14 perc olvasási idő

Hogyan válhat PPC szakemberré

Ha érdekel a marketing, szereted a számokat, és szereted őket olyasmire lefordítani, ami eredményt hozhat valakinek, és pénzt hozhat, akkor a PPC-specialista munka lehet, hogy neked való. Az út során azonban számos buktató és küzdelem vár rád, és jó ötlet lehet, ha legalább átgondolod ezeket, mielőtt belevágsz ebbe a típusú munkába.

Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
Hogyan válhat PPC szakemberré
Forrás: Depositphotos

Először is, ahogyan minden munkáról mondják, élvezned kell. De ez nem jelenti azt, hogy egész életedben élvezned kell a kampányok kattintgatását és a számok követését. Élvezned kell, hogy az általad kezelt hirdetési fiókokban eredményeket szolgáltatsz az ügyfeleidnek, vagy azoknak az embereknek, akiknek a kezeléséért felelős vagy. A felelősségre vonhatóságról is szó van, hiszen pénzügyekkel foglalkozol. De nem teheted ezt szórakozás és kiteljesedés nélkül. Tehát ezt át kell gondolnod, és nagyon alaposan át kell gondolnod, hogy mibe vágsz bele. Ha valakinek a pénzügyeivel dolgozol, akkor arra is gondolnod kell, hogy a te megközelítésed döntheti el, hogy a hónap végén nyereséget vagy veszteséget termel-e az illető. És végül arra a tényre, hogy esetleg tönkreteszed valakinek a vállalkozását, mert nem akartál valamit csinálni. Ha csak a pénzért csinálod – kérlek, ne tedd.

A PPC munka kihívásai

A PPC-s szakember számos kihívással szembesül munkája során. Megpróbáljuk felsorolni a legfontosabbakat, amelyek valószínűleg a legnagyobb hatással lesznek arra, hogy úgy döntesz-e, hogy ezt a munkát vállalod, vagy végül azt mondod, hogy valószínűleg nem neked való.

  • Stresszkezelés – Ahogy fentebb említettük, az ügyfelek pénzével dolgozol. Ez még fontosabb a kisebb ügyfeleknél, akik inkább a teljesítményalapú PPC-vel működnek, mint az előre megtervezett márkaépítési költségvetéssel rendelkező nagyvállalatoknál. Nem szabad elfelejtened, hogy az ügyfelek eredményeket várnak tőled. Ezeket az eredményeket a reklámbefektetésük megtérülése formájában várják el. Gyakran sokkal gyorsabban várják el ezeket az eredményeket, mint ahogyan Ön előre megállapodna.
  • Nincs szabadidő – Ezt sokféleképpen lehet értelmezni, de ha szabadúszó vagy egy vállalat PPC részlegének egyetlen embere vagy, akkor alapvetően nem vehetsz ki szabadságot. Még betegnek sem „lehetsz”. Valójában semmit sem tehetsz, mert a kampányok még mindig futnak. Az ügyfeled nem engedheti meg magának, hogy kikapcsolja a hirdetéseket csak azért, mert úgy döntesz, hogy megbetegszel, mert ez óriási hatással lenne az üzletükre. Az ügynökségeknél persze más a helyzet, ahol az emberek tudják, hogyan kell egymást fedezni.
  • Egészségügyi következmények – Ez talán kevésbé jellemző a PPC-munkára, mint általában az irodai munkára. Ha azonban az első pontban írt stressztényezőkkel kombináljuk, akkor sokkal specifikusabb lehet. Mindenesetre előbb-utóbb a hátad is elkezd fájni, ha sokáig ülsz. Vagyis még azért sem állsz fel a székedből, hogy néhány iratot betegyél egy polcra, mert a munkádban nincs ilyen. És ha komolyan veszed a munkádat, előbb-utóbb elkezdesz magnéziumra szorulni, és jelentős életmódváltásra lesz szükséged, hogy megbirkózz vele. Az olyan erősportok, mint az úszás, a futás vagy a súlyzós edzés hosszú távon jó módszer a „túlélésre”.

