
Amint azt nemrégiben írtuk, az Európai Bizottság hivatalosan is javasolta 2 eurós kezelési díj bevezetését az EU-ba érkező olcsó e-kereskedelmi küldeményekre . Belgium azonban nem akar megvárni a közös megközelítést, és saját megoldással készül.
Ki és hogyan fizet
Az új adóra vonatkozó javaslat a kormánypárttól, a Les Engagéstől érkezett. A 2 eurós díj az Európai Unión kívülről importált, legfeljebb 150 euró értékű csomagokra vonatkozna . A gyakorlatban ez elsősorban olyan kínai platformokról történő szállításokat jelent, mint az AliExpress, a Shein vagy a Temu.
A belga vámhatóságok mintegy 1,4 milliárd importált csomagra számítanak idén. Az adó minden szállítmányra történő alkalmazása évente több százmillió eurós bevételt generálna, ami hozzájárulna az állami költségvetési hiány csökkentéséhez.
A kiskereskedők szívesen fogadják, de fenntartásaik vannak
A belga e-kereskedelmi szövetség, a Becom a javaslatot „az első lépésnek nevezte a belga kiskereskedők igazságosabb versenyfeltételei felé”. A szövetség rámutatott a Kínából Európába érkező veszélyes termékek magas arányára.
Greet Dekocker ügyvezető igazgató azonban arra figyelmeztetett, hogy ez egy európai kérdés, amely összehangolt megközelítést igényel. „Csodálatra méltó az a gyorsaság, amellyel Belgium kezeli ezt a problémát, de még többet kell tenni” – mondta Dekocker. Szerinte, ha más országok nem vezetnek be hasonló intézkedéseket, az a beszerzések más tagállamokon keresztüli átcsoportosításához vezethet, és ezáltal csökkentheti a bevételeket.
A Becom azt is követeli, hogy az adóbevételek egy része folyjon vissza az infrastruktúrába – a szkennelési technológiába, a digitálisan képzett személyzetbe és az adatbázisokba az elkövetők jobb felderítése érdekében.
Az Európai Unió saját megoldással készül
Az Európai Bizottság hasonló kezdeményezésen dolgozik, amely 2028 márciusában lép hatályba. Ott is fontolóra veszik az EU-n kívüli országokból érkező csomagonkénti 2 eurós díjat, az európai raktárakba történő szállítás díja 0,50 euróra csökken.
A belga javaslattal ellentétben az uniós díjakat elsősorban a meglévő szabályozás végrehajtására fordítanák. A költségvetésnek lehetővé kell tennie a tagállamok számára, hogy több ellenőrzést végezzenek a veszélyes termékek és a hamisítványok elleni küzdelem érdekében.
2028-ban el kell törölni a behozatali vámok alóli mentességet is, amely jelenleg a legfeljebb 150 euró értékű szállítmányokra vonatkozik. Pontosan ez a kivétel biztosít jelentős versenyelőnyt az EU-n kívüli platformok számára.
A szakértők azonban kételkednek abban, hogy a 2 eurós díj jelentősen megfékezné a kínai platformok népszerűségét.
Mivel ezeken a platformokon a termékek ára gyakran csak néhány euró körül mozog, a többletdíj csak csekély növekedést jelenthet.
Az európai intézkedést még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak. Belgium azonban azt mutatja, hogy egyes országok készek önállóan cselekedni, ha az európai intézmények nem lépnek elég gyorsan.