Érdekel
9. March 2020

Lucia Víglašová

Social media manager
9. March 2020

A HASHTAG NEM VALÓ MINDENKINEK. GONDOLD ÁT, MIELŐTT HASZNÁLNÁD

4 perc olvasási idő

Eleinte sokan azt hitték, hogy az Y generáció pillanatnyi trendjéről van szó, de ma már az egész világ aktívan használja őket. A jól ismert „rács” annyira elvarázsolt bennünket, hogy gyakran ott is használjuk őket, ahol nem kell. Szinte szükségszerűvé vált – ha a bejegyzésünkben nem szerepel hashtag, akkor mintha nem is létezne. De tényleg minden körülmények között használnunk kell?

MI IS AZ A HASHTAG?

Ha csak futólag találkoztál ezzel a fogalommal, a hashtag valójában egy kifejezés, amely az elején egy rács „#“ szimbólummal van megjelölve. A jelenlegi értelmezésben egy kulcsszóról van szó, amelyet a fényképek, cikkek, dokumentumok és más típusú tartalmak megjelölésére használnak. Egy konkrét hashtag létrehozásával láthatóvá teheted a bejegyzésed (fényképed, videód, cikked…) olyan emberek között, akiket hasonló tartalom érdekel, mint a tiéd.

Nagyon egyszerűen megadhatod a billentyűzeten  – a Windows esetében az AltGr (jobb Alt) + X, míg az iOS esetében az Alt (bal Alt) + 3 kombinációval. A szimbólumot követően megadhatod a kulcsszavadat, de vigyázat, szóközök és ideális esetben diakritikus jelek nélkül. Ami a számot illeti, az Instagram például legfeljebb 30 hashtag használatát teszi lehetővé. Az optimális érték egyéntől függő, de egy bejegyzéshez kb. 10 – 15 hashtaget ajánlott tenni.

#80´S

Sejtetted, hogy a ráccsal való megjelölést, azaz a „hashtagelést“ már 1988-ban is használták? Ez megkönnyítette az IRC – Internet Relay Chat különböző elemeinek kategorizálását. Az emberek, akiknek abban az időben volt számítógépük és internethozzáférésük, hashtaggel jelölték a képeket, videókat és további tartalmakat a chat csoportjukban. A lényege a releváns tartalom egyszerűbb kikeresése volt a megadott kulcsszó alapján. A hashtagek ma is ezt az alapelvet használják ki. És hogyan is került a hashtag a közösségi hálóra? 

Bár manapság leginkább az Instagramon használják, először a Twitteren látta meg a napvilágot.

Egy Chris Messina nevezetű férfi használta a tweetjében 2007-ben. Messian terméktervező (product designer), aki abban az időben a Szilícium-völgyben dolgozott. A Twitter még gyerekcipőkben járt, ám Chris úgy érezte, hogy valamilyen szervezeti keretet kellene neki adni. A megoldásnak a hashtagnek kellett volna lennie, amely az internetes chatszobákat jelölte meg. Hitted volna, hogy akkoriban a felettesei ostobának tartották az ötletét, és nem hittek abban, hogy az emberek tényleg használni fognak valami ilyesmit?

BAJBAN ISMERSZIK MEG A JÓ HASHTAG

Bár furcsának tűnhet, de a hashtagek tömegesebb használatát a 2007 októberében bekövetkezett nagy San Diego-i tűzvésznek is „köszönhetjük“Chris barátja ugyanis a Twitteren tette közzé az aktuális információkat a kritikus helyzetről, és megkérte őt, hogy a tweetjeihez kapcsolja hozzá a #sandiegofire kifejezést is. Ez a hashtag azonnal elterjedt és bebizonyította a szinte lehetetlent – az emberek ezen keresztül vették fel a kapcsolatot egymással, és osztották meg a legfontosabb információkat a tűzről.

Nem tartott sokáig, hogy a hashtageket egyre több ember kezdte használni. Két évvel később, 2009-ben a Twitter meghallgatta a felhasználók kérését, és hivatalosan is hozzáadta a keresés funkciót hashtagek segítségével. Egy évvel később az Instagramon is elterjedt a hashtagek használata, és 2013-ban a Facebook is hozzáadta a klikkelhető hashtag funkciót.

A HASHTAG URALJA AZ INSTAGRAMOT

Annak ellenére, hogy a hashtagek elsődleges platformja a Twitter volt, majd később a Facebook is bevezette, az Instagram kétségtelenül vezető szerepet tölt be a használatukban. Az emberek a hashtagek segítségével adnak a bejegyzésükhöz kulcsszavakat, amelyek leírják a fényképeiket. Mivel a hashtagek lehetővé teszik, hogy hasonló tartalmat találjunk az Instagramon, számos márka, influencer és hétköznapi felhasználók is használják őket.

A népszerű hashtagek hozzáadása növeli a láthatóságot és az új követők szerzését.