A PPC-specialistaként végzett munka előnyei

Másrészt vannak előnyei is. Ezek, legalábbis a mi szempontunkból, masszívan felülmúlják a hátrányokat, bár nem szabad alábecsülni a stresszt, ami más munkakörökben talán nem annyira van jelen.

  • Biztonságos irodai munka – Talán viccesen hangzik, de ez egy tipikus irodai munka, amit sokan alapvetően nagyon kielégítőnek találnak. Nem kell bepiszkítanod magad semmivel, és nem kell sehova sem menned. „Nem kell semmit sem csinálnod. Én is teljesen lemondtam arról, hogy elmenjek az ügyfelekhez. Nem szükséges, és bár valószínűleg nem túl népszerű, amit írok – a fizikai látogatásokat túlértékelik. Egy egyórás online megbeszélésen elintézed, hogy mire van szükséged, és máris folytathatod a munkát.
  • Rugalmasság – Évek óta nem használunk ébresztőórát, és a legtöbb reggelünk határozottan kellemesebb. Ráadásul határozottan rugalmas a munkaidőd, hiszen nem igazán számít, hogy reggel 7-kor vagy 8-kor kezded el a kampányok optimalizálását. Abban az órában úgysem fogsz csodát tenni, mert a PPC a fokozatos változtatásokról, a bevezetésekről, a tesztelésről és a stratégia idővel történő követéséről szól.
  • Pénz – Végül, de nem utolsósorban a pénzről van szó. PPC-specialistaként lényegében az a jutalom, hogy mennyit tudsz nyújtani az ügyfeleidnek, az ő üzletükhöz való tényleges hozzájárulás formájában. Átlagosan a díjazásod valószínűleg magasabb lesz, mint más marketingszakembereké, és ahogy a képességeid fejlődnek, úgy biztosan nő a kereseti lehetőséged is.
  • Szabadság – PPC marketingesként bárhonnan dolgozhat. Szabadúszóként vagy akár alkalmazottként is dolgozhat otthonról, ha a munkáltatója megengedi. Felveheted a kezed, és elmehetsz Thaiföldre vagy a Maldív-szigetekre, és onnan dolgozhatsz. Ez nem igazán számít.

Source: Depositphotos

Megteheti ezt bárki?

Természetesen nem. És az sem elég, hogy élvezzük. A logikus gondolkodás elengedhetetlen, főleg azért, mert gépekkel dolgozol. A gépek logikusan fognak viselkedni veled szemben, neked pedig értékelned kell ezt a logikát. Logikusan meg kell értened, hogy mi fog történni egy hónap múlva, ha 20%-kal növeljük x értékét, és mi fog történni, ha csökkentjük. Ha nem vagy biztos benne, akkor a legjobb, ha logikai gondolkodási tesztet írsz. Ezen kívül ennek a munkának az alfája és ómegája a jó időgazdálkodás és a projekttervezési készség.

Hogyan kezdjünk bele

  • (Neked) nincs szükséged iskolára – Kezdjük azzal, amire biztosan nincs „szükséged” – az iskolával. Ez főként azért van így, mert semmilyen iskola nem tanítja meg a gyakorlati PPC-t (helyette kipróbálhatsz néhány online tanfolyamot). Mindenképpen jó, ha egy marketingre vagy informatikára vagy más műszaki területre fókuszáló iskolát végeztél, ami erre hajlamosít. Különösen egy potenciális munkáltató számára ez nagy szerepet fog játszani abban, hogy eldöntse, felvesz-e téged.
  • Játsszon körbe – Pontosan. Ha bele akarsz vágni, kezdj el játszani vele. Egyedül. Készíts egy weboldalt, esetleg egy próbaverziót a WordPressben XY szolgáltatáshoz, és játsszon vele. Hozzon létre egy Google Ads fiókot az e-mail címe alatt, futtasson néhány kampányt, és nézze meg, hogyan működik. Higgye el – az 50 font, amit ebbe fektet, sokszorosan megtérül.
  • Legyen elfoglalt – házon belül vagy egy ügynökségnél.

