2 perc olvasási idő

Miért éri el Dél-Európa 9,6%-os növekedését a kelet-európai 5,4%-kal szemben?

Az ECDB tanulmánya szerint Dél-Európa a 2025-2029-es időszakban évi 9,6%-ra, míg Kelet-Európa 5,4%-ra lassul. Ez a fordulat annak ellenére következik be, hogy Kelet-Európa jelentősen gyorsabban fejlődött az elmúlt években.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
Miért éri el Dél-Európa 9,6%-os növekedését a kelet-európai 5,4%-kal szemben?
Forrás: ChatGPT

Hasonló méret, eltérő bevétel

Mindkét régió lakossága közel azonos – Kelet-Európában 237,7 millió lakos él 9 országban, Dél-Európában pedig 238,1 millió lakos 14 országban. A különbség az online kereskedelemből származó bevételekben rejlik.

Dél-Európa fejenként 557,9 dollárt termel évente, Kelet-Európa csak 434,7 dollárt.

Ez a különbség megmagyarázza, hogy Kelet-Európában miért van még mindig lehetőség a gyorsabb általános növekedésre, a 2020-2029-es időszakban 9,0%-os CAGR-rel, szemben a dél-európai 8,3%-kal.

Kelet folyamatosan nőtt, dél ingadozásokat tapasztalt

2020 és 2024 között Kelet-Európa éves szinten 16,1%-kal nőtt – ez stabil és következetes. Dél-Európa csak 4,2%-ot ért el, de vad kilengésekkel. 2020-ban a növekedés 70,1%-ra ugrott, majd 2022-ben és 2024-ben negatív tartományba esett.

Az ok? Dél-Európát, beleértve Spanyolországot, Olaszországot és Portugáliát is súlyosabban érintette a Covid. Az online kereskedelem hirtelen robbant fel ott, ahol korábban alig létezett. Kelet-Európa fokozatosan ment keresztül a digitális átalakuláson.

Southern Europe vs Eastern Europe eCommerce revenue growth comparison 2020-2029 showing CAGR rates of 9.6% vs 4.2%

Source: ECDB

2025 után a szerepek felcserélődnek

Az online értékesítés Dél-Európában 10,5%-os, Kelet-Európában pedig 8,4%-át teszi ki. A fejlettebb digitalizáció ellenére Dél-Európa 2025 után ismét felgyorsul.

Kelet-Európa lassulást szenvedett. Az olyan helyi piacok, mint az eMAG és az Ozon, valamint az AliExpress és a Temu építik az ügyfelek bizalmát, de a régiót hátráltatja az Oroszország és Ukrajna közötti háború.

A politika dönt

Dél-Európának strukturális előnye van – több EU-tag, ami jobb digitális infrastruktúrát és a növekedést támogató szabályozást jelent. Kelet-Európában valamivel fiatalabb a lakosság, aki alkukat keres, de a politikai instabilitás korlátozza a lehetőségeket.

Mindkét régió megfizethető szélessávú hozzáféréssel és okostelefonokkal rendelkezik. Mindketten a helyi (El Corte Inglés, Skroutz, Trendyol) és a nemzetközi szereplők kombinációját élvezik. A különbség az, hogy Dél-Európában most jobb feltételek vannak a további növekedéshez.

Cikk megosztása
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Hasonló cikkek
Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád
5 perc olvasási idő

Online áruházat indít? Könnyebb, mint gondolnád

Néhány évvel ezelőtt egy online bolt elindítása azt jelentette, hogy egy hónapot töltöttem egy fejlesztővel, és néhány ezer dollárt dobtam előre. Ma? Egy délután alatt működőképes üzlet lehet, és gyakorlatilag semmibe sem kerül az indítás. Ha gondolkodott azon, hogy saját online vállalkozást indítson, de a technológiai dolgok vagy az indítási költségek visszatartottak, akkor jó hírem […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
A Pinterest ünnepi vásárlási adataiból kiderül, hogy az emberek valójában milyen ajándékokat szeretnének idén
3 perc olvasási idő

A Pinterest ünnepi vásárlási adataiból kiderül, hogy az emberek valójában milyen ajándékokat szeretnének idén

A Pinterest nemrég dobta el az Ünnepi Szezon Szerkesztését – egy több száz ajándékkalauzból álló gyűjteményt, amely teljes egészében arra épül, amit felhasználók milliói keresnek és mentenek el. A számok pedig nagyon érdekes történeteket mesélnek el a 2025-ös ünnepi vásárlásról. A platform elemezte a keresési mintákat, a mentési viselkedést és a vásárlási kattintásokat, hogy 17 […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU