
Hogyan írjunk marketingtervet?
Marketingtervet készíteni egy dolog. De ne akarja, hogy ez csak egy terv legyen arról, hogy van egy terve. Azt akarod, hogy működjön. Az igazi kérdés tehát az, hogy hogyan készíthetsz olyan marketingtervet, amely valóban segít a marketingcéljaid elérésében? Nos, mindenképpen szükséged van üzleti céljaid világos megértésére és egy strukturált megközelítésre. Emellett a mérhető célok kitűzése közben is a küldetésére kell összpontosítania, és azt szem előtt kell tartania. Hasznát veheti némi inspirációnak is – meglévő marketingterv-példák, amelyek már bizonyították az értékét. Ne aggódjon, rátérünk erre is. A folyamat megkönnyítése érdekében használhat egy megfelelő sablont. Együtt kitaláljuk, hogyan készítsünk egy olyan marketingtervet, amely támogatja a sikeredet.
Mi az a marketingterv?
A marketingterv az Ön útmutatója az üzleti növekedéshez. Ez egy stratégiai dokumentum, amely összekapcsolja az Ön céljait az üzleti célkitűzésekkel, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a csapatának intézkedései összhangban vannak az általános vállalati erőfeszítésekkel. Egy hatékony marketingterv segít összpontosítani, világosságot és irányt ad kampányainak. Ezenkívül olyan eszköz, amelyet más részlegek is használhatnak, hogy megértsék a teljes marketingstratégiát és az egész küldetés támogatásában betöltött szerepüket.

Source: Source: Infographics created by Krejta Content department
A marketingtervektípusai
A különböző típusú vállalatok különböző marketingkihívásokkal szembesülnek, így a megoldások megközelítésének is eltérőnek kell lennie. Ezért kell gondosan megválasztania a marketingterv sablonját. Mindegyiknek megvan a maga célja, de valószínűleg más esetekben nem fog jól szolgálni.
- Egy ötlettel való játék fázisában van? Érdemes kipróbálnia egy egyszerű, egyoldalas marketingterv-sablont, hogy bepillantást nyerjen az egész folyamatba.
- Vállalkozása hamarosan beindul? Használja az induló marketingterv sablont.
- Már megvan a vállalkozása, amely most indít új terméket vagy projektet? Szüksége van egy termékbevezetési marketingterv sablonra és egy termékmarketing terv sablonra vagy egy marketingprojekt terv sablonra.
- Kampányt készít? Válasszon egy marketingkampány tervsablont vagy egy marketing promóciós tervsablont.
- Közösségi média tartalmakat kell készítenie? Használjon közösségi média marketingterv sablont. Ha többplatformos stratégiákat készít, a csatorna marketingterv sablon megfelelő lehet. Speciális audiotartalmakhoz a podcast marketingterv sablon is hasznos lehet.
- Konferenciát, fesztivált, koncertet vagy találkozótszervez ? Válasszon eseménymarketing tervsablont vagy közösségi média eseménymarketing tervsablont.
- Általános marketing? Egy marketing bevezetési terv sablon, marketing tartalmi terv sablon, digitális marketing terv sablon, marketing stratégia sablon, marketing végrehajtási terv sablon vagy integrált marketing kommunikációs terv sablon, integrált marketing terv sablon, marketing műveleti terv sablon vagy marketing cselekvési terv sablon lehet, hogy pont erre van szüksége.
- A következő negyedévre vagy az egész évre tervez? Egy negyedéves marketingterv sablon vagy egy éves marketingterv sablon lesz az, amit keres. Általában egy marketingterv-naptár sablont használhat.
- Lokalizált vagy formátumspecifikus lehetőségre van szüksége ? Próbáljon ki egy marketingterv-sablont az Egyesült Királyságban, az USA-ban, Németországban… Fontolja meg a Google Sheets marketingterv-sablon használatát. Egy online eszközt is használhat az igényeinek megfelelő marketingterv-sablon elkészítéséhez.
