A Gentlejamról
A Gentlejam nem egy tipikus lekvár. Ezek a prémium befőttek kubai rumot, csúcsminőségű whiskyt, portói borokat és más kiváló minőségű szeszes italokat párosítanak gyümölcsökkel, hogy valami egészen mást hozzanak létre. A termékek szögletes, vastag falú üvegpalackokban, fekete-arany csomagolásban kerülnek forgalomba – kifejezetten luxusajándéknak tervezve. Ezeket nem fogja pirítósra kenni. Ehelyett érlelt sajtok, szarvas, kacsa, marhahús vagy pácolt húsok kísérőjeként szolgálnak. Inkább kifinomult fűszerként, mint reggeli kenőcsként gondoljon rájuk. A vállalat igazi társulásként működik – Ivetka kezeli mindazt, amit a vásárlók látnak (marketing és értékesítés), míg férje, Matej a láthatatlan részeket (pénzügyek, termelés, raktározás és logisztika). A nő idealistaként és kreatív lélekként jellemzi magát, míg a férfi az eredményekre és a számokra összpontosító realista. A megközelítésük bevált. A Gentlejam termékek ma már céges ajándékként, sőt diplomáciai ajándékként szolgálnak a szlovák kormányküldöttségek számára. A márkát a legjobb séfek támogatják, köztük olyan legendák, mint Vojto Artz és Milo Pabiš, akik különleges éves kiadásokat készítenek.
Miért nem működnek a PPC-kampányok a prémium termékek esetében?
„Ha tudtam volna, hogy mire vállalkozom, valószínűleg nem vállaltam volna el” – vallja be Iveta Hrabovska, a Gentlejam alapítója. Cége prémium minőségű, alkoholos lekvárokat gyárt, de sikertelen teljesítménykampányokkal küzdött. Az évekig tartó próbálkozások és hibák vezettek az áttöréshez. Miután több marketingszakértővel is konzultált, Iveta rájött, hogy ugyanaz a tanács hangzott el folyamatosan: először a márkaismertség kiépítésére kell koncentrálni, majd ezzel párhuzamosan teljesítménykampányokat indítani. Itt válik érdekessé Iveta története. Évekig tartó sikertelen reklámkampányok után rájött valamire, amit a legtöbb márka teljesen kihagy:„Pontosan az ilyen prémium, egyedi, drága termékek – ott, azt mondanám, hogy 80-20% – 80%-a a márka. A szívénél fogva kell megragadni az embert.”Gondoljatok bele! Ha egy 5 eurós terméket árulsz, az emberek talán impulzívan megveszik egy Facebook-hirdetésből. De egy 26 eurós lekváros üveget? Ahagyományos termékek túlélhetik az árversenyt és a feltűnő reklámokat. A prémium termékeknek azonban valami mélyebbre kell menniük – szükségük van arra, hogy az emberek kapcsolatba akarjanak kerülni a márkáddal. Érzelmi kapcsolatra és bizalomra van szükségük.
LinkedIn stratégia három pillérrel, ami működik
Iveta kifejlesztett egy rendszert, amely biztosítja, hogy „a 12 000 követőm túlnyomó többsége a mi ügyfeleink.”„Minden LinkedIn-bejegyzésem, az tiszta stratégia. Pontosan tudom, mit kell írnom, hogy a megfelelő követőket vonzzam, ami egyenlő az ügyfelekkel.”
A vírusos tartalom receptje
Szakértelem (Know-how)
- Marketing tippek megosztása
- Szakértőként pozícionálás a saját területeden
- A videók nagyobb elérést érnek el, mint a fotók
Inspiráció
- Sikerek és kudarcok
- Mutasd meg, mi működött és mi nem
- Hiteles üzleti történetek
Személyiség
- Mit szeretsz, hogyan látod a világot
- Hobbi, értékek, gondolkodásmód
- Mindennapi helyzetek tanulságokkal
Kritikus elem: Minden posztnak értéket kell nyújtania, miközben finoman emlékeztetnie kell az embereket a márkádra.
„Az emberek emberektől vásárolnak, az emberek nem márkáktól. Ezeknek az embereknek látniuk kell, hogy valaki áll mögötte, hogy a terméknek, a márkának van lelke
.” Iveta azt állítja, hogy a vásárlók majdnem 50%-a személyesen az ő személye miatt vásárol. Nélküle nem vennék meg a terméket.
Hogyan csináld a gyakorlatban
1. Fektess be az oktatásba„Az oktatás abszolút a legjobb befektetés önmagadba. Én több mint 13 000 eurót fektettem a LinkedIn oktatásába.”2. Építs közösséget; ne csak eladj
- Küldj „mi történt a cégnél” hírleveleket (40-45%-os nyitási arány).
- Automatizált VIP e-mailek a visszatérő ügyfeleknek
- Ritka kedvezmények csak a hírlevélre feliratkozóknak
3. Kezdje saját forrásokkalA Gentlejam 300 euróval indult, és külső befektetés nélkül nőtt. A lassú, de fenntartható növekedés előnyös lehet. Ha prémium termékeket árulsz, ne kezdj PPC-kampányokkal. Először fektessen be a személyes márkája kiépítésébe. Ha már van ismertséged, a teljesítménykampányok exponenciálisan jobban fognak működni. Ahogy Iveta mondja: „A PPC-kampányok csak a cseresznye az összes kommunikáció és az összes értékesítés tetején”.
A legfontosabb tanulságok az e-kereskedelmi kiskereskedők számára
Kezdje a márkaismertséggel, ne a teljesítményhirdetésekkel – Ha prémium termékeket árul, álljon ellen a késztetésnek, hogy rögtön a PPC-be ugorjon. Először építsen ismertséget tartalom, személyes márkaépítés vagy iparági partnerségek révén. A teljesítménykampányok exponenciálisan jobban működnek, ha az emberek már tudják, hogy ki vagy.Háromféle tartalomtípus egyensúlyban – A közösségi tartalmakat a szakértelem (iparági ismeretek), az inspiráció (győzelmek és kudarcok) és a személyiség (értékek és érdeklődési kör) köré strukturáld. Minden posztnak értéket kell nyújtania, miközben finoman erősítenie kell a márkáját.Fektessen be magába, mielőtt külső marketinget folytatna – Ivetka csak a LinkedIn oktatására több mint 13 000 eurót költött. A marketing alapjainak elsajátítása segít az ügynökségek értékelésében, a rossz stratégiák kiszűrésében, és jobb döntéseket hozhatsz arról, hogy mire költsd a korlátozott költségvetést.Keress hiteles iparági validátorokat – A Gentlejam drága influencerek helyett a legjobb séfekkel lépett partnerségre, akik hiteles szószólókká váltak. Keressen olyan elismert személyiségeket az iparágában, akik a hagyományos influencer-kampányoknál alacsonyabb költséggel tudnak hitelességet kölcsönözni a prémium termékeknek.
Ez a cikk az E-commerce Bridge podcast Iveta Hrabovskával, a Gentlejam alapítójával készült interjún alapul.