a) Házon belül – Ez a lehetőség azt jelenti, hogy az ügyféloldalon fogsz dolgozni. Mindenképpen egy kis cégnél érdemes kezdeni. Ideális esetben olyanban, ahol magadnak kell valamit elkezdened, és az egész folyamatot a nulláról kell megtanulnod. Rosszabb választás egy nagyvállalat vagy kormányzati ügynökség szigorúan meghatározott folyamatokkal, ahol úgy dolgozol, mint egy gép, és csak azt a feladatot kapod, hogy szabványos költségvetéssel, szabványos időre indíts kampányokat, mindenféle értelmes cél és elvárás nélkül. Egy kis cégnél több funkcióba, több székbe is belekóstolhatsz, és perspektívát és hatékonyságérzetet kapsz.b) Ügynökségnél – Ha egy ügynökségnél vállalsz munkát, ismét szélesebb körű területeket tekinthetsz át, amelyekbe belekóstolhatsz. Egyrészt több dolgot nem fogsz tudni olyan részletesen megnézni, mert nem csak egy projekten fogsz dolgozni. Másrészt viszont sokat fogsz tanulni, mert viszonylag rövid idő alatt olyan ismeretekre teszel szert, amelyeket korábban egyedül, fárasztóan, önképzéssel vagy próbálgatással kellett volna elsajátítanod.

  • Nem talál munkát? Csinálj szakmai gyakorlatot – és ajánlj fel ingyen munkát az ügynökségnek. Különösen a tanulmányaid alatt nincs jobb lehetőség, mint egy (minőségi) ügynökségnél végzett gyakornoki munkával kezdeni, ha ez az, amit szeretnél csinálni. Gondold meg alaposan, hogy egy részmunkaidős állást akarsz-e a McDonald’s-ban vagy egy reklámügynökségnél töltött szakmai gyakorlatot az önéletrajzodban, amikor lediplomázol.

Hogyan fejlesztheti karrierjét

Egy PPC-specialista munkája nem csak abból áll, hogy állandóan kampányokra kattintgat, és eldönti, melyik rossz kulcsszót zárja ki, vagy melyik kampány költségvetését növelje vagy ne növelje. Egy PPC-specialista karrierje fejlődhet, és ha okos és élvezi a munkát, akkor ez a növekedés igen gyors lehet.

  • PPC gyakornokként a nulláról indulsz, és nem kell tudnod semmit. Mindössze annyit várnak el tőled, hogy figyelj, jegyzetelj, és végezd el az ügynökség vagy a vállalat vezető személye által rád bízott feladatokat. Csak ne rontsd el. Ez az ajánlás vagy nem ajánlás aztán meghatározhatja, hogyan alakul a jövőbeli karrierje, és ezáltal az élete. És mint említettük, ne számítson fizetésre (ha van is, az egy szép mellékes dolog).
  • PPC juniorként egy olyan ügynökséghez csatlakozol, ahol nem várják el tőled, hogy csodákat tegyél. Még csak tapasztalattal sem kell rendelkezned a különböző rendszerekről, de egy gyakornokhoz képest elvárják, hogy legalább tudd, mit akarsz, és nagyon is tisztában legyél azzal, hogy mi a munkád és mivel jár. A stratégiai dolgokon kívül feladatokat fogsz végezni és kampányokon fogsz dolgozni. Jutalmul a kijelölt vezetői képzésben részesülsz, és talán még egy szép fizetést is kapsz.
  • PPC mediorként már tudsz jól dolgozni az analitikával, van rálátásod más rendszerekre, „kattogtatsz” egy kicsit, és legalább 3 éve dolgozol PPC-vel. Ez idő alatt megtanultad, hogyan állítsd be a promóciókat a különböző PPC rendszerekben, hogy azokat megfelelően ki lehessen értékelni, és tudod, hogyan hozz létre önállóan kampányokat anélkül, hogy bárki megmondaná, mit kell tenned. Ismét nőni fog a jutalmad a piacon.
  • PPC Seniorként további évek tapasztalatával rendelkezik, betekintést nyerhet különböző területekről, és bármilyen vállalkozás és projekt számára értelmes PPC-stratégiát tud létrehozni. Ráadásul már Ön lesz az, aki a gyakornokokat és a juniorokat képzi. Önállóan is képes leszel kommunikálni munkád eredményeit a nyilvánosság felé, akár cikkeken, videókon, podcastokon vagy konferenciákon keresztül. Olyan helyzetben vagy, ahol már te határozod meg a feltételeket, és a piac is neked megy.

