
Az európai határokon átnyúló e-kereskedelem értéke 2024/2025-ben elérte a 358,7 milliárd eurót . Ebből az összegből az online piacterek 247,5 milliárd eurót tettek ki, ami hetven százalékos részesedést jelent. A 100 legnagyobb platform 216,82 milliárd eurós bevételt ért el, ami 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Ki vezeti az európai piacot
Az Amazon megőrizte első pozícióját, de a második hely érdekesebb. A kínai Temu platform megelőzte az eBay-t, amely a harmadik helyre esett vissza. Az AliExpress és az Etsy egészíti ki az első ötöt.
A speciális platformok is bekerültek az első tízbe – a Vinted használt piactér a hatodik helyet szerezte meg, ezt követte az OLX apróhirdetési oldal. A Zalando divatkereskedő, a Decathlon sportkereskedő és a Shein fast fashion játékos zárja az első tízet.

Source: cbcommerce.eu
Hogyan mérik a sikert
Az eRank rangsor négy fő mérőszámot egyesít: a határokon átnyúló értékesítés volumene 28 európai országban, a SEO teljesítménye, a piaci lefedettség és a határokon átnyúló látogatások százalékos aránya.
A másodlagos paraméterek közé tartozik az üzleti modell típusa (B2B, B2C, P2P, C2C), a páneurópai márkastratégia, a mesterséges intelligencia és a big data használata, az ügyfélszolgálat minősége és a piactér típusa. A rangsor a hibrid B2C platformokat részesíti előnyben, ahol nagyobb a harmadik féltől származó eladók aránya.
Három modell uralja a piacot
Az olyan általános piacterek, mint az Amazon, az Allegro vagy a Bol.com, termékek széles skáláját és erős infrastruktúrát kínálnak, de nagy versennyel és árnyomással szembesülnek.
A vertikális platformok (Zalando, ManoMano, Farfetch) meghatározott kategóriákra összpontosítanak, magasabb konverziós arányt érnek el, de szelektívebbek az eladókkal szemben.
Az olyan C2C piacterek, mint a Vinted, a Depop vagy az eBay, a közösségi megközelítésre és a körforgásos gazdaságra épülnek. Alacsony belépési korlátokkal rendelkeznek, de korlátozott skálázhatósággal rendelkeznek.
Regionális különbségek
A német piacot az Amazon és az Otto, míg a C2C és a divatplatformok Franciaországban dominálnak. Nagy-Britannia egyesíti a generalistákat a réspiacterekkel. Közép- és Kelet-Európában gyorsan növekszik az általános platformok.
2026-ra várhatóan a látogatók 98,2%-a lesz határon átnyúló, ami a szegmens további növekedését jelzi.