A marketingterv előnyei
Egy jól strukturált marketingterv segít a káoszból rendet csinálni. Minden tevékenységet kontextusba helyez, mérhető eredményeket hoz, és javítja a koordinációt a csapatban. A minőségi tervnek köszönhetően megtalálja a megcélzott ügyfeleket, és javítja az ügyfelek elkötelezettségét, miközben élesíti üzeneteit. Ezenkívül segít a költségvetés bölcs felhasználásában, és következetesebbé válik több marketingcsatornán keresztül. Piaci jelenléte a mérhető célok és kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) meghatározásának köszönhetően az előrehaladás nyomon követésével és a taktikák szükség szerinti kiigazításával erősödik. Egy hivatalos marketingtervvel cége is jobban felkészül a gazdasági bizonytalanságok átvészelésére azáltal, hogy javítja az erőforrás-gazdálkodást, a teljesítményt és az összes (nem csak) marketingtevékenységet.

Source: Infographics created by Krejta Content department
Hogyan kell marketingtervet írni
Marketingtervet készíteni szép ötlet. De hogyan lehet azt valósággá tenni? Vegyük lazán a dolgot. Kezdje azzal, hogy a marketingtevékenységeit világos üzleti eredményekhez igazítja , amelyeket el tud képzelni – és mérni tud. A fő kulcs a struktúra. Követnie kell a kutatással kezdődő, lépésről lépésre haladó folyamatot, és meg kell terveznie minden lépést a stratégiától a végrehajtásig. Ez a megközelítés a marketingtevékenységeket a növekedését célzó, célzott útitervvé alakítja. A következő szakaszokban a marketingterv készítésének minden egyes lényeges fázisát megvizsgáljuk, így tudni fogja, hogyan hozzon létre egy teljes marketingtervet, amely működik az Ön számára.
Végezzen SWOT-elemzést
Az első lépés mindenképpen annak megértése kell, hogy legyen, hol áll a vállalkozása. Más szóval a SWOT-elemzés. Keresse meg a vállalkozását leíró erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket. Ha azonosítja az erős és gyenge pontjait, jobb döntéseket hozhat a stratégiáról, a marketingtevékenységekről és az üzenetküldésről vagy pozicionálásról, valamint felismerheti a piaci lehetőségeket és kockázatokat. Segíthet továbbá kiemelni azokat a területeket, ahol legyőzheti a legfontosabb versenytársait. Ez a véletlenszerű tevékenységek helyett célzottabb tevékenységekhez vezet.
Profilozza ügyfeleit
Hogyan érhetné el célközönségét , ha nem tudja, hogy kihez szól? Még a legjobb kampányok is kudarcba fulladhatnak, ha kihagyja az ügyfelei meghatározásának fázisát. Először is keressen egy szélesebb célpiacot. Ezután váljon konkrétabbá, és bontja fel hely, kor, nem, szükségletek vagy hobbik stb. szerint. Mire vágynak? Mik a fő érdeklődési köreik? És másrészt mi az, ami elriasztja őket? Így képet alkothatsz az ideális vásárlóidról, és a kommunikációdat a számukra fontos dolgokhoz igazíthatod. Menj még mélyebbre, és alkoss saját személyiségeket: félig fiktív profilokat, amelyek az általad gyűjtött valós adatokon alapulnak. Ez segíteni fog abban, hogy ügyfélszegmensei jobban a tényleges emberekre összpontosítsanak. A marketingcsapata is profitálni fog belőle, mert így sokkal könnyebb lesz olyan kampányokat tervezni, amelyek rezonálnak. Egy másik dolog, amit ki kell emelni, hogy javítani fogja a marketing, a termékcsapatok és az értékesítés közötti együttműködést azáltal, hogy megosztja az ügyfélről alkotott képet. Ezért marketingtevékenysége relevánsabbá és személyre szabottabbá válik, ami valószínűleg elköteleződésekhez és konverziókhoz vezet.
