
.
Piaci teljesítmény és fogyasztói magatartás
A romániai e-kereskedelmi piac 2024-ben minden idők legmagasabb értékét érte el 7,7 milliárd euróval, 2025-ben pedig a piac meghaladja a 8 milliárd eurót. Az e-kereskedelmi szektor 8%-os éves bővülési ütemet mutat, ami meghaladja az ország 1%-os gazdasági növekedési ütemét.
A Statista 2024-es adatai azt mutatják, hogy az online vásárlás trenddé vált a románok körében, mivel évente átlagosan 857 eurót költöttek, és a lakosság több mint fele vásárolt online.
A piac bővülését elsősorban a vidéki területek hajtják, mivel a jobb logisztikai és fizetési lehetőségek ma már az egész országban elérhetővé teszik az online vásárlást.
A piac szerkezetének és preferenciáinak változása
A romániai e-kereskedelmi ágazat erős polarizálódást mutat azáltal, hogy 98,3%-ban kisvállalkozások termelik az ágazat bevételének 41%-át, míg a hatalmas szereplők a piaci részesedés nagy részét tartják ellenőrzésük alatt. A piaci ágazatban 31,6%-os bevételnövekedést tapasztaltak az 50-249 alkalmazottal rendelkező közepes méretű vállalatok körében, ami a piaci egyensúly és a fokozott verseny irányába mutató, kialakulóban lévő mintázatot mutat. A kutatási eredmények szerint a fogyasztói érdeklődés jelentős változáson ment keresztül. Az online vásárlók elsősorban az ingyenes szállítási szolgáltatások alapján választanak áruházat, amelyek 41%-uk számára vonzóak, ezt követi a részletes termékleírás 27%-kal, majd a költségek átláthatósága 24%-kal.A szépség- és testápolás megelőzte a divatszektort, és a vásárlók által preferált online kategóriává vált, a válaszadók 64%-a választja ezt a kategóriát vásárlási igényeihez.
Határokon átnyúló vásárlás és technológiai trendek
A romániai fogyasztóktöbbsége (64%) az árelőnyök miatt vásárol nemzetközi weboldalakon, 47% pedig olyan termékeket keres, amelyek a helyi piacon nem elérhetők. Az ágazat három fő tendenciánkeresztül fejlődik :
- Mesterséges intelligencia alapú technológiák
- Azonnali fizetési rendszerek
- Zárható csomagmegoldások
A Z generáció vásárlási szokásai átalakították a hagyományos online kiskereskedelmet, mivel előnyben részesítik a mobilvásárlást, a videós tartalmakat és a környezetbarát gyakorlatokat.
Iparági kilátások és jövőbeli kilátások
Az eCommerce Insights 2025 jelentés a FAN Courierrel és másokkal együtt olyan nagyvállalatok szakértői véleményét tartalmazza, mint a Google és a Visa. Az iparági vezetők három fő kihívástazonosítanak :
- Növekvő nemzetközi kereskedői verseny
- Az AI-alapú személyre szabás követelménye
- Fenntartható geopolitikai hatások
Romániai e-kereskedelmi piac: Következtetés
A MerchantPro eCommerce Insights 2025 jelentése alapos értékelést nyújt a gyorsan változó román online kiskereskedelmi piacról. A növekvő piac egyszerre kínál kilátásokat és akadályokat, amelyeket a kereskedőknek kezelniük kell ahhoz, hogy üzleti sikereket érjenek el. Az iparág a technológiai fejlődéssel és a hazai és külföldi piaci szereplők növekvő versenyével együtt fenntartható növekedést mutat. A piac folyamatos növekedési potenciált mutat a vidéki vásárlók növekvő elfogadottsága és a fejlődő logisztikai megoldások miatt, bár a kisebb vállalkozások nehézségekbe ütköznek az online terjeszkedés megkísérlése során.