Érdekel
12. March 2020

Michal Čakloš

Managing Director a Textonál
12. March 2020

HOGYAN HOZZUNK LÉTRE BLOGOT ÉS HOGYAN KEZDJÜNK BLOGOLNI?

4 perc olvasási idő

Szeretnéd másokkal is megosztani a gondolataid vagy megfigyeléseid? Létrehozni egy blogot és elkezdeni blogolni nem nehéz. Derítsd ki, hogy mi mindent kellene tudnod, mielőtt belekezdenél.

MI AZ A BLOG?

A blog alapvetően egy weboldal. A blog szerzője, akit bloggernek hívunk, a blogon keresztül mutatja be magát és személyes nézeteit. Léteznek vállalati blogok is, amelyek a vállalatot, annak termékeit, szolgáltatásait vagy küldetését mutatják be. A blogokon különféle kategóriákba osztott cikkeket, kommenteket, videókat, galériákat és más tartalmat is találhatunk.

A BLOG ALAPJÁT A BEJEGYZÉSEK ALKOTJÁK

A bejegyzések lényegében a cikkek, illetve az, ami a blogon található. Minden blog blogbejegyzésekből áll, amelyek különböző jellegűek lehetnek. A bloggerek többnyire valamilyen területre szakosodnak, és amennyiben tényleg jók, a blog lehetővé teszi, hogy ismertté és elismertté váljanak az adott szegmensben.

A blogbejegyzéseket közösségi hálózatokon oszthatjuk meg (Twitter, Facebook), a látogatók pedig kommentben fejezhetik ki a véleményüket. Ha egy blog elég sok minőségi bejegyzéssel rendelkezik, akkor népszerűvé válhat, és más oldalakról, közösségi hálózatokról, valamint keresőkből is szerezhet látogatókat.

A bloggerek többnyire valamilyen területre szakosodnak, és amennyiben tényleg jók, a blog lehetővé teszi, hogy ismertté és elismertté váljanak az adott szegmensben.

MIÉRT KEZDJÜNK BLOGOLNI?

Számos ok lehet egy blog létrehozására, és minden bloggernek megvan rá a sajátja. A fő okok közé a bemutatkozás tartozik. A blogger a blogon keresztül kiépítheti a személyes márkáját vagy felhívhatja a figyelmet a vállalatára. A blogolással ráadásul pénzt is kereshet. A blog teret ad a nézetek és vélemények megosztására.

HOGYAN KEZDJÜNK BLOGOLNI?

1. Döntsd el, hogy miről szeretnél írni!

Blogot viszonylag egyszerű létrehozni. A sikeres bloggerré váláshoz csak egy dolog kell: szenvedély a blog témája iránt. Miről kezdj blogolni? Válogass azon témák közül, amelyek a legközelebb állnak hozzád.

  •  Kedvenc tevékenységek – például főzés, utazás, divat, sport
  •  Egészség, egészséges táplálkozás, fogyás és testmozgás
  •  Otthon, háztartás és kert
  •  Gyermeknevelés és gondoskodás a gyermekekről
  •  Kiskedvencek …

Bármelyik témát is választod, biztosan találsz hozzá közönséget. Nem szabad megfeledkeznünk a személyes blogokról sem, amelyben saját magadról (mi másról is), véleményeidről, gondolataidról vagy tapasztalataidról írhatsz.

A sikeres bloggerré váláshoz csak egy dolog kell: szenvedély a blog téma iránt.

2. Válassz domain nevet és hostingot!

A blog elindításához két dologra lesz szükséged: domain névre (a weboldal nevére az interneten – például ugyeskezek.hu) és hostingra (tárhelyre egy szerveren, ahová a blog tartalmát mented el és ahonnét hozzáférhető az olvasók számára).

A blog neve legyen világos és tömör, hogy a potenciális olvasók megértsék, miről is írsz rajta. Kiváló domain név lehet a vezetékneved is (pl. karpati.hu). Először azonban egy domain regisztrátorral győződj meg róla, hogy az általad kiválasztott domain név szabad-e. Ha a magyar közönségnek szeretnél írni, akkor a legjobb, ha .hu végződésű domaint választasz.
A domain regisztrátor gyakran egy olyan cég, amely egyúttal hostingot is kínál. Javasoljuk, hogy a hostingot egyszerre vedd meg a domain névvel, bár alternatív lehetőség is létezik – ingyen is létrehozhatod a blogot.

A blog neve legyen világos és tömör, hogy a potenciális olvasók megértsék, miről is írsz rajta.

HOL LEHET INGYEN LÉTREHOZNI BLOGOT?