Tűzzön ki egyértelmű célokat
Mostanra már rendelkeznie kell alapvető információkkal a piaci helyzetéről és elég világos elképzeléssel a célközönségéről. A következő lépésnek tehát a sikeresség meghatározásának kell lennie. Milyen is az? Állítson fel konkrét és reális célokat, és győződjön meg arról, hogy marketingje összhangban van az üzleti céljaival.
A hatékony célok létrehozásához kövesse a SMART keretrendszert. Legyen konkrét, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött. A „több követő megszerzése” nem elég konkrét, míg a „hírlevél-feliratkozás 20 %-kal történő növelése a negyedév végéig” helyes SMART-célkitűzés.

Source: Infographics created by Krejta Content department
💡 Íme egy konkrétabb példa a SMART módszer alkalmazására: A vállalat Google Business Profile értékelésének egy hónapon belüli 4, 2-ről 4,5 csillagra történő javítása azáltal, hogy 20 elégedett ügyfelet (akiket a vásárlást követő felmérések alapján azonosítottak) arra ösztönöz, hogy személyre szabott, automatizált e-mailes nyomon követéssel pozitív értékelést hagyjanak
. Ha szem előtt tartja az általános üzleti célokat, és ezeket a marketingcélokat összhangba hozza, akkor a stratégia helyben marad és mérhető lesz. Ráadásul segít abban, hogy hatékonyabban használja fel erőforrásait, és valós eredményekkel igazolja marketingköltségvetését. Mindezzel együtt valószínűleg már látja is. A világos célkitűzések több mint stratégiai szükséglet. Javítják a teljesítménykövetést, támogatják a csapatod elszámoltathatóságát, és jobb kampányeredményeket érnek el a marketingtevékenységek során.
A marketing „négy P”-jével foglalkozzon
Miután megtalálta a céljait, ideje kitalálni , hogyan érheti el azokat. Ekkor használja a marketingmixet (a négy P-t).Mit jelentenek a P-k?
- Termék: Mit kínálsz? Hogyan oldja meg az ügyfelei igényeit? Írja le a fő jellemzőket és előnyöket. De ne feledkezzen meg a csomagolásról és a pozicionálásról sem.
- Ár: Milyen árstratégiát kellene alkalmaznia? Vegye figyelembe a márka értékét, a költségeket, a versenytársakat,és azt, hogy a célvásárlói mennyit hajlandóak fizetni.
- Hely: Hol és hogyan fogja értékesíteni a termékét? A webáruházban vagy a boltban lesz? Közvetlenül vagy partnereken keresztül történik majd?
- Promóció: Hogyan fogják megtalálni Önt az emberek? Mit fog tenni, hogy elérje a közönségét? Használhat reklámkampányokat, összpontosíthat a tartalomra, e-mail marketinget, eseményeket és közösségi média stratégiákat… Találja meg azt a kombinációt, amely a legjobban szolgálja Önt.
Mindezek az elemek alakítják azt, hogy hogyan érzékelik a termékét. Ha harmónia van közöttük, az nagy támogatást jelent a pozicionálásodhoz és a hatásodhoz. A négy Ps segít Önnek abban, hogy összhangban maradjon ügyfelei elvárásaival. Ha pedig vállalkozása szolgáltatásorientált területen tevékenykedik, akkor további 3 Ps-t (így 7 Ps-t) – Emberek, Folyamatok és Fizikai bizonyítékok – adhat hozzá, hogy még jobban összpontosítson az ügyfélélményre.