De nem kell, hogy ilyen egyszerű legyen. Az emberek különbözőek, és különösen a PPC-s szakemberek hajlamosak introvertáltak lenni. Ebből a leírásból is látszik, hogy senki nem kényszerít arra, hogy bármit is bemutass, és nem látod magad semmiféle képzésben másokkal együtt. Nyugi, semmi sem kötelező, ez csak egy „tulajdonság”, ami előrébb vihet. Maradhatsz ügynökként is, és csinálhatsz PPC-tanácsadást, a kampányteljesítmény-tanácsadásra koncentrálva. Végezheted a hirdetési fiókok auditálását, javasolhatsz változtatásokat, majd megvalósíthatod azokat. Ismét nő az értéked a piacon. Vagy egyszerűen kiválaszthatod a vezető tanácsadó egyik „funkcióját”, és arra koncentrálhatsz. Lehet, hogy jó csapatvezető vagy, de lehet, hogy nem szeretnél nyilvánosan beszélni vagy bemutatkozni. Tehát csapatvezető leszel. Minden funkciónak van munkája. Csak választania kell.

Source: Depositphotos

A PPC ismeretek önmagukban nem elegendőek

Ha ezt a munkát szeretnéd elvállalni, és még csak most kezded, fontos megjegyezni, hogy nem elég csak a „PPC” ismerete. Ettől még soha nem leszel minőségi PPC-specialista. Létrehoztunk egy PPC közösség által hitelesített listát az egyes szintű PPC szakemberek tudásáról és felelősségi köréről, hogy betekintést nyerjen a minőségi PPC szakemberek tudáskörébe. De ezt most tegyük el az útból.

Mit kell irányítania magukon a rendszereken kívül?

