- nevezze meg egyértelműen az előnyt
- mutassa meg, miben különbözik Öntől
- tegye egyszerűvé és emlékezetessé
🚨Figyelem – ne keverje össze az USP-vel!
USP | UVP | |
Fókusz | Konkrét különbség a versenytársaktól | alapvető érték az ügyfél számára |
Szélesség | Szűk (1 jellemző, előny) | Szélesebb kontextus |
Kontextus | Gyakran használják a reklámban | Stratégiában és pozicionálásban használatos |
Példa kérdés | „Mi tesz minket különlegessé?” | „Miért érdemes az ügyfélnek egyáltalán tőlünk vásárolnia?” |
Példa ╰┈➤
Megfizethető bútorok eladójaként például összekapcsolhatja a fiatal felnőtt párok aktivizálódását a közösségi médiában az első együttélés mindig aktuális témájával. Az UVP-nk tehát, ahogy fentebb említettem: „Megkönnyítjük az együttélés megkezdését – minőségi bútorok tisztességes áron, fiatal pároknak tervezve”.
Ez hosszú távú vonalat is teremthet a kampányaink számára: „A szerelem után az első választás az otthonunkba.”
Lépés: 5️⃣: Válassza ki a megfelelő marketingcsatornákat és taktikákat
Fogadjuk el, hogy nem minden csatorna megfelelő minden márkának. Azt is fontos megjegyezni, hogy minden csatornának megfelelő költségvetéssel kell rendelkeznie. Egyszerű példa a rosszul megválasztott csatornára, hogy egy top tőzsdeügynök alapnövekedési grafikonokat mutat be a TikTok-on, vagy egy profi táncelőadást egy nyomtatott magazinban. Hogyan kerülheti el tehát a hasonló problémát?Az egyes csatornák elvi használata
- Közösségi média: Márkaismertség, közösségépítés
- E-mail: Megtartás, remarketing
- PPC: Teljesítménymarketing, remarketing
- SEO: Hosszú távú láthatóság
- Befolyásolók: Hitelesség, hírnév, piacra jutás
- PR és rendezvények: Hírnév építése a közösségben
Példa ╰┈➤
- Bútormárkaként használhatjuk a közösségi médiát arra, hogy videókban és posztokban mutassuk be termékeinket, amelyek bemutatják őket a fiatal pároknak.
- Az e-mail marketing segítségével emlékeztethetjük ügyfeleinket a már megtekintett termékekre, vagy küldhetünk nekik új inspirációt szobájuk berendezéséhez.
- PPC-kampányokkal releváns lekérdezéseket fogunk megragadni, mint például „olcsó nappali” vagy „kanapé fiatal párnak”.
- SEO-tartalmunkat olyan témák köré építjük, amelyeket ügyfeleink a leggyakrabban érintenek, mint például „Hogyan rendezzünk be egy kis lakást” vagy „Első együttélés – ellenőrzőlista”. Ha termékkategóriákra szeretnénk összpontosítani, akkor az „olcsó franciaágy” témára fogunk koncentrálni.
- Az influencereket úgy választjuk ki, hogy relevánsak legyenek – vagyis fiatal párokat, akik például egyszerű bútorszerelést mutatnak be párban.
- Az eseményeket arra fogjuk használni, hogy egy zenei fesztiválon bemutassuk a nappali falunkat, amihez közvetlenül is tudunk médiafelületet vásárolni riport formájában.
Lépés: 6️⃣: Marketingköltségvetés készítése
A marketingköltségvetés meghatározza, hogy mennyi pénzünk van az egyes tevékenységekre. Ezért fontos, hogy ne csak az ambíciókat vegyük figyelembe, hanem a valós helyzetet és a lehetőségeket is. A költségvetés kialakításakor figyelembe kell vennünk a célokat és a megvalósításukhoz szükséges eszközöket, az elmúlt évek értékesítési ciklusát, a tesztelésre, optimalizálásra szánt időt és a tartalékköltségvetést. Íratlan szabály, hogy kisebb vállalkozások esetében, céljaiktól és fókusztól függően, a bevétel 5%-15%-át célszerű marketingre fordítani
💡 Például: mint a tesztbútor-kereskedésünk, a tavalyi eladások alapján 13%-ot szánunk a webáruházunkra. Ezt aztán a következőképpen osztjuk fel: A költségvetés 30%-át a márkára (influencerek, videók), 50%-át a teljesítménymarketingre (PPC), 20%-át pedig a remarketingre. A fentiek mindegyikéhez tartunk egy 10%-os tartalékot is a tesztelésre vagy a tartalmi kreativitással való kísérletezésre.