Költségvetés készítése
A marketingköltségvetés meghatározása a folyamat egyik legfontosabb része. Ez segít abban, hogy a pályán maradjon, és bölcsen és tudatosan költse a pénzt. Arra is ösztönzi Önt, hogy elérhető célokat hozzon létre. Tekerje marketingköltségvetését az általános üzleti célkitűzései köré. Tegyen minden dollárt értékessé azáltal, hogy hozzájárul a vállalata növekedéséhez. Függetlenül attól, hogy a közösségi médiakampányokra, a fizetett hirdetésekre vagy a tartalommarketingre helyezi a hangsúlyt, valóban el kell döntenie, hogy mennyi pénzt szán az egyes tevékenységekre annak érdekében, hogy maximalizálja a befektetés megtérülését (ROI). Többféle megközelítés létezik az átfogó marketingköltségvetés összeállításához:
- A bevétel százalékos aránya: A marketingköltségvetés megállapításának gyakori megközelítése a bevétel egy részének kiutalása. A vállalatok általában a bevételük 5-10 %-át fordítják marketingre. A startupoknál (15-30 %) és a gyorsan növekvő vállalatoknál gyakran magasabb százalékos arányt alkalmaznak. Ez egyszerű és egyértelmű. Azonban az lehet, ha a bevétel ingadozik a nehézségek előrejelzése és kezelése miatt.
- Cél és feladat: Ez valószínűleg a legstratégikusabb megközelítés. A költségvetést úgy határozzuk meg, hogy megtaláljuk a célok eléréséhez szükséges konkrét marketingfeladatokat, és meghatározzuk az egyes feladatok költségeit.
- Versenyképességi paritás: Ennél a módszernél a marketingköltségvetést a versenytársak kiadásai alapján határozzák meg. Az elképzelés lényege, hogy a versenytársak marketingköltéseinek megfeleltetve biztosítsa, hogy vállalkozása versenyképes legyen a piacon. Ezt a megközelítést óvatosan kell alkalmazni, mivel a versenytársak költségvetése nem feltétlenül tükrözi az Ön saját igényeit.
- Megfizethető módszer: Ez a megközelítés azt jelenti, hogy olyan pénzeszközöket különít el, amelyeket más vállalkozások kiadásainak fedezése után megengedhet magának. Ez meglehetősen praktikus megoldás a szűkös pénzforgalommal rendelkező vállalkozások számára, de korlátozhatja a növekedést, és a marketingtevékenységeket inkább reaktívvá, mint proaktívvá teheti.
Több módja is van a költségvetés kategóriák szerinti elosztásának, például marketingcsatornák vagy tevékenységek szerint. Érdekes szabály a 70-20-10 szabály:
- 70 % a bevált stratégiákra és csatornákra, amelyek következetes eredményeket hoznak.
- 20% új stratégiákra vagy csatornákra a növekedés ösztönzésére és egyéb lehetőségek feltárására.
- 10% kísérletekre vagy innovatív megközelítésekre, amelyek nagyobb kockázatot jelentenek, de egyben nagy nyereséget is hozhatnak.
A költségvetés különböző tevékenységekre történő lebontásával látni fogja, hogy hova megy a pénze, és szükség esetén módosíthatja azt, hogy hatékonyan használja fel az erőforrásait.

Source: Infographics created by Krejta Content department
Marketingterv sablon használata
Egy marketingterv úgy hangzik, mint amire szüksége van, de nem tudja , hol kezdje? Persze, a semmiből való elkészítése kissé megterhelő lehet. Szerencsére van egy egyszerű megoldás. Ezt úgy hívják, hogy marketingterv sablon. Az ilyen sablonok világos struktúrát biztosítanak, így nem fog hiányozni a kulcsfontosságú összetevők, mint például:
- Üzleti összefoglaló
- Küldetés
- Marketingcélok és célkitűzések
- Célközönség
- Személyiségek
- Piacelemzés
- Versenyzői elemzés
- Stratégiák
- Költségvetés
- Marketing csatornák
- Kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k)
- Cselekvési terv + ütemterv
Ezenkívül időt takarít meg, és növeli a következetességet és a folyamatosságot az egész tervezési folyamatban. A tartalomra és a stratégiára összpontosíthat, ahelyett, hogy a struktúrán gondolkodna. Segítségével minden lényeges szakaszra kiterjedhet, és a tervét összehangolhatja az üzleti célkitűzésekkel. Különböző formátumú sablonokat találhat, például Google Docs, Google Sheets, Excel vagy PDF formátumban, amelyek a különböző marketingstratégiákhoz vannak testre szabva, a digitális marketingtől a kommunikációs tervekig. A sablonok az Ön egyedi igényei alapján is eltérhetnek. Tehát amikor kiválaszt egyet, vegye figyelembe üzleti igényeit. Átfogó marketingkommunikációs tervsablont szeretne, vagy inkább a digitális marketingstratégiákhoz megfelelőt?