Néhány fényképnél ezért tényleg nagyon sok hashtaget láthatsz – nyilvánvalóan nem sikerült természetes úton felkelteni a felhasználók figyelmét, ezért igyekeznek legalább a népszerű „ráccsal” több emberhez eljuttatni a tartalmukat.

Mivel a hashtagekkel jelölés tényleg népszerű, ezért az Instagram úgy döntött, hogy a használatukat egy szinttel feljebb emeli. Manapság az Instagram bejegyzéseket kulcstémák szerint is megtekinthetjük, amely a legtöbb embert érdekel. A kínálatban hashtagekkel jelölt fényképeket találsz, amelyek az adott témához kapcsolódnak. A szépség témában például olyan tartalmat találsz, amely a #beauty, #nails, #hair, #makeup stb. jelölést kapta.

HASHTAGEK HASZNÁLATA A FACEBOOKON

Az Instagram mintájára sok ember a Facebookon is hashtageket használ. Ebben az esetben azonban figyelembe kell venni a két közösségi háló közötti különbségeket. Míg az Instagramot csak vizuálisan élvezzük, mégpedig szép tartalmak, fényképek és videók formájában, a Facebookon az információ szempontjából a leggazdagabb tartalom található. Ráadásul a hashtagek használata a Facebookon nem rendelkezik akkora hagyománnyal és erővel, mint az Instagramon – a láthatósággá tétel kulcsszavakkal ezért itt sokkal alacsonyabb.

Ha a kommunikációd jó minőségű lesz, nem lesz szükséged hashtagekre a Facebookon.

De nem létezik egységes vélemény arról, hogy használjunk-e a Facebookon hashtageket vagy sem. Még a szakértők véleménye is eltér ezzel kapcsolatban. Én személy szerint nem ajánlom az ügyfeleimnek. Inkább azt mondom, hogy a kommunikáció mindig az adott közösségi háló karakteréhez legyen igazítva (más szavakkal – ne oszd meg a tartalmat ugyanabban a megfogalmazásban az Instagramon, mint a Facebookon). Ez nemcsak a hashtagekről, de elsősorban a célcsoportról és az üzenetedről szól, amelyet ezen keresztül szeretnél átadni.

ÖSSZEKÖT A FONTOS PILLANATOKBAN

A hashtagek használata 2015 novemberében mutatta meg teljes mértékben a természetét, amikor egy terrorista támadás következtében 129 ember vesztette életét Párizsban. A támadást követő 24 órán belül több mint 70 millió ember fejezte ki a sajnálatát és a szolidaritását a közösségi hálón. A fő gondolatot a #prayforparis hashtag fejezte ki, amely virálissá vált és az összes közösségi hálót uralta. Gyakran használták a #paris, a #jesuisparis vagy a #france megjelölést is. A bejegyzések több mint 430 millió interakciót rögzítettek, és úgy tűnik, hogy nem volt senki, aki az említett hashtageken keresztül ne tudott volna az eseményekről.

MILYEN HASHTAGEKET ÉRDEMES HASZNÁLNI? 

Az, hogy egyáltalán melyik hashtaget tüntessük fel a bejegyzéseknél még annál is fontosabb, mint hogy hogyan és hol helyezzük el azokatHa az a célod, hogy láthatóvá válj és több követőt szerezz, akkor mindenképpen a leginkább használt hashtagekre összpontosíts:

  1. #love
  2. #instagood
  3. #photooftheday
  4. #fashion
  5. #beautiful
  6. #happy
  7. #cute
  8. #tbt
  9. #like4like
  10. #followme

További tippeket találhatsz a www.top-hashtags.com weboldalon. Ha magyar nyelvű hashtageket is szeretnél használni, nyugodtan megteheted (angol nyelvűekkel kombinálva, vagy anélkül is). Azt is összehasonlíthatod, hogy hány ember követi vagy keresi ki a konkrét hashtaget, és az alapján dönthetsz, hogy releváns-e a kommunikációd szempontjából.

Végezetül még szívesen megemlíteném, hogy habár a helyes hashtaghasználat segíthet a cégeknek növelni a márkájuk ismertségét, semminek sincs olyan hatása, mint a minőségi kommunikációnak a pontosan meghatározott célcsoporttal kombinálva. Tehát megéri hashtagekkel dolgozni – de csakis ésszel. Sok szerencsét!

 

A cikk szerzője

Lucia Víglašová

Social media manager

Social media menedzserként dolgozom a Visibility ügynökségnél. Gondoskodok arról, hogy az ügyfelek sikeresen építsék ki a márkájukat és hatékonyan kommunikáljanak a közösségükkel az online környezetben.

A cikk támogatója

Digitális marketing ügynökség vagyunk. Hosszútávú stratégiákat tervezünk az ügyfeleink számára, gondoskodunk a PPC-jükről, a médiakampányaikról, valamint a közösségi médiában folytatott kommunikációjukról.