
Az ECDB új, éves összehasonlítású elemzése szerint az európai divatkiskereskedelemben most már egyértelmű győztesek és vesztesek vannak. Az adatok három különálló teljesítménykategóriát mutatnak, amelyek megmutatják, hogyan változnak a vásárlói preferenciák. A
Shein az egyetlen „szárnyaló növekedési bajnokként” tűnik ki.
2024-ben a kínai fast-fashion óriás minden egyes hónapban pozitív növekedést könyvelhetett el, éves szinten 31,6%-kal ugrottak meg az eladások. Még a leggyengébb hónapban is 5,2%-os növekedést mutatott, míg decemberben lenyűgöző, 48%-os növekedést ért el az előző évhez képest. A legtöbb hónapban a Shein 20% és 40% közötti növekedést ért el az előző év azonos időszakához képest. Az európai fogyasztók továbbra is vásárolnak, annak ellenére, hogy folyamatosan kritizálják őket a munkaügyi gyakorlat, a hamis árak és a környezeti hatások miatt. A számok egyértelműek – az ultraolcsó divat iránti kereslet továbbra is erős.
A bevett márkák küzdenek
A H&M és a Zara korábban uralta az európai divatot, de ma már csak „stabilan inkumbensek”. Teljesítményük másról árulkodik. AH&M online eladásai valójában 0,6%-kal csökkentek éves szinten, míg a Zara szerény 4,4%-os növekedést ért el. Mindkét márka hasonló mintázatot követett az év során – egyes hónapok felfelé, mások lefelé, 2023-hoz képest többnyire stagnáló vagy csökkenő teljesítménnyel. 2025 elején volt az egyetlen fényes pont, amikor mindkettő enyhe javulást ért el januártól márciusig. Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a többi hónap gyengébb teljesítményét. Mindkét vállalat továbbra is kiterjedt fizikai bolthálózatot működtet, de online platformjaik egyértelműen küzdenek az alacsonyabb árakat és gyorsabb trendeket kínáló újabb szereplőkkel való versenyben.
Az ASOS komoly problémákkal néz szembe
Az ASOS képviseli a legdrámaibb módon az „alulteljesítő” kategóriát. A brit online kiskereskedő eladásai éves szinten 16,2%-kal zuhantak, és szinte minden hónapban negatív volt a növekedés. Csak 2024 augusztusa hozott enyhülést, 6,9%-os növekedéssel. Minden más hónapban visszaesés volt tapasztalható, ami a csökkenő eladások több éven átívelő, következetes mintázatát jelenti. A vállalatra több irányból is nyomás nehezedik. Az olyan olcsó versenytársak, mint a Shein, a Trendyol és az Uniqlo piaci részesedést vesznek el. Eközben az olyan piacterek, mint a Temu és az AliExpress még olcsóbb alternatívákat kínálnak.Az ASOS a világjárvány után fizikai üzleteket nyitott, de ez a stratégia nem állította meg a hanyatlást. A márka, amely egykor a fiatal európaiak online divatját vezette, ma már egyre inkább elavultnak tűnik. Az adatok azt mutatják, hogy az európai divatkiskereskedelem két világra szakadt: az ultraolcsó fast fashionre és a helyüket megtartani próbáló, bevált márkákra. Jelenleg az olcsó szereplők győznek.
Az adatok az ECDB-től származnak.