  • Analitika – az analitika legalább az alapjainak ismerete alapvető fontosságú ahhoz, hogy jó PPC-szakember legyen. Az attribúció megértése, az egyes csatornák hatása a vásárlási folyamatban. Képesnek kell lenni a nyomon követés beállítására a weben vagy máshol, majd mindezt kiértékelni és ennek megfelelően változtatásokat javasolni.
  • Webes platformok – az egyes platformok képességeinek megértése nélkül nehéz dolgozni. Legalábbis a WordPress vagy más rendszerek teljesítménymarketing-integrációs lehetőségeinek javasolni tudása olyasmi, amivel gyakran találkozik.
  • Programozási nyelvek – gyakran kell majd beleásnia magát a kódokba, és ehhez HTML-re lesz szüksége. A CSS-t is sok esetben hasznosnak találod majd, ha az elemek megjelenítésének más módját szeretnéd megtervezni vagy tesztelni. A JavaScript az, amire a platformok összes szkriptje épül. Ha ismered, nagyon könnyű dolgod van, és nyert ügyed van.
  • UX – az egyik legfontosabb készség egy PPC-s szakember számára. Ha olyan oldalra küldöd az embereket a hirdetésekből, ahol rosszul érzik magukat, nem bíznak benne, vagy nem tudnak navigálni, akkor legalább ezeket a dolgokat meg kell tudnod nevezni, és konkrétan meg kell tudnod mondani, hogy hol vannak a potenciális problémák. Ellenkező esetben a kampányaid soha nem fognak működni.
  • SEO – szintén nagyon fontos készség, és még közvetlenebb hatással van a kampányokra, mint pusztán a UX. Nem arról van szó, hogy a backlinkvásárlást kell irányítani, vagy az összes SEO rövidítést és megvalósítást kell irányítani. Hanem arról, hogy tudjuk, hogyan kell kinéznie egy jól megtervezett oldalszerkezetnek, hogyan kell kinéznie az URL-eknek. Képesnek kell lenned ellenőrizni és értékelni az indexálást, majd olyan változtatásokat javasolni az oldalon, amelyek megváltoztathatják az állapotot.
  • Szövegírás – a minőségi termék- vagy kategóriacímek megtervezése inkább SEO-ügy, de szükséged lesz szövegírásra a jól kidolgozott termékleírásokhoz, minőségi cikkekhez vagy akár az oldal egyéb szövegeihez. Bizonyított, hogy egy jól megírt termékleírás közvetlen hatással van a konverziós arányra, és ezáltal a kampányok teljesítményére, amelyeken dolgozol. Ismétlem, ha ezt nem tudod legalább azonosítani és megnevezni, akkor elveszel a munkádban.
  • A prezentációt – vagy a prezentációs készségeket – nem szabad alábecsülni. Ha nem csak a saját homokozóban játszol, és egy téged alkalmazó cégnek vagy több ügyfélnek dolgozol, akkor nem nélkülözheted őket. Hogyan mutasd be egy ügyfélnek a nem túl rózsásnak tűnő eredményeket? Tényleg el akarod rontani az üzleti kedvüket? Gondolja át ezt alaposan.

A mesterséges intelligencia átveszi az Ön munkáját?

A mesterséges intelligenciával és a gépi tanulással kapcsolatban az a helyzet, hogy már évek óta beépítették a PPC-rendszerekbe. A rendszerek fokozatosan változnak, és a platformok nagyon erősen igyekeznek integrálni őket. De kell-e emiatt aggódni? Nos, ha nem alkalmazkodsz, akkor talán. De ez az élet bármely területén így van. Amesterséges intelligencia és a gépi tanulás csak egy dolgot fog tenni – folyamatosan el fogják venni tőlünk azt a munkát, amit nem akarunk elvégezni, ami nem tesz minket boldoggá, ami monoton, és amit egy gép jobban el tud végezni. A gépek nem veszik el tőlünk a munkát, hanem felszabadítanak bennünket, hogy hasznosabb tevékenységeket végezhessünk. A PPC-ben például ez a kreativitás, vagy mondjuk a megfelelő stratégia. Nem mintha ezek a dolgok korábban nem számítottak volna. De az is sokat számított, hogy ki és mennyire jól „kattintott”. A helyzet változik, és nekünk csak alkalmazkodnunk kell.

Mi a következő teendő

RENDBEN. Tegyük fel, hogy végzős vagy, és a fentiek mind a kezedben vannak. Hogyan tudod továbbra is biztosítani, hogy a munkád továbbra is kielégítő legyen, és hogy tovább fejleszthesd magad és a karriered?