Naptár létrehozása
Ahhoz, hogy a stratégiát tettekre váltsa, világos ütemtervre is szüksége van. Egy marketingnaptár segít a tevékenységek rendszerezésében, rangsorolásában és nyomon követésében, hogy időben elvégezhesse azokat a céljai eléréséhez. Kezdje azzal, hogy felírja a főbb marketingtevékenységeit, például a kampányokat, a tartalomkészítést vagy az eseményeket. Ezután ossza fel ezeket napi, heti és havi feladatokra. Íme néhány tipp a naptár kezeléséhez:
- Állítson fel fontossági sorrendet: Koncentráljon arra, ami támogatja a céljait.
- Legyen rugalmas: Alkalmazza ütemtervét a sürgős változásokhoz.
- Használjon digitális eszközöket: Próbálja ki a Google Sheets, a Trello vagy más alkalmazásokat a vizualizáció követésére.
Egy jól szervezett marketingnaptár segít a tevékenységek összehangolásában, a határidők betartásában és az előrehaladás nyomon követésében.
Marketingterv példa
Egy jól elkészített marketingtervnek egyértelműen rögzítenie kell a kulcsfontosságú tevékenységeket, valamint azok ütemezését. Íme egy leegyszerűsített példa a marketingterv részét képező cselekvési tervre:
Feladat leírása | Tulajdonos(ok) | Kezdő időpont | Végdátum | Szükséges erőforrások | Állapot |
A termék üzenetének és USP-jének véglegesítése | Marketing vezető | 01/04/2025 | 15/04/2025 | Belső megbeszélések | Befejezve |
Kampánytartalom fejlesztése (blog, közösségi média) | Tartalmi csoport | 16/04/2025 | 28/05/2025 | Íróeszközök, tervezőszoftverek | Folyamatban |
Termék bevezetése a weboldalon | Web csapat | 01/06/2025 | 28/06/2025 | CMS hozzáférés, analitika beállítása | Nem kezdődött el |
PPC kampányok beállítása | PPC szakértő | 16/06/2025 | 07/07/2025 | Hirdetési költségvetés, hirdetési platformok | Nem indult |
Természetesen ez csak egy kis minta a teljes tervből. Külön részeket kell szentelni az üzleti összefoglalónak, a személyiségképeknek, az elemzésnek stb. Azonban egy kis bepillantást ad a működésébe. Ha szeretnél látni egy teljes terv példát (egy sablont a kitöltési útmutatóval, konkrét példákkal), akkor elkészítettünk neked egyet. Az alábbiakban az összes alapvető lépést lefedtük:
- Üzleti áttekintés készítése
- Versenytárs- és SWOT-elemzés készítése
- Személyiségek létrehozása konkrét kérdések megválaszolásával
- SMART célok elemzése
- Csatornák kiválasztása és kommunikációs taktika előkészítése
- Költségvetés hozzárendelése az egyes feladatokhoz/részekhez
- A kulcsfontosságú teljesítménymutatók nyomon követése
- Cselekvési terv készítése, beleértve az időpontokat és az erőforrásokat.
Nézze meg bátran, fedezze fel az összes fület és elemet, és inspirálódjon. Ha úgy találja, hogy segítségre van szüksége saját tervének elkészítéséhez, ne habozzon, forduljon hozzánk; szívesen segítünk.
