
A YouGov új tanulmánya több mint 2000 közösségi média felhasználót kérdezett meg Franciaországban és Németországban, hogy mit gondolnak ezekről a hirdetésekről. Kiderült, hogy a legtöbb ember nem rajongó. A megkérdezettek 57%-a mondta azt, hogy egyáltalán nem szeretne személyre szabott hirdetéseket, legyen szó termékekről vagy politikáról. Csak 11% volt rendben azzal, hogy személyes adatait hirdetéscélzásra használják.

Source: YouGov
Az emberek különösen kúsznak, amikor jövedelem, vallási nézetek vagy olyan életesemények alapján kategorizálják őket, mint a terhesség vagy a gyász. Invazívnak tűnik, és a legtöbben úgy gondolják, hogy nem szabad megengedni.
A PPC működésének és online viselkedésének nyomon követése a hirdetésekhez szintén felvonja a szemöldökét. Legyen szó akár arról, hogy mit csinálunk a közösségi platformokon, akár a szélesebb körű internetes tevékenységünkről, a többség egyértelműen úgy gondolja, hogy ezt a fajta megfigyelést nem szabad hirdetésekre használni.
A politikai hirdetések még nagyobb aggodalomra adnak okot. A válaszadók közel fele aggódik amiatt, hogy ezek a célzott hirdetések árthatnak a demokráciának. Franciaországban ez a szám 50%-ra ugrik.
A probléma nagy része? Legtöbbünknek fogalma sincs arról, hogyan működik a PPC, és hogyan gyűjtik és használják fel adatainkat később. Mindez a színfalak mögött történik, a „beleegyezésünkkel” eltemetve azokban a hosszú időkben és körülmények között, amelyeket soha nem olvastunk.

Source: YouGov
Ez nem csak a bosszantó hirdetésekről szól, a PPC kampány eleganciájáról. Valódi aggályok merülnek fel azzal kapcsolatban, hogy ez a célzás hogyan polarizálhatja a közösségeket, terjesztheti a téves információkat, és akár elnyomhatja a szavazatokat. Ráadásul, amikor mindannyian különböző hirdetéseket látunk, nehéz nyilvános beszélgetést folytatni állításaikról.
Szóval, mit lehet tenni? Úgy gondoljuk, hogy a technológiai vállalatoknak fokozniuk kell erőfeszítéseiket, nagyobb ellenőrzést kell adniuk adataink felett, és korlátozniuk kell a tolakodó megfigyelést. Az EU-nak esélye van arra, hogy ezt a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály révén megvalósítsa.
Felmérésünk azt mutatja, hogy az emberek készen állnak a változásra. A legtöbben a közösségi média algoritmusainak független ellenőrzését szeretnék a káros tartalmak terjedésének megakadályozása érdekében. Sokan nagyobb átláthatóságot szeretnének azzal kapcsolatban is, hogy ki áll az általunk látott hirdetések mögött, és hogyan célozzák meg őket.
Mivel Franciaországban és Németországban nagy választások várhatók, és a DSA az asztalon van, itt az ideje, hogy foglalkozzunk ezekkel az aggályokkal. Ez a közvélemény-kutatás csak egy pillanatfelvétel, de egyértelmű: az emberek nem annyira izgatottak a személyre szabás miatt, mint ahogy azt a technológiai vállalatok el akarják hitetni velünk. Itt az ideje, hogy újragondoljuk, hogyan céloznak meg minket online?