
Növekvő piac és bővülő szereplők
A GlobalEye „Az európai barkácspiac kihívásai és lehetőségei” című jelentése szerint az európai barkácspiac értéke 2024-ben körülbelül 388 milliárd euró volt. E piac online szegmense az előző évi 56 milliárd euróról 2024-re 66 milliárd euróra nőtt, és a közeljövőben várhatóan eléri a 78 milliárd eurót.
A határokon átnyúló e-kereskedelem Európában továbbra is fellendül – a közelmúltban elérte a 358,7 milliárd eurót. A barkácsvásárlók egyre inkább hajlandóak vásárolni több platformról az országokban.
A hagyományos kiskereskedelmi óriások és az új piaci szereplők egyaránt piactereket indítanak, hogy megragadják ezt a növekedést. A Leroy Merlin a brazíliai sikerek után kezdte meg piaci útját Európában, és mára több országspecifikus platformot üzemeltet több ezer eladóval és termékkel.
Hasonlóképpen, az Egyesült Királyság barkácsóriása, a B&Q 2022-ben elindított egy Mirakl-alapú piacteret diy.com-ben, és több mint 100 000 további, harmadik féltől származó terméket tervez kínálni, megháromszorozva a meglévő kínálatot.
További jelentős szereplők közé tartozik a HORNBACH, amely az európai országokban és a fizikai üzletekben bővíti az omnichannel képességeket.
A BAUHAUS Deutschland nemrégiben indította el piacterét, miután a technikai késések elhalasztották az eredeti, 2024 közepi ütemtervet, amint azt Valerie Dichtl piacszakértő megjegyezte. A platform kizárólag a németországi bejegyzett eladókra összpontosít, és exkluzív terméklistákat ígér a kezdeti eladóknak, hangsúlyozva a kategória stratégiai növekedési potenciálját.

Source: Cross-Border Commerce Europe
A multipiactéri értékesítés ösztönzi a növekedést
A legújabb iparági betekintések erős összefüggést mutatnak a piac diverzifikációja és a felgyorsult GMV növekedés között. A három vagy több piactéren aktív eladók általában kétszer olyan gyorsan növelik értékesítési volumenüket, mint az egyplatformos eladók.
Ez részben azért van, mert a fogyasztói vásárlási utak egyre többplatformosak, és a barkácsvásárlók széles termékválasztékot és kényelmes vásárlási lehetőségeket keresnek, beleértve a házhozszállítást, a click & collect-et és a bolti visszaküldést.
Nils Kernchen szerint ezek a változó vásárlási magatartások arra késztetik az eladókat, hogy bővítsék piaci jelenlétüket.
A piactéri szakemberek azzal érvelnek, hogy a sikeres eladóknak most kifinomultabb műveletekre van szükségük, beleértve a robusztus ellátási lánc menedzsmentet és a továbbfejlesztett informatikai képességeket, hogy eligazodjanak a piacterek által támasztott változó követelményekben. A piacterek professzionálissá teszik mind a front-end ügyfélélményt, mind a háttér-eladók kezelését, ami az eladókat a nagyobb működési hatékonyság felé tereli.
Mit jelent ez a barkácsmárkák és az eladók számára?
A kertészeti, lakásfelújítási és barkácsolási szektorban tevékenykedő márkák számára a több piactér felemelkedése egyértelmű üzleti szükségszerűséget jelent: diverzifikálja piaci jelenlétét, vagy kockáztassa piaci részesedésének elvesztését a versenytársakkal szemben.
Az olyan platformokra való terjeszkedés, mint a Leroy Merlin, a B&Q, a HORNBACH, a Maxeda, az OBI és a BAUHAUS növeli a márka láthatóságát, és megérinti a szegmentált helyi ügyfélköröket, amelyek esetleg már nem elsősorban az Amazonon vásárolnak.
A többcsatornás jelenlét jobb kockázatkezelést kínál az egyes platformokon a piaci ingadozások ellen, és lehetővé teszi a márkák számára, hogy kihasználják a lokalizált marketing- és teljesítési stratégiákat. Ez a növekedés összhangban van a különböző csatornákon keresztül a választék és a kényelem iránti növekvő fogyasztói elvárásokkal.