
.
A dél-európai nemzetek vezetnek a nemzetközi vásárlásban
A statisztikák azt mutatják, hogy a spanyolországi, olaszországi, törökországi és norvégiai online vásárlók e-kereskedelmi tevékenységük több mint háromnegyedét nemzetközi kiskereskedőkön keresztül bonyolítják le. Ez szöges ellentétben áll az olyan piacokkal, mint Lengyelország, Románia és Szerbia, ahol a hazai platformok erősebb lábakon állnak.
A kutatás azt mutatja, hogy az észak-európai e-kereskedelmi óriások több piacon is sikeresen megvetették a láb
ukat
, különösen a déli régiókban, ahol a helyi alternatívák kevésbé fejlettek vagy versenyképesek.
Miért tartanak fenn egyes piacok erősebb hazai e-kereskedelmi ökoszisztémákat?
A gazdasági erőközpontok , Franciaország, Németország és Hollandia erős hazai online kiskereskedelmi környezetet alakítottak ki. A Zalando, a Bol és a Carrefour kiépítették jelenlétüket a hazai piacokon, miközben a nemzetközi piacokon is terjeszkedtek. Ezek az országok jól fejlett logisztikai rendszerekkel és több hazai versenytárssal rendelkeznek, ugyanakkor a fejlett hazai e-kereskedelmi piacú Németországban az online vásárlások mintegy 60%-a még mindig a határokon átnyúló csatornákon keresztül történik. Ez jól mutatja a multinacionális platformok meghatározó szerepét a digitális piacon.

Source: ECDB
Regionális különbségek
Adél- és kelet-európai piacok különösen függőnek tűnnek a nemzetközi platformoktól. Olyan nemzetek, mint Portugália, Horvátország, Litvánia és Spanyolország arról számolnak be, hogy a nemzetközi eladók e-kereskedelmi tevékenységük több mint 75%-átteszik ki.E régiók fogyasztói gyakran fordulnak az olyan platformokhoz, mint az Amazon és a Temu , a versenyképes árképzés és a szélesebb termékválaszték miatt, mint ami a hazai kiskereskedőknél elérhető. A nemzetközi platformokon keresztül történő vásárlások azonban nem feltétlenül zárják ki a helyben előállított termékeket.
Figyelemre méltó kivételek a regionális trendekkel szemben
A megfigyelt minták számos érdekes kivételt mutatnak. A lengyelországi e-kereskedelmi piac az Allegroé, mivel ez a vállalat piaci részesedésben megelőzi az Amazont. A romániai Szerbia és Görögország vezető e-kereskedelmi platformjai főként hazai kiskereskedőkből állnak.
Az Amazon külön domaineket működtet Lengyelországban és néhány más piacon, de nem rendelkezik közvetlen tevékenységgel a régió több országában.
Az elemzésből kiderül, hogy az európai piacok hogyan alakítják ki a határokon átnyúló e-kereskedelmi függőségüket a földrajzi tényezők és a digitális infrastruktúra, valamint a piaci versenyerők és a fogyasztói preferencia-minták kombinációja révén.