10 min. čítanie

Miért éri meg SEO-val foglalkozni?

Hisz keresd ki Google-n! – Ugye, gyakran kaptál már te is ilyen választ? Sokszor és gyakran keresünk információkat, képeket, válaszokat a kérdésekre, amelyekkel kapcsolatban tanácstalanok vagyunk. Egy nap alatt több mint 6,5 milliárd keresés valósul meg, ebből nagyjából 4,5 milliárd a Google-n. Nincs időnk: sokat és gyorsan keresünk. Átlagosan a keresőben kevesebb, mint egy percet töltünk. Mekkora tehát az esély, hogy az emberek éppen a mi weboldalunkra klikkelnek? Ahhoz, hogy az esély a lehető legnagyobb legyen, minél hamarabb el kell kezdenünk a web keresőoptimalizálását.

Karolína Fuhrmannová Karolína Fuhrmannová
SEO project manager, Visibility
Miért éri meg SEO-val foglalkozni?

Mi is valójában a SEO?

A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés, tehát a keresőoptimalizálás rövidítése. A gyakorlatban ez olyan tevékenységeket jelent, amelyek segítenek elérni a honlapod magasabb látogatottságát ingyenes (azaz organikus) eredményekből, Magyarországon főleg a Google-ról.

A SEO a PPC-vel (pay per click – kattintás alapú fizetés) együtt az ún. SEM (Search Engine Marketing – keresőmarketing) alá tartozik. A SEM alkotja az online marketing alapját. Ha komolyan gondolod a weboldalad láthatóvá tételét, akkor kezd a SEO-val. Ez szilárd alapokat ad a többi területhez is – PPC kampányokhoz vagy a közösségi médiához.

Ha komolyan gondolod a weboldalad láthatóvá tételét, akkor kezd a SEO-val.

Onpage vs offpage SEO

A keresőoptimalizálást két területre osztjuk: Onpage és Offpage SEO-ra. Azok a technikai és tartalmi tevékenységek a weboldalon, amelyek vonzóbbá teszik a webet a keresőmotorok szemében, az Onpage SEO-hoz tartoznak. Ezzel ellentétben minden más, ami megerősíti a domain és az oldalak autoritását, illetve a weboldal jóhírét terjeszti az interneten, az Offpage SEO tevékenységek közé tartozik.

Az Onpage SEO-t tehát közvetlenül a honlapon kell végezni, ezért két fő területre oszthatjuk – technikai onpage SEO-ra és tartalmi onpage SEO-ra.

A technikai SEO azzal foglalkozik, hogy hogyan kell programozni és optimalizálni a weboldalt, hogy a keresőrobotok jól megértsék és tudják indexelni a tartalmát. A weboldal attraktivitását egyszerű és logikus URL címekkel, a honlap gyorsabb beolvasásával, a reszponzív megjelenítéssel, a jól kialakított sitemappel, robots.txt fájllal, az oldalak indexelésével vagy kanonizálással… növelik.

A kulcsszavak stratégiai elhelyezésével nem erőszakosan, természetes úton figyelmeztetjük a keresőket, hogy az oldalaink relevánsak és a felhasználó keresésének megfelelő információkat tartalmaznak.

A tartalmi SEO célja a minőségi tartalom, amely hasznos a felhasználók számára, új információkat tartalmaz, szórakoztat és tájékoztat is. A kulcsszavak stratégiai elhelyezésével nem erőszakosan, természetes úton figyelmeztetjük a keresőket, hogy az oldalaink relevánsak és a felhasználó keresésének megfelelő információkat tartalmaznak.

SEO alapelvek

A keresőoptimalizálás alapelvei mindig ugyanolyanok maradnak.

Az online marketingben folyton változnak és fejlődnek a trendek, a keresés egyre kifinomultabb, ezért egyre nehezebb felkelteni az érdeklődést. Ennek ellenére egyetértek Marek Prokop vezető cseh SEO szakértővel, aki azt állítja, hogy a keresőoptimatizálás alapelvei mindig ugyanazok maradnak. Az egyetlen dolog, amelyre Marek Prokop szerint emlékezned kell, az az hogy:

  • a felhasználó releváns oldalt szeretne,
  • a kereső elégedett felhasználókat szeretne,
  • a webmaster elégedett keresőt szeretne.

Ezért kell megfelelni a keresőnek úgy, hogy releváns és minőségi oldalt nyújtunk a felhasználónak, amelyen könnyen és zökkenőmentesen megtalálja azt, amit keres. Ellenkező esetben nő az oldal azonnali elhagyásának aránya és az oldalt a kereső már nem fogja relevánsnak tartani.

