
Stefanie Hubig szövetségi miniszter a héten Berlinben jelentette be a felhatalmazást, kijelentve, hogy „a szerződésbontásnak olyan egyszerűnek kell lennie, mint az online rendelésnek”. Az új törvény előírja, hogy az elállási funkciót egyértelműen fel kell tüntetni, az elállási időszak alatt folyamatosan elérhetőnek kell lennie, és minden online felületen jól láthatóan fel kell tüntetni.
Mi változik a fogyasztók számára
Az elállási gomb célja, hogy megszüntesse a jelenlegi elállási folyamatok útvesztőit, amelyek gyakran rejtett kapcsolatfelvételi űrlapokat, munkaidőben történő telefonhívásokat vagy eltemetett e-mail címeket foglalnak magukban. A német vásárlók ugyanolyan könnyedén kiléphetnek a nem kívánt szerződésekből, mint ahogyan beléptek azokba. A kormány azonban a kiskereskedők javára is szigorítja a szabályokat. A jelenlegi határozatlan idejű elállási határidőt 12 hónapra és legfeljebb 14 napra korlátozzák, még akkor is, ha a vállalkozások nem adnak megfelelő jogi tájékoztatást. Emellett a vállalatoknak többé nem kell majd kérésre papíron elküldeniük a szerződési feltételeket.
Miért ellenkeznek a vállalkozások
Az európai kiskereskedelmi érdekvédelmi csoportok szerint nincs bizonyíték arra, hogy olyan széles körű probléma állna fenn, amely indokolná a kötelező elállási gombok alkalmazását. A német e-kereskedelmi szövetség (bevh) szerint a rendelet „csak veszteseket” hoz létre, és szükségtelenül bonyolítja az online áruházak működését. A feszültség a digitális fogyasztói jogok és a vállalkozások működési szabadsága közötti, szélesebb körű uniós vitát tükrözi. Míg Németország a konkrét végrehajtási részletekkel élen jár, az alapjául szolgáló uniós irányelv minden tagállamot érint.
Mire kell felkészülniük a kiskereskedőknek
Az online áruházaknak nagyjából 18 hónap juk van arra, hogy a törlési funkciót beépítsék platformjukba. A gombnak egyértelmű nyelvezetet kell használnia, mint például „Szerződés felmondása”, és az elállási időszak teljes időtartama alatt elérhetőnek kell maradnia. A technikai specifikációkat és a pontos elhelyezési követelményeket még véglegesítik. A törvény a szélesebb körű uniós digitális kereskedelmi szabályozás németországi értelmezését jelenti, ami arra utal, hogy hasonló intézkedések terjedhetnek el az európai piacokon. A Németországban értékesítő nemzetközi kiskereskedők számára a megfelelés kötelezővéválik, függetlenül a saját országuk szabályaitól. Anémet fogyasztók példátlan elállási jogkörrel rendelkeznek, míg a vállalkozásoknak új technikai követelményekkel és a rendelés visszafordításának könnyebbé válásából eredő potenciális bevételi hatásokkal kell szembenézniük.Az EcommerceNews.eu jelentése alapján.