  • Hozzon létre tanfolyamokat – ha már magas szintű készségekkel, tapasztalattal és gyakorlattal rendelkezik, jó, ha ezt a tudást megoszthatja másokkal. A tanfolyamok eladásával pénzt is kereshetsz. Nem kell aggódnod a szaktudásod miatt. Nincs varázsformulád – és ha azt mondod, hogy van, és az emberek hisznek neked, akkor igazán jó marketinges vagy.
  • Írj cikkeket – lehet, hogy viccesen hangzik, de cikkek írásával segíthetsz magadon. Amikor én írok valamiről, az is azért van, hogy minél többet tanuljak az adott témáról. Úgy értem, hogy tanuljak róla. Normális esetben nem tanulmányoznám olyan mélyen, de ha valamit közzé akarsz tenni, és a neved is rajta van, akkor pokolian alaposan meg akarod csinálni.
  • Írj esettanulmányokat – ez a legjobb üzleti csatorna számunkra. Valaki drága üzletkötőket alkalmaz, akik rossz minőségű leadeket hoznak. Mi nem üldözünk senkit, és hagyjuk, hogy a leadek maguktól felmelegedjenek. A minőség páratlan. Határozottan ajánlom.
  • Előadás – ez egy ilyen utolsó lépés, kivéve talán, ha erős késztetést érzel arra, hogy beszélj, vagy ha valaki véletlenül belelök téged. De azért jó érzés előadást tartani valamiről, amit legalább egy kicsit értesz, nem igaz? Sokan, főleg ezen a területen, leküzdenek egy bizonyos gátat, új tapasztalatokra és új kapcsolatokra is szert tesznek. Ez olyasmi, ami a legmagasabb szintre viszi Önt a vezető szakemberként betöltött szerepében.

Bárhogy is dönt, ha eddig elolvasta, az azt jelenti, hogy érdekli a PPC karrier. Ezért nagyon sok sikert kívánunk a karrieredhez, és sok sikert a projektekhez, amelyeken dolgozol.

Cikk megosztása
Hasonló cikkek
A kulcsszókutatás szerepe a PPC-ben
16 perc olvasási idő

A kulcsszókutatás szerepe a PPC-ben

A digitális marketing jelenlegi versenykörnyezetében a PPC kulcsszavak kutatása kulcsfontosságú szempont a hatékony Google Ads kampányok futtatásában. A kulcsszavak átfogó elemzésének elvégzése lehetővé teszi a leghatásosabb keresőkifejezések azonosítását, és finomítja a licitálási taktikákat a befektetés megtérülésének (ROI) növelése érdekében. Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, hogyan lehet hatékony PPC-kampányokat építeni a megfelelő kulcsszókutatási technikák alkalmazásával, […]

Jakub Laurenčík Jakub Laurenčík
Online Marketing Specialist, SEOLINE
Olvasás
$25K-tól $175K havi bevételig: PPC-stratégia esettanulmány a divatos e-kereskedelem számára
7 perc olvasási idő

$25K-tól $175K havi bevételig: PPC-stratégia esettanulmány a divatos e-kereskedelem számára

Inspirációt keres arra vonatkozóan, hogy hogyan növelheti e-kereskedelmi vállalkozását a fizetett hirdetések segítségével? David Krumpar a Lighthouse Media Solutions-től elkészítette ezt a kivételes esettanulmányt, amely bemutatja, hogyan ért el figyelemre méltó eredményeket egy fenntartható divatmárka. Mindössze hat hónap alatt átfogó PPC-stratégiájuk átalakította egy közepes méretű DTC divatmárka digitális teljesítményét – a havi bevétel 25 000 […]

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Olvasás
PPC stratégia kidolgozása
5 perc olvasási idő

PPC stratégia kidolgozása

Érdekli a PPC terv kidolgozása a cége számára? Ez a részletes útmutató felvázolja a különböző csatornákon keresztül megvalósuló fizetett marketingkezdeményezések létrehozásának és felügyeletének lépéseit. Krumpár Dávid, a Lighthouse Media Solutions teljesítményért felelős vezetője segítségével a célok meghatározásától a licittaktikák finomításáig megtudhatja, hogyan növelheti a befektetés megtérülését a megfelelő közönség személyre szabott tartalommal történő elérésével.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Olvasás
Bridge Now

Legfrissebb hírek MOST

10+ olvasatlan

10+