A SEO története

Hogyan határozzuk meg a weboldalak sorrendjét a keresési eredményeknél? Melyik web a legrelevánsabb a felhasználó számára a kimeríthetetlen mennyiségű oldalak közül?
A weboldalak keresőoptimalizálásának szükségessége ezért ugyanolyan régi, mint maga a keresők használata.

A keresők fejlődése

Az összes kereső dédapja Archie volt, amelyet 1990-ben alkotott meg egy diák, Alan Emtage. Az FTP szervereken való keresésre szolgált, mert abban az időben, ha valaki adatokat szeretett volna megosztani, akkor FTP szervert kellett használnia.

A www alias „world wide web” fejlődésével az első „igazi” kereső is megszületett. 1993-ben kezdték használni a World Wide Web Wanderert. A kilencvenes évek második felében számos különféle kereső született, amelyek internetes katalógusok elvén működtek. Abban az időben tipikus internetes katalógus volt a Yahoo! Lycos és az Infoseek. Viszont már az első fulltext kereső is megszületett, a WebCrawler.

A weboldalak számának növekedésével azonban elkezdett csökkenni a releváns keresési eredmények száma.

A weboldalak számának növekedésével azonban elkezdett csökkenni a releváns keresési eredmények száma. Ezért született meg 1998 végén a Google, amely képes volt extrém mértékben releváns eredményeket nyújtani.

Az optimalizálás elkezdett nehezebbé válni

A Google megjelenése előtt a piacon olyan keresőalgoritmusokat használtak, amelyek főleg a weboldalak onpage tényezőire irányultak. A különféle megtévesztő technikák, például a kulcsszavak gyakori és értelmetlen ismételgetése miatt a weboldalak tartalma nem volt jó minőségű, mert nem a felhasználóknak készült, hanem főleg azért, hogy minél magasabb helyet foglaljanak el a keresőkben.

A backlinkek száma jelzi a keresőrobotoknak, hogy a weboldalon minőségi tartalom található, amelyre sok más weboldal hivatkozik és amelyet idéznek.

A Google algoritmusai azonban elkezdtek az offpage tényezőkre, tehát a linkbuildingre irányulni. A gondolat egyszerű. A lehető legtöbb backlink létrehozásáról van szó, amelyek az egyes weboldalakra mutatnak. A backlinkek száma jelzi a keresőrobotoknak, hogy a weboldalon minőségi tartalom található, amelyre sok más weboldal hivatkozik és amelyet idéznek.

2000-ben a Google egy új algoritmust kezdett használni, amellyel a weboldalak jelentését értékelte. PageRanknek hívják, Larry Page, a Google egyik alapítója után. Nemcsak az adott webre mutató linkek számát veszi figyelembe, de értéket is tulajdonít a weboldalaknak a backlinkek és más kritériumok alapján.

Blackhat SEO (tiltott optimalizálási technológiák)

Minél fejlettebb algoritmusokat használtak a megfelelő weboldalak kikeresésére, annál kifinomultabbá váltak a módszerek, hogy hogyan lehet gyorsan és nagy erőfeszítések nélkül kilőni egy konkrét weboldalt a vezető helyekre a keresési eredményeknél.

Az optimalizálás tiltott technikái olyan következményekkel járhatnak, mint például a weboldal megbüntetése.

Az optimalizálás tiltott technikái olyan következményekkel járhatnak, mint például a weboldal megbüntetése, az organikus látogatottság visszaesése, és legrosszabb esetben az index teljes elvesztését is eredményezheti.

Olyan technikák tartoznak ide, mint a rejtett vagy kis méretű szöveg (a háttérrel megegyező színű vagy pár pixel méretű szöveg, amely kulcsszavakat tartalmaz), linkfarmok (néhány ezer oldal egymásra mutató linkekkel – a Google a nagyszámú hivatkozás alapján magas PageRanket ad nekik), cloaking (más oldal a robot és más a felhasználó számára), keyword stuffing (kulcsszavak szükségtelenül gyakori és sűrű használata az oldal tartalmában, amelynek az olvasó számára semmi értelme) stb.

Ezek a technikák fokozatosan feketelistára kerültek, mégpedig úgy, hogy a Google apránként új algoritmusokat fejlesztett ki a felismerésükre.

Mi a közös a pingvinben, a pandában és a kolibriben?

A Google folyamatosan javít a keresőalgoritmusán. Évente több mint 600 algoritmusfrissítést jelent be. Ám a legnagyobb frissítések, amelyek megváltoztatták a SEO irányát, saját nevet is kaptak.

A legnagyobb frissítések, amelyek megváltoztatták a SEO irányát, saját nevet is kaptak.

Pingvin (Penguin) nevű algoritmusfrissítést először 2012. április 24-én jelentették be. Olyan oldalak ellen harcol, amelyek a rájuk mutató hivatkozások számát manipulálják, valamint anchor szöveget tartalmaznak, ahonnét ezek a hivatkozások mutatnak.

