3 perc olvasási idő

A Cloudflare teszteli a rendszert, hogy a kiadók felszámolhassák az AI kúszókat

Lehet, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek napjai meg vannak számlálva. A Cloudflare most vezette be a"Pay per Crawl" nevű szolgáltatást, amely lehetővé teszi a webhelytulajdonosok számára, hogy pénzt keressenek, amikor AI robotok jelennek meg, hogy megragadják az anyagukat. Ez elég nagy dolog mindenkinek, aki online tartalmat készít.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Ezt a cikket mesterséges intelligencia fordította
A Cloudflare teszteli a rendszert, hogy a kiadók felszámolhassák az AI kúszókat
Forrás: Canva Pro License

A probléma, amiről senki sem beszél

A helyzet a következő – ha weboldalad van, alapvetően két választásod volt. Vagy hagyod, hogy a mesterséges intelligenciával működő rendszerek betáncoljanak és ingyen elvegyenek bármit, amit akarnak, vagy teljesen blokkolod őket, és lemaradsz a potenciális forgalomról. Eközben a Google és az OpenAI milliós üzleteket köt a nagy hírportálokkal, miközben a kisebb alkotók nem kapnak semmit. Az ő cikkeik és blogbejegyzéseik milliárdokat érő AI-modelleket képeznek, ők pedig egy fillért sem látnak. Több száz kiadóval folytatott beszélgetés után a Cloudflare rájött, hogy mit akar valójában mindenki: beengedni az AI-robotokat, de fizetnek érte.

"Cloudflare AI Audit dashboard showing crawler analytics with 1.39M total requests, including 750.5K allowed and 640.1K blocked requests. Interface displays individual AI crawlers like ProRataInc with Allow/Charge/Block action options.

Source: blog.cloudflare.com

Hogyan működik valójában

A Cloudflare leporolt egy régi webes szabványt – a 402-es HTTP-kódot, ami azt jelenti, hogy „fizetés szükséges -, és egy egész rendszert épített köré. Amikor egy mesterséges intelligencia lánctalpas eléri az oldaladat, három lehetőséged van:

  • ingyen beengedni őket
  • felszámítja nekik a meghatározott árat
  • teljesen blokkolja őket

A technikai részhez tartozik némi bonyolult kriptográfia, hogy a botok ne tudják meghamisítani a személyazonosságukat. De az alapötlet egyszerű: nincs fizetés, nincs tartalom.

Kétféleképpen lehet fizetni

A kiadók ezt úgy állíthatják be, ahogyan csak akarják. Lehet, hogy oldalanként 0,01 eurót vagy 0,10 eurót kérnek, vagy bármi mást, ami a tartalmuknak megfelel.A rendszer kétféleképpen működik. Vagy a bot kéri először a tartalmadat, megmondják neki az árat, majd eldönti, hogy fizet-e. Vagy a bot előre megmondja, hogy „0,05 $-ig fizetek ezért”, és azonnal hozzáférhet, ha az Ön ára alacsonyabb. Ha az Ön ára magasabb, mint amit hajlandó fizetni, akkor kap egy „fizetés szükséges” üzenetet a tényleges árral.

Cloudflare Pay Per Crawl workflow diagram showing an AI crawler's request flowing through Cloudflare's security layers - WAF Custom Rules, AI Audit Crawler Blocking, Bot Solutions, and AI Audit Pay Per Crawl - before reaching website content.

Source: blog.cloudflare.com

A pénzügyi oldal

A Cloudflare kezeli az összes fizetési folyamatot. Nyomon követik, hogy a botok mikor fizetnek a tartalomért, felszámítják az AI-vállalatoknak, és elküldik a pénzt a kiadóknak. Nem kell saját fizetési rendszereket létrehozni, vagy egyedi megállapodásokat kötni. Az egész dolog csatlakozik ahhoz a biztonsághoz, ami már működik a webhelyeden.

Mi következik most

Jelenleg ez egy privát tesztelés alatt áll. A Cloudflare mindkét oldalról szeretne hallani – a tartalomért fizetni hajlandó AI-vállalatokról és a kiadókról, akik szeretnének díjat felszámítani. Már most olyan fejlesztéseken gondolkodnak, mint a keresleten alapuló dinamikus árazás, a különböző típusú tartalmak eltérő díjai és az automatizált piacterek, ahol robotok licitálnak az információkhoz való hozzáférésért.

Miért fontos ez?

Ez valóban megváltoztathatja az internet működését. Jelenleg a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok kapják a tartalom értékének nagy részét, míg az alkotók semmit sem kapnak. Ahogy az AI-rendszerek egyre okosabbá és függetlenebbé válnak, az információk adás-vételének és eladásának egységes módja kulcsfontosságú lehet ahhoz, hogy a web tele legyen jó tartalommal. Ha az alkotók nem tudnak pénzt keresni a munkájukkal, abbahagyják az alkotást. Az, hogy ez a kísérlet sikeres lesz-e, meghatározhatja, hogy a jövő internete azokat az embereket jutalmazza-e, akik valóban alkotnak, vagy marad a jelenlegi rendszer, amelyben az AI-cégek mindenki más munkájából ingyen gazdagodnak meg.

Cikk megosztása
Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU

Freelance Digital Marketing Specialist at Ecommerce Bridge with nearly a decade of experience in digital marketing, where I’ve specialised in managing international teams and building strategic partnerships. As former International Team Lead at Groupon, I managed teams across various European countries, handled KPI achievement, and worked daily with agencies in English. These days, I focus on content strategy, link building, and coordinating with international agencies in e-commerce expansion. What truly fulfils me is working with people and seeing everyone happy and satisfied with the results. I’m passionate about researching and writing about the latest trends in e-commerce and digital marketing, bringing fresh insights and industry news to our readers. I hold a Master’s degree in Mass Media Studies and completed international courses in London and Bristol.

Hasonló cikkek
A Google Sheets elindítja az AI Formula-t
4 perc olvasási idő

A Google Sheets elindítja az AI Formula-t

Hagyja abba a végtelen táblázatsorok átolvasását és az adatok másolását a lapok között. A Google elejtett egy funkciót, amely 30 perces adatfeladatokat 30 másodperces felszólításokká alakít.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
E-kereskedelmi szakértő: „Hagyja abba az AI Hype üldözését – itt van, ami valójában az eladásokat hajtja”.
9 perc olvasási idő

E-kereskedelmi szakértő: „Hagyja abba az AI Hype üldözését – itt van, ami valójában az eladásokat hajtja”.

A legnagyobb hiba? Ahelyett, hogy belülről kifelé tervezünk, ahelyett, hogy azt vennénk figyelembe, hogyan vásárolnak a vásárlók valójában.” Ez a nyers értékelés Robertótól, a digitális átalakulás veteránjától származik, aki már mindent látott – egy bristoli startup cég vezetésétől kezdve a Vodafone felvásárlásán át az UST Spain & Lataminnovációs igazgatójáig .

Roberto Álvarez Ceballos Roberto Álvarez Ceballos
Director of Products, Platforms & Innovation, UST España & Latam