Marketingterv írása: Ajánlott alkalmazások
Számos olyan marketingeszköz és alkalmazás létezik, amely gördülékenyebbé teszi a tervezési folyamatot – segít a feladatok kezelésében, az adatok elemzésében és a csapattal való együttműködésben.
Tervek és naptárak
Az Excel vagy a Google Sheets segítségével a semmiből is készíthetsz táblázatokat a tervedhez, vagy letölthetsz hozzájuk néhány sablont, ahogy azt már említettük. Összetettebb tervek esetén megfontolhatja az olyan eszközök használatát, mint a Gantt-diagramok, amelyek lehetővé teszik a feladatok vizuális kezelését és a függőségek nyomon követését.
Feladatkezelés
A feladatok létrehozásához, felügyeletükhöz és a kollégákkal való együttműködéshez más eszközökre is szüksége lehet, például a Trellóra vagy az Asanára. Ez segíthet határidők kitűzésében és a haladás nyomon követésében is. Annak érdekében, hogy a marketingtervét folyamatosan végrehajtsa.
Analitika
Ahhoz, hogy lássa, hogyan haladnak a marketingtevékenységei, mérnie kell azokat. A Google Analytics lehet erre a megfelelő eszköz. Segítségével nyomon követheti a konverziós arányokat, a felhasználói viselkedést, a webhely forgalmát és még sok mást.
CRM
Az ügyfélutak és a leadek teljesítményének nyomon követéséhez használhatsz néhány CRM rendszert is, mint például a HubSpot, a Pipedrive, a Salesforce vagy a Bitrix (amely a feladatok kezelésére is hasznos). Segítségével szegmentálhatja a célközönséget, nyomon követheti a konverziókat, összehangolhatja marketingtevékenységeit az értékesítéssel, és személyre szabhatja a felhasználói viselkedés alapján.
Következtetés
Egy marketingterv elkészítése hatalmas és fárasztó feladatnak tűnhet. A megfelelő megközelítéssel és folyamattal azonban nem kell annak lennie. Csak kövesse a lépéseket egyenként, és máris célba ér. Ahhoz, hogy hatékony tervet készítsen, és ne hagyjon ki semmi fontosat, válasszon egy megfelelő sablont, amely eligazítja. Más eszközöket és alkalmazásokat is használhat, amelyek támogatják a marketingcélok teljesítésében és a költségvetés optimalizálásában. Egy világos elképzeléssel, jól meghatározott célokkal és a megfelelő eszközökkel a marketingterv elnavigálja Önt a vállalkozás sikereihez.
Gyakran ismételt kérdések
Miért fontos a marketingterv?
A marketingterv segít Önnek abban, hogy üzleti céljaira összpontosítson, és marketingjét azokhoz igazítsa. Támogatja a stratégiai döntéseket, a tevékenységek összehangolását, segít az érdekelt felek részvételének biztosításában és javítja a teljesítmény nyomon követését. Emellett mérhető növekedést és versenyelőnyt biztosít.
Hogyan kell marketingtervet írni?
Az első lépésnek az üzlet áttekintésének és a célok kitűzésének kell lennie. Elemezze a piacot és a versenytársakat (erre jó módszer a SWOT). Határozza meg a célközönségét, hozzon létre személyiségképeket, és határozzon meg SMART-célkitűzéseket. Ezután készítse el a stratégiáját a 4P segítségével. Válassza ki a megfelelő csatornákat és készítsen naptárat, miközben meghatározza a költségvetést. Használjon sablont a strukturáltság érdekében, és ne feledkezzen meg a rendszeres frissítésekről.
Mit kell tartalmaznia egy jó marketingtervnek?
A világos struktúra és a rendszeres frissítés mellett a marketingterv legfontosabb elemei az üzleti összefoglaló, a piac és a versenytársak elemzése, a célközönség, a SMART célok, a marketingstratégiák (4P), a taktikák, a költségvetés, a KPI-k és az ütemterv.