Panda frissítés a legrégebbi, 2011 februárjában lépett érvénybe. Célja a weboldalak tartalmával való foglalkozás volt. Ha a tartalom minőségi, releváns és hasznos a felhasználó számára, akkor a Panda ezt a tartalmat magasabbra „tolja fel” a keresési eredmények listáján. A nem jó minőségű tartalmat pedig, amely semmilyen hasznot nem hoz a látogatónak, bünteti.

A Kolibrit 2013. szeptember 26-án mutatták be. Ez nemcsak egy frissítés volt, hanem az algoritmus teljes megváltoztatása. A változás két területet érintett. A keresőrobotok igyekeznek jobban és részletekbe menően megérteni, hogy mit keresnek az emberek, valamint lehetővé tette a hangalapú keresést is a mobil eszközökön. Mindkét terület összefügg egymással és lehetővé teszi, hogy az emberek fejlettebben keressenek.

Néhány szó befejezésül

Az organikus (ingyenes) eredményekből a weboldalad forgalmának jelentős részét megszerezheted. Ha tudod, hogy mi alapján dől el a weboldalak sorrendje a keresés eredményeinél, akkor megfelelően optimalizálhatod a weboldalad, amellyel a keresés eredményei között az első helyekre kerülhetsz. Nem kell a költségvetésedből fizetett reklámokra költened, hogy a felhasználók figyelmébe kerüljön a weboldalad. Elég, ha a holnapodon eredeti és minőségi tartalom található, amely jól olvasható a felhasználó számára, megfelelően jelenik meg a mobil eszközökön, a beolvasására nem kell sokáig várni, a keresőrobotok pedig könnyen meg tudják találni, illetve feldolgozni.

A jó SEO a hosszútávú tevékenységek közé tartozik, amelyet nem érdemes siettetni.

A jó SEO a hosszútávú tevékenységek közé tartozik, amelyet nem érdemes siettetni. A magasabb pozíció a találati listán garantálja, hogy a weboldaladat több ember látogatja majd. Ha a keresőoptimalizásán terén gyors eredményeket szeretnél, azt büntethetik, vagy akár teljesen eltűnhetsz az eredmények közül. Ezért is fontos tudni, hogy hogyan és miért kell keresőoptimalizálást csinálni.

Zdieľať článok
Karolína Fuhrmannová
SEO project manager, Visibility

Projektmenedzser vagyok a Visibility marketingügynökségnél. Szívesen segítek az ügyfeleimnek optimalizálni a weboldalaikat, hogy könnyebben kikereshetők legyenek, és üzleti tevékenységük virágozni tudjon. Ha véletlenül nem dolgozok, akkor az online marketing területén művelődöm vagy a családommal foglalkozom.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 min. čítanie

Ezekkel az eszközökkel egyszerűen létrehozhatod a logódat online

Minden márkának, függetlenül attól, hogy terméket árul, vagy szolgáltatást kínál, saját arccal, karakterrel, egyedi imiddzsel kell rendelkeznie. Ha megfelelően és következetesen használjátok ezeket a grafikai elemeket, könnyen megkülönböztetnek a konkurenciától. A logó az arculat legfontosabb része, amellyel az ügyfelek leginkább kapcsolatba kerülnek. Éppen ezért a megalkotásához kellő felelősséggel kell hozzáállni.

Michal Salva Michal Salva
Creative director, daren&curtis
Prečítať článok
10 min. čítanie

Hogyan szerezzünk ingyenes és legális képeket weboldalunkra?

Biztos hallottátok már a mondást, amely szerint egy kép többet mond ezer szónál. Hát, van benne valami. A cikkben elhelyezett képek képesek gazdagítani a tartalmat, felkelteni az érdeklődést, megállítani az olvasót, hogy egy pillanatra megpihenjen a szeme, vagy akár okot adhatnak a kattintásra is. Honnan tudtok minőségi képeket szerezni ingyen? Például a következő ingyenes képadatbázisokból.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Managing Director, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
8 min. čítanie

Egy rosszul beállított affiliate kampány csak plusz költségeket teremt

A ShopCamp 2019 konferencián elhangzott egy nagyon érdekes dolog, mégpedig, hogy amikor a Kytary.cz webshop leállította az affiliate kampányát, semmi sem történt. Miért? Hogyan lehetséges ez? Egy rosszul beállított affiliate kampánynál valóban megtörténhet, hogy csak költségeket termel. De akkor hogyan állítsuk be helyesen úgy, hogy nyereséget hozzon és teljesítse a kitűzött stratégiai célokat? Hogyan kellene […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Managing Director, Ecommerce Bridge
Prečítať článok