
Mi is valójában a SEO?
A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés, tehát a keresőoptimalizálás rövidítése. A gyakorlatban ez olyan tevékenységeket jelent, amelyek segítenek elérni a honlapod magasabb látogatottságát ingyenes (azaz organikus) eredményekből, Magyarországon főleg a Google-ról.
A SEO a PPC-vel (pay per click – kattintás alapú fizetés) együtt az ún. SEM (Search Engine Marketing – keresőmarketing) alá tartozik. A SEM alkotja az online marketing alapját. Ha komolyan gondolod a weboldalad láthatóvá tételét, akkor kezd a SEO-val. Ez szilárd alapokat ad a többi területhez is – PPC kampányokhoz vagy a közösségi médiához.
Ha komolyan gondolod a weboldalad láthatóvá tételét, akkor kezd a SEO-val.
Onpage vs offpage SEO
A keresőoptimalizálást két területre osztjuk: Onpage és Offpage SEO-ra. Azok a technikai és tartalmi tevékenységek a weboldalon, amelyek vonzóbbá teszik a webet a keresőmotorok szemében, az Onpage SEO-hoz tartoznak. Ezzel ellentétben minden más, ami megerősíti a domain és az oldalak autoritását, illetve a weboldal jóhírét terjeszti az interneten, az Offpage SEO tevékenységek közé tartozik.
Az Onpage SEO-t tehát közvetlenül a honlapon kell végezni, ezért két fő területre oszthatjuk – technikai onpage SEO-ra és tartalmi onpage SEO-ra.
A technikai SEO azzal foglalkozik, hogy hogyan kell programozni és optimalizálni a weboldalt, hogy a keresőrobotok jól megértsék és tudják indexelni a tartalmát. A weboldal attraktivitását egyszerű és logikus URL címekkel, a honlap gyorsabb beolvasásával, a reszponzív megjelenítéssel, a jól kialakított sitemappel, robots.txt fájllal, az oldalak indexelésével vagy kanonizálással… növelik.
A kulcsszavak stratégiai elhelyezésével nem erőszakosan, természetes úton figyelmeztetjük a keresőket, hogy az oldalaink relevánsak és a felhasználó keresésének megfelelő információkat tartalmaznak.
A tartalmi SEO célja a minőségi tartalom, amely hasznos a felhasználók számára, új információkat tartalmaz, szórakoztat és tájékoztat is. A kulcsszavak stratégiai elhelyezésével nem erőszakosan, természetes úton figyelmeztetjük a keresőket, hogy az oldalaink relevánsak és a felhasználó keresésének megfelelő információkat tartalmaznak.
SEO alapelvek
A keresőoptimalizálás alapelvei mindig ugyanolyanok maradnak.
Az online marketingben folyton változnak és fejlődnek a trendek, a keresés egyre kifinomultabb, ezért egyre nehezebb felkelteni az érdeklődést. Ennek ellenére egyetértek Marek Prokop vezető cseh SEO szakértővel, aki azt állítja, hogy a keresőoptimatizálás alapelvei mindig ugyanazok maradnak. Az egyetlen dolog, amelyre Marek Prokop szerint emlékezned kell, az az hogy:
- a felhasználó releváns oldalt szeretne,
- a kereső elégedett felhasználókat szeretne,
- a webmaster elégedett keresőt szeretne.
Ezért kell megfelelni a keresőnek úgy, hogy releváns és minőségi oldalt nyújtunk a felhasználónak, amelyen könnyen és zökkenőmentesen megtalálja azt, amit keres. Ellenkező esetben nő az oldal azonnali elhagyásának aránya és az oldalt a kereső már nem fogja relevánsnak tartani.
A SEO története
Hogyan határozzuk meg a weboldalak sorrendjét a keresési eredményeknél? Melyik web a legrelevánsabb a felhasználó számára a kimeríthetetlen mennyiségű oldalak közül?
A weboldalak keresőoptimalizálásának szükségessége ezért ugyanolyan régi, mint maga a keresők használata.
A keresők fejlődése
Az összes kereső dédapja Archie volt, amelyet 1990-ben alkotott meg egy diák, Alan Emtage. Az FTP szervereken való keresésre szolgált, mert abban az időben, ha valaki adatokat szeretett volna megosztani, akkor FTP szervert kellett használnia.
A www alias „world wide web” fejlődésével az első „igazi” kereső is megszületett. 1993-ben kezdték használni a World Wide Web Wanderert. A kilencvenes évek második felében számos különféle kereső született, amelyek internetes katalógusok elvén működtek. Abban az időben tipikus internetes katalógus volt a Yahoo! Lycos és az Infoseek. Viszont már az első fulltext kereső is megszületett, a WebCrawler.
A weboldalak számának növekedésével azonban elkezdett csökkenni a releváns keresési eredmények száma.
A weboldalak számának növekedésével azonban elkezdett csökkenni a releváns keresési eredmények száma. Ezért született meg 1998 végén a Google, amely képes volt extrém mértékben releváns eredményeket nyújtani.
Az optimalizálás elkezdett nehezebbé válni
A Google megjelenése előtt a piacon olyan keresőalgoritmusokat használtak, amelyek főleg a weboldalak onpage tényezőire irányultak. A különféle megtévesztő technikák, például a kulcsszavak gyakori és értelmetlen ismételgetése miatt a weboldalak tartalma nem volt jó minőségű, mert nem a felhasználóknak készült, hanem főleg azért, hogy minél magasabb helyet foglaljanak el a keresőkben.
A backlinkek száma jelzi a keresőrobotoknak, hogy a weboldalon minőségi tartalom található, amelyre sok más weboldal hivatkozik és amelyet idéznek.
A Google algoritmusai azonban elkezdtek az offpage tényezőkre, tehát a linkbuildingre irányulni. A gondolat egyszerű. A lehető legtöbb backlink létrehozásáról van szó, amelyek az egyes weboldalakra mutatnak. A backlinkek száma jelzi a keresőrobotoknak, hogy a weboldalon minőségi tartalom található, amelyre sok más weboldal hivatkozik és amelyet idéznek.
2000-ben a Google egy új algoritmust kezdett használni, amellyel a weboldalak jelentését értékelte. PageRanknek hívják, Larry Page, a Google egyik alapítója után. Nemcsak az adott webre mutató linkek számát veszi figyelembe, de értéket is tulajdonít a weboldalaknak a backlinkek és más kritériumok alapján.
Blackhat SEO (tiltott optimalizálási technológiák)
Minél fejlettebb algoritmusokat használtak a megfelelő weboldalak kikeresésére, annál kifinomultabbá váltak a módszerek, hogy hogyan lehet gyorsan és nagy erőfeszítések nélkül kilőni egy konkrét weboldalt a vezető helyekre a keresési eredményeknél.
Az optimalizálás tiltott technikái olyan következményekkel járhatnak, mint például a weboldal megbüntetése.
Az optimalizálás tiltott technikái olyan következményekkel járhatnak, mint például a weboldal megbüntetése, az organikus látogatottság visszaesése, és legrosszabb esetben az index teljes elvesztését is eredményezheti.
Olyan technikák tartoznak ide, mint a rejtett vagy kis méretű szöveg (a háttérrel megegyező színű vagy pár pixel méretű szöveg, amely kulcsszavakat tartalmaz), linkfarmok (néhány ezer oldal egymásra mutató linkekkel – a Google a nagyszámú hivatkozás alapján magas PageRanket ad nekik), cloaking (más oldal a robot és más a felhasználó számára), keyword stuffing (kulcsszavak szükségtelenül gyakori és sűrű használata az oldal tartalmában, amelynek az olvasó számára semmi értelme) stb.
Ezek a technikák fokozatosan feketelistára kerültek, mégpedig úgy, hogy a Google apránként új algoritmusokat fejlesztett ki a felismerésükre.
Mi a közös a pingvinben, a pandában és a kolibriben?
A Google folyamatosan javít a keresőalgoritmusán. Évente több mint 600 algoritmusfrissítést jelent be. Ám a legnagyobb frissítések, amelyek megváltoztatták a SEO irányát, saját nevet is kaptak.
A legnagyobb frissítések, amelyek megváltoztatták a SEO irányát, saját nevet is kaptak.
A Pingvin (Penguin) nevű algoritmusfrissítést először 2012. április 24-én jelentették be. Olyan oldalak ellen harcol, amelyek a rájuk mutató hivatkozások számát manipulálják, valamint anchor szöveget tartalmaznak, ahonnét ezek a hivatkozások mutatnak.
A Panda frissítés a legrégebbi, 2011 februárjában lépett érvénybe. Célja a weboldalak tartalmával való foglalkozás volt. Ha a tartalom minőségi, releváns és hasznos a felhasználó számára, akkor a Panda ezt a tartalmat magasabbra „tolja fel” a keresési eredmények listáján. A nem jó minőségű tartalmat pedig, amely semmilyen hasznot nem hoz a látogatónak, bünteti.
A Kolibrit 2013. szeptember 26-án mutatták be. Ez nemcsak egy frissítés volt, hanem az algoritmus teljes megváltoztatása. A változás két területet érintett. A keresőrobotok igyekeznek jobban és részletekbe menően megérteni, hogy mit keresnek az emberek, valamint lehetővé tette a hangalapú keresést is a mobil eszközökön. Mindkét terület összefügg egymással és lehetővé teszi, hogy az emberek fejlettebben keressenek.
Néhány szó befejezésül
Az organikus (ingyenes) eredményekből a weboldalad forgalmának jelentős részét megszerezheted. Ha tudod, hogy mi alapján dől el a weboldalak sorrendje a keresés eredményeinél, akkor megfelelően optimalizálhatod a weboldalad, amellyel a keresés eredményei között az első helyekre kerülhetsz. Nem kell a költségvetésedből fizetett reklámokra költened, hogy a felhasználók figyelmébe kerüljön a weboldalad. Elég, ha a holnapodon eredeti és minőségi tartalom található, amely jól olvasható a felhasználó számára, megfelelően jelenik meg a mobil eszközökön, a beolvasására nem kell sokáig várni, a keresőrobotok pedig könnyen meg tudják találni, illetve feldolgozni.
A jó SEO a hosszútávú tevékenységek közé tartozik, amelyet nem érdemes siettetni.
A jó SEO a hosszútávú tevékenységek közé tartozik, amelyet nem érdemes siettetni. A magasabb pozíció a találati listán garantálja, hogy a weboldaladat több ember látogatja majd. Ha a keresőoptimalizásán terén gyors eredményeket szeretnél, azt büntethetik, vagy akár teljesen eltűnhetsz az eredmények közül. Ezért is fontos tudni, hogy hogyan és miért kell keresőoptimalizálást csinálni.