3 perc olvasási idő

Online piacterek vs. webáruházak: Ki nyer a globális e-kereskedelemben?

Az e-kereskedelmi iparág alapvető kérdéssel néz szembe a piacterek és a webáruházak között - melyik üzleti modell hozza a legjobb eredményeket. Az ECDB neves elemző cég friss statisztikái egyértelmű választ adnak: az online piacterek megelőzik a hagyományos online áruházakat, és ez a tendencia egyre nyilvánvalóbbnak tűnik.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
Online piacterek vs. webáruházak: Ki nyer a globális e-kereskedelemben?
Forrás: Depositphotos

Piacterek vs. webáruházak

Az ECDB jelenlegi statisztikái azt mutatják, hogy az online piacterek a világ összes e-kereskedelmi bevételének jelentős, 72%-át adják, míg a hagyományos online boltok csak 28%-át. Ráadásul ez az aránytalanság az utóbbi időben tovább nőtt. Bár 2022-ben a két modell közötti növekedési különbség mindössze 4% volt, 2023-ban 7%-ra nőtt, tavaly pedig 6% volt.

Mitől olyan népszerűek a piacterek?

Az online piacterek sikerének titka három kulcsfontosságú tényezőbenrejlik:

  • skálázhatóság
  • hatékonyság
  • jövedelmezőség

A hagyományos webáruházakkal ellentétben a piacterek nem az általuk értékesített áruk tulajdonosa, hanem harmadik feleké. Ez nagymértékben csökkenti a működési költségeiket és a kockázatot.

A skálázás gyorsasága egy másik nagy előny. Minden új eladó, aki csatlakozik egy piactérhez, jellemzően a saját készleten kívül a meglévő ügyfélkörét is magával hozza. A platform ezért leginkább arra tud koncentrálni, hogy jutalékokból, listázási díjakból, hirdetésekből vagy előfizetéses szolgáltatásokból szerezzen pénzt.

Online Marketplaces vs. E-shops: Who's Winning in Global E-commerce?

Source: ECDB

A regionális különbségek számítanak

Érdekes módon a földrajzi terület nagyban befolyásolja az üzleti modellek kiválasztását. Ázsiában és Dél- és Közép-Amerikában a piacterek rendkívüli módon dominálnak – 2024-ben az összes e-kereskedelmi bevétel 97%-át, illetve 96%-át termelték, messze meghaladva a 72%-os globális átlagot. Ázsiában a piacvezetők, köztük az Alibaba Group Holding, a PDD Holdings, a ByteDance és a JD. com olyan jól ismert áruházakat üzemeltetnek, mint a Taobao, a Douyin és a Pinduoduo.Dél- és Közép-Amerikában hasonló a forgatókönyv az olyan e-kereskedelmi platformokkal, mint a MercadoLibre, a Magalu, az Amazon és a Shopee. Ezekben a régiókban a nagy e-kereskedelmi márkák nagyobb bizalmat keltenek, és gyakran jobb logisztikával rendelkeznek, mivel az online vásárlás ott kevésbé fejlett.

A Nyugat az egyensúlyt részesíti előnyben

Ezzel szemben a nyugati piacok általában egyenletesebben oszlanak meg. Észak-Amerikában az e-kereskedelmi bevételek 54%-át az online áruházak termelik; a fennmaradó 46%-ot a piacterek adják. Európában hasonló az arány: az online áruházak a bevételek 53%-át, míg a piacterek 47%-átadják. Ázsiával és Dél-Amerikával ellentétben a nyugati fogyasztók gyakran nagyobb bizalmat szavaznak az olyan egyéni márkáknak, mint az apple.com, a backmarket.com vagy a shein.com. Ebben szerepet játszanak a kedvezőbb logisztikai feltételek is, amelyek vonzóbbá teszik az önálló online áruházakat.

Kulturális és regionális sajátosságok Válasszon

A különböző formájú e-kereskedelmi piacok magyarázzák ezeket az eltéréseket. Minden piac más és más, amelyet a regionális kultúra, a politika és a természeti adottságok alakítanak. Pontosan ezek azok a tényezők, amelyek jelentősen befolyásolják, hogy a piacterek vagy a hagyományos online boltok aratnak-e nagyobb sikert egy adott régióban. A regionális különbségek ellenére azonban a globális ECDB-adatok azt sugallják, hogy az e-kereskedelem jövője elsősorban az online piactereké, amelyek modellje a világ legtöbb régiójában hatékonyabbnak és jövedelmezőbbnek bizonyul.

Cikk megosztása
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Hasonló cikkek
Hogyan növeli a mobil kereskedelmi közösségi marketing a hagyományos csatornákhoz képest a ROI-t?
5 perc olvasási idő

Hogyan növeli a mobil kereskedelmi közösségi marketing a hagyományos csatornákhoz képest a ROI-t?

A mobilalkalmazások az egyik legstabilabb és egyben legjövedelmezőbb évüket élik. A világjárványos fellendülés és az azt követő korrekció után a piac stabilizálódott. A számok azt mutatják, hogy a felhasználók figyelme és pénze minden eddiginél jobban a mobilra koncentrálódik, így a mobil kereskedelmi közösségi marketing a fenntartható növekedésre törekvő márkák számára kulcsfontosságú megkülönböztető tényezővé válik.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Olvasás
Bár a B2B reklámköltségvetések nőnek, a marketingesek még mindig küzdenek a hatékonysággal
5 perc olvasási idő

Bár a B2B reklámköltségvetések nőnek, a marketingesek még mindig küzdenek a hatékonysággal

A vállalatok többet költenek reklámra, de az eredmények gyakran elmaradnak. A növekvő digitális reklámköltségvetés önmagában nem elég. A vásárlási döntések egyre összetettebbé válnak, a hagyományos megközelítések már nem működnek, és a reklámok célt tévesztenek. Egy új globális felmérésből kiderül, hogy miért nem térül meg a B2B marketingbe fektetett összeg. Nézzük, mit tehetnek ez ellen a […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Olvasás
Bridge Now

Legfrissebb hírek MOST

10+ olvasatlan

10+