Ha mind a 6 lépésen így végigmegyünk, világos stratégiai céljaink lesznek a következő évre. Az üzleti célok definiálva vannak, megfelelnek a márkaértékeknek, van egy pontosan meghatározott célcsoportunk, kiválasztottuk a megfelelő kommunikációs formátumot hozzá, és pontosan elkülönített költségvetéssel rendelkezünk. A stratégiai marketingtervünk tehát megvan – stratégiai célokra épül, és konkrét lépéseket határoz meg a közeljövőben történő elérésükhöz.

Source. Depositphotos
Marketingstratégia vs. marketingterv
A marketingstratégia a „Mit és miért csinálunk” kérdésre ad választ. A stratégia a vállalat hosszú távú irányvonalára összpontosít, némi rugalmasságot megengedve. Tartalmazza a célcsoportot, az UVP-t, a márka pozicionálását. Például a bútorgyártó cégünknek van egy stratégiai célja: „A fiatal pároknak szánt bútorok értékesítésének első számú szereplőjévé válni.”A marketingterv arról beszél, hogy egy adott időpontban milyen konkrét út vezet ehhez a célhoz; vagyis arra a kérdésre ad választ, hogy hogyan csináljuk, és mikor kezdjük el. A terv rövid és középtávú célokra összpontosít, és tartalma főként költségvetést, konkrét KPI-ket és ütemtervet tartalmaz. A példánkban szereplő vállalat esetében egy ilyen dokumentum a következőket tartalmazná: „2025 harmadik negyedévében kampányt indítunk a TikTok-on influencerekkel együttműködve”.
Miért fontos a marketingstratégia?
Ha hosszú távon jó eredményeket akarsz elérni, a marketingstratégia elengedhetetlen. Segít meghatározni az egész márka értékeit és irányát. Így közvetlenül befolyásolja a marketingtevékenységeket; javítja a kommunikáció hatékonyságát, felgyorsítja a döntéshozatalt, növeli a következetességet, és segít nyomon követni a teljesítményt és a célokat.
Mennyire befolyásolja a stratégia az üzletet?
- A kiegyensúlyozott stratégiával rendelkező vállalkozások akár 90%-kal magasabb megtérülést érnek el: A The Australian című lapban 2025-ben közzétett tanulmány kimutatta, hogy a márkamarketinget és a teljesítménymarketinget kombináló vállalatok átlagosan 90%-kal növelhetik ROI-jukat.
- A marketingstratégia 377%-kal növeli a siker valószínűségét: A CoSchedule 2022-es jelentése szerint azok a marketingesek, akik aktívan kitűznek célokat, majdnem négyszer sikeresebbek, mint azok, akik nem.
- A marketingmix optimalizálása növeli a nyereségességet: A PIMS (Profit Impact of Market Strategy) program szerint az olyan tényezők, mint a relatív piaci részesedés, a termékminőség és a beruházás intenzitása jelentősen befolyásolják a ROI-t és a ROS-t (Return on Sales). WIKI
Ilyen eredményeket csak akkor érhet el, ha van egy világos elképzelése, amelyhez konkrét lépéseket tud igazítani.
Példák a sikeres marketingstratégiákra
A sikeres marketingstratégia tökéletes példája a Red Bull. Az ő stratégiájuk szó szerint mindent tartalmaz. A márka nemcsak egy terméket, hanem egy életstílust is kommunikál; a szabadság, a bátorság és az adrenalin energiájának szimbólumává vált. Nem italt árulnak, hanem „szárnyakat adnak az embereknek”. Ennek köszönhetően ma már teljesen természetes részei a sportvilágnak – saját csapattal az F1-ben, a legnagyobb zenei fesztiválokon és világrekordok felállításával. Sok érdekes márka van, de azok a márkák, amelyeknek van stratégiájuk, hosszú távon sikeresek, függetlenül attól, hogy multinacionális cégekről vagy helyi vállalkozásokról van szó.

Source: Depositphotos
Hogyan dolgozzunk ki e-kereskedelmi marketingstratégiát?
Mutattunk egy közös példát a bútorokkal, és végigvettük a Dove-ot és a Red Bullt, amelyek remek példái a valós stratégiai tervezésnek. Most önökön a sor. Készítsen egy e-kereskedelmi marketingstratégiát (stratégiai marketingtervet) egyszerű pontok alapján.
1. Vázolja fel a céljait.
Kezdje a céljai meghatározásával. Ha van egy fő márkacélod, egészítsd ki azt konkrét, mérhető SMART üzleti célokkal.
2. Határozza meg a célpiacát.
Válassza ki a márka céljainak megfelelő piacot. Ez képezi/képezi majd már a márkája magját. Merítsen információkat azoktól, akik már aktívan fizetnek Önnek. Ezek szerint kitalálod, hogy hol lehetsz hatékony, és miben vagy erős. Világosan írja le ügyfelei demográfiai adatait, pszichológiai tényezőit, viselkedését és elhelyezkedését.
3. Vizsgálja meg a versenytársait.
Vizsgálja meg a versenytársait. A jó konkurenciakutatás lehetővé teszi, hogy feltárja üzleti szegmensének gyengeségeit. Határozza meg az ügyfelei számára az egyedi értéket kínáló ajánlatát, és határozza meg, hogy hova szeretne beilleszkedni.
4. Határozza meg az árképzést és a pozicionálást.
Határozzon meg egy olyan árat, amely megfelel a céljainak. Ha az Ön szegmenséből hiányzik egy gyorsforgalmú kiskereskedő, Ön lehet az az alacsonyabb árnak köszönhetően. Ha úgy érzi, hogy a versenytársak között nincs luxus szabóságot kínáló cég, akkor pontosan azzá válhat. Az Ön stratégiája határozza meg szolgáltatásainak vagy termékeinek árát és pozicionálását.
5. Vázolja fel a tervét, és kövesse nyomon az eredményeket.
Ha már megvan a stratégiája, már csak egy lépés, hogy elkezdje kidolgozni a tervet. A cikk nyitó bekezdéseiben egy példát tekintettünk át arra, hogyan kell stratégiai marketingtervet készíteni. Miután SMART-célokat adsz hozzá a stratégiádhoz, kiválasztod a megfelelő platformokat, és rendelkezel egy jó költségvetéssel, már csak az eredményeket kell nyomon követned, és máris felelősségteljesen irányíthatod a céged marketingjét egy terv segítségével.
Záró gondolatok
A marketingstratégia nem egy statikus dokumentum, amelyet egyszer készítenek el, és soha nem változtatnak rajta. Ez a márka élő alapja, amely a vállalat minden marketingdöntését befolyásolja. Akár nagy kiskereskedő, akár helyi márka, a stratégia hosszú távon segít a növekedésben. Mert ha ismeri a miértet (marketingstratégia), akkor minden hogyanot (marketingterv) kezelni tud.

Source: Depositphotos
Gyakran ismételt kérdések
Mi a stratégiai marketingfolyamat tervezési szakaszának utolsó lépése?
A végrehajtás előtti utolsó lépés a kulcsfontosságú fő teljesítménymutatók meghatározása, a megfelelő mérési eszközök kiválasztása és a jelentéstétel gyakorisága.
Mi a stratégiai marketingfolyamat tervezési szakaszának három lépése?
1. lépés – A piac, a verseny és a célcsoport megértése
2. lépés – SMART üzleti célok meghatározása
3. lépés – A marketingmix kialakítása, a csatornák, a stratégia és a költségvetés kiválasztása.
Miért fontos a marketingstratégia?
A stratégia a márka hosszú távú túlélésének kulcsfontosságú eszköze. Segít több száz százalékkal jobb eredményeket elérni, hosszú távon biztosítja a márkakommunikáció következetességét és a gyorsabb, adatvezérelt döntések meghozatalát.
Mi a stratégiai tervezés négy folyamata?
1 – A márka víziója és küldetése – Miért létezik a márka, és mit kínál az ügyfélnek?
2 – Elemzés – márkaelemzés (SWOT), versenytársak és ügyfelek elemzése.
3 – Stratégia kialakítása – Célcsoport, pozícionálás
4 – Végrehajtás és nyomon követés – Taktikák, költségvetés, KPI-k, jelentéstétel