Az északi e-kereskedelem áttekintése
A 27,6 millió lakosú régióban az egy főre jutó GDP folyamatosan magasabb, mint az észak-európai átlag. A régiónak gazdasági ellenszéllel kell szembenéznie, beleértve a magas kamatlábakat, az inflációs nyomást és a finnországi recessziót. E kihívások ellenére az északi e-kereskedelem fenntartja a növekedést, különösen Dániában, ahol a GDP várhatóan 1,9%-kal emelkedik 2024-ben. 2023-ban a magas infláció miatt a 6,1%-os munkanélküliségi ráta ellenére, amely alacsonyabb, mint a 2022-es ráta, a fogyasztói bizalom alacsony maradt. A nagy kiskereskedők rugalmasnak bizonyultak ebben a környezetben. A svéd Boozt divatáru-kiskereskedő erős eladásokról számolt be a 2023-as Black Friday időszakában, Hermann Haraldsson vezérigazgató pedig kiemelte a többkategóriás vásárlást és a magasabb átlagos rendelési értékeket 2024 első negyedévében. A finnországi Kesko élelmiszerüzletág hatékonyan alkalmazta a digitális személyre szabást és a mesterséges intelligenciát, hogy ellensúlyozza a fogyasztóknak a saját márkák felé történő elmozdulását.
Eltérő országspecifikus gazdasági előrejelzések
- Dánia a várakozások szerint 2024-ben 1,9%-os GDP-növekedéssel az élen jár.
- amelyet Norvégia (1%) és Svédország (0,4%) követ.
- míg Finnország várhatóan továbbra is recesszióban lesz, -1%-os növekedéssel.
Bevételi és fogyasztói tendenciák
A gazdasági nehézségek ellenére az e-kereskedelem erőteljes ütemben növekszik. A jelentés szerint:
- A skandináv e-kereskedelem 2027-ig összesen56 milliárd dollár bevételtfog generálni.
- Dániában az online vásárlók 25%-a tervezi növelni a költéseit, szemben a korábbi 19%-kal.
- A norvég és dán fogyasztók 40%-a tervezi, hogy több élelmiszert vásárol online.
- Az online divat 30%-kal, míg az elektronikai cikkek 21%-kalnőttek.
- Az online vásárlók 83%-a vásárol külföldön, 44%-uk pedig havonta, így a határokon átnyúló vásárlás továbbra is nagyon népszerű.
- A Temu, a Zalando és a svéd Amazon a fő versenytársak.
A jelenlegi gazdasági kihívások ellenére a régió jó helyzetben van az e-kereskedelem folyamatos növekedéséhez, köszönhetően a magas egy főre jutó GDP-nek és a digitális érettségnek, amely magában foglalja a szinte általános internet-hozzáférést.