Blogot anélkül is létrehozhatsz, hogy domain nevet és hostingot vásárolnál. A blogolás a különféle szolgáltatóknál ingyenes is lehet. A blogmotor rendszergazdái azonban bármikor beavatkozhatnak a blogba, tehát nem biztos, hogy az ingyenes blog a legjobb ötlet. Ráadásul csak korlátozott mértékben módosítható a design, és a legtöbb ingyenes felület korlátozza a pénzkeresési lehetőséget is a bloggal. Egy további hátrány, hogy az új blog neve subdomain formájában lesz – vagyis karpati.blogmotorneve.hu.
Népszerű ingyenes platformok:

Ha kezdő vagy, akkor a WordPress-t javasoljuk, amely az egyik legnépszerűbb platform. Csak a hostingért és domain névért kell fizetni. Ráadásul egy csomó további funkcióval is rendelkezik, amelyeket WordPress pluginok segítségével adhatsz hozzá. Ezek gyakran ingyenesen is elérhetők és nagyon könnyen telepíthetők. Ez egy olyan blogolási platform, amely nem korlátozza a felhasználót, és nem kell tudni programozni sem a használatához.

3. Módosítsd a blogot elképzeléseid szerint.

Mindannyiunknak van valami elképzelése arról, hogy hogyan kéne kinéznie egy blognak. Ha a WordPress blog mellett döntesz, akkor a teljes megjelenést módosíthatod a rengeteg elérhető sablon vagy plugin keretein belül. A blog dizájnját ingyen letöltheted a hivatalos weboldalról, vagy megvásárolhatod az envatomarket – ThemeForest ellenőrzött szolgáltatáson keresztül is.
A pluginok közül javasoljuk, hogy próbáld ki a Jetpack plugint a weboldal teljesítményének növelésére és a támadások elleni védelemre, a Yoast SEO plugint a cikkek és bejegyzések alapvető optimalizálására, a MailChimp plugint pedig hírlevelek küldésére.
Ne feledkezz meg róla, hogy a blog dizájnjának reszponzívnak kell lennie. A reszponzív blog azt jelenti, hogy alkalmas lesz a különböző készülékeken való böngészésre is (mobiltelefonok, tabletek, …).

Ne feledkezz meg róla, hogy a blog dizájnjának reszponzívnak kell lennie.

4. Írd meg és tedd közzé az első bejegyzésed!

Mivel már tudod, hogy miről szeretnél írni, és nagyjából azt is, hogy hogyan hozhatsz létre blogot, az első bejegyzés elkészítése nem okozhat gondot. Egészítsd ki a szöveget képekkel vagy videókkal az adott témáról. De bizonyosodj meg róla, hogy nem teszed őket közzé a szerzői jogok ellenőrzése nélkül! Képeket és videókat különféle adatbázisokból válogathatsz, amelyek lehetnek ingyenesek vagy fizetettek. Az utóbbiaknál nagyobb a választék. Próbáld ki például a Pixabay, a Freepik, a Pexels vagy az Unsplash adatbázist. A saját, egyedi felvételek hozzáadott értéke persze nagyobb.

A saját, egyedi felvételek hozzáadott értéke nagyobb.

5. Hogyan lehet növelni a blog látogatottságát? Ne felejtsd el népszerűsíteni!

Tudni azt, hogy hogyan kell blogot írni és szerkeszteni, még csak a kezdet. Ahhoz, hogy olvasókat szerezz, eleinte bizonyos időt a blog népszerűsítésével kell töltened. Az egyik jól bevált alapvető mód, hogy megosztod azok a közösségi médiában. Később e-mail marketing és tisztességesen elkészített SEO lehet hasznodra a láthatóság növelésére.
Ahhoz, hogy a már meglévő olvasók visszatérjenek, rendszeres hírleveleket használhatsz. A látogatók e-mail címének gyűjtésével (természetesen a GDPR-ral összhangban) később felhívhatod a figyelmüket az új bejegyzésekre.

Tudni azt, hogy hogyan kell blogot írni és szerkeszteni, még csak a kezdet. Ahhoz, hogy olvasókat szerezz, eleinte bizonyos időt a blog népszerűsítésével kell töltened.

6. Hogyan lehet írással és blogolással pénzt keresni?

Ha keményen dolgozol a blogon, akkor a pénzkeresés a legegyszerűbb dolgok közé fog tartozni. A blogok számos módon segíthetnek pénzt keresni:

  • saját termékek vagy szolgáltatások értékesítése;
  • fizetett értékelő cikkek írása a termékekről;
  • reklámfelület biztosítása vagy értékesítése (Google Adsense, PR cikkek, hivatkozások);
  • eladás utáni jutalék – affiliate.

VÉGÜL 3 RÖVID TIPP A SIKERES BLOGHOZ

  • Ne félj hibázni blogolás közben. Az ember ezekből tanul a legtöbbet.
  • Fogadd meg a blogolásról szóló tanácsokat. Az építő kritika előrevisz.
  • Folyamatosan fejlődj és tanulj a tapasztaltabbaktól! Látogasd a konkurens blogokat, szerezz ihletet külföldről is. A fejlődés sokkal észrevehetőbb lesz.

A cikk szerzője

Michal Čakloš

Managing Director a Textonál

Michal managing directorként dolgozik a TEXTO digitális ügynökségnél, amely komplex tartalommarketingre specializálódik.

A cikk támogatója

A TEXTO egy digitális ügynökség, amelynek fő fókusza a tartalommarketing. Segítünk a cégeknek a tartalom megalkotásában és terjesztésében, illetve márkát és bizalmat építeni. Tartalommarketingünk bizonyított